Bevanda za Klix.ba: Ulazimo s povjerenjem u novi mandat, nadam se da ga neće niko izigrati
Inače, Bevandi je ovo treći mandat zaredom u Vijeću ministara, ukoliko se uzme u obzir i funkcija predsjedavajućeg u mandatu 2014. - 2018.
Šta mislite o novom timu i članovima s kojim ćete sarađivati u naredne tri godine, ali i o stranačkom sastavu?
Možda baš zbog toga što mi je ovo treći mandat u Vijeću ministara ne ulazim emotivno u poslovne angažmane, nego isključivo profesionalno. Ja sada jednostavno nastavljam da radim u Vijeću ministara i na čelu Ministarstva finansija i trezora BiH u novom mandatu.
Dakle, postoje nadležnosti zakonom propisane kada je riječ o radu ministarstva. Isto je i s Vijećem ministara, jer sve je regulisalo zakon i poslovnik. Tražio sam da se to poštuje u prethodnim mandatima, pa ću i sada.
Novi predsjedatelj Vijeća ministara Zoran Tegeltija je moj dugogodišnji suradnik, jer je bio ministar finansija u Vladi RS, član Upravnog odbora UNO, član UO Agencije za osiguranje depozita i dosta smo radili zajedno, što bi trebalo da bude dodatna motivacija za bolji timski rad.
Mnogo je lakše kada se ljudi dobro poznaju i kada su već zajedno radili. Neke kolege iz Vijeća ministara poznajem, neke ne, ali svi smo na istom zadatku i važno je da se borimo za zadate ciljeve sukladno zakonu i Ustavom propisanim nadležnostima. Uvijek sam isticao da je važno povjerenje i kod mene je to presudan faktor i u životu i u radu. Čini mi se da ulazimo s povjerenjem u novi mandat i nadam se da neće biti izigrano ni s jedne strane, a poštivanje zakona je najbolja garancija za to.
Je li prema vašoj ocjeni izgubljeno previše vremena i koliko se može sve nadoknaditi, uzmemo li u obzir da je naredna izborna godina lokalnih izbora, a 2022. također?
Može se nadoknaditi izgubljeno vrijeme, jer bolje je izgubiti malo na vremenu nego donositi pogrešne i neprovodive odluke u roku. Jednostavno smo zbog kompliciranog ustroja, nedorečenosti u Izbornom zakonu BiH i nedostatku povjerenja izgubili ovo vrijeme čekajući imenovanje novog Vijeća ministara BiH.
Sada je važan dobar start, imamo program reformi, imamo već od ranije zacrtane ciljeve i sukladno tome treba da radimo. Naravno, novi predsjedavjući i novi ministri donose novu energiju, kao što, inače, na početku manadata počinjemo nekim novim zamajcem i novim projektima, jer želimo da postignemo više.
U pravu ste da izborne godine jesu problem i mi, nažalost, svake dvije godine imamo opterećenje u radu zbog izborne kampanje, zaoštrene retorike i, jednostavno, odnosi se opterećuju htjeli mi to ili ne. Kod nas se u izbornim kampanjama za lokalne izbore priča o ustavnim promjenama, a ne asfaltiranju ulice i izgradnji ambulante. Tako da neće ni ova naredna izborna godina proći bez dizanja tenzija, ali zato je bitno da što prije počnemo da radimo i da se uhodamo kako bismo kasnije imali kontinuitet.
Šta će biti konkretno vaši prioriteti, odnosno Ministarstva finansija?Retroaktivno je donesen budžet za 2019., šta je s dokumentom za 2020. i drugim aktima iz vaše nadležnosti?
Mi smo radili u kontinuitetu na donošenju dokumenata iz svoje nadležnosti kao što su planovi javnih investicija, strategija upravljanja javnim dugom, potpisali smo dvije važne multilateralne konvencije iz oblasti porezne politke, vode se pregovori i usuglašavaju ugovori o kreditima i grant sredstvima, radi se po odboorima i ankesima Ugovora o sukcesiji i sve su te neke stvari koje nisu vidljive jer je javnost najviše zaintersirana za proračun i troškove iz proračuna.
Iako dugo nije bilo sjednice Fiskalnog vijeća BiH, mi smo u Ministarstvu financija i trezora obavili konzultacije i, u najvećem dijelu, pripremili proračun za 2020. godinu. Naravno, više se nije moglo jer smo čekali da Fiskalno vijeće donese Globalni fiskalni okvir da bismo mi mogli da uradimo Dokument okvirnog proračuna i sam proračun za iduću godinu kako bi se nacrt mogao poslati u dalju proceduru usvajanja. Izvjesno je da ćemo za prvi kvartal donijeti odluku o privremenom financiranju, ali nadam se da neće dugo trajati proces usvajanja proračuna nakon što je za danas zakazana prva sjednica Fiskalnog vijeća BiH koju je sazvao novi predsjedatelj Vijeća ministara.
U kojoj mjeri je nivo BiH uspio da ratificira važne međunarodne finansijske ugovore koji su bitni za BiH, ne samo za cestogradnju, nego i infrastrukturu u cjelini?
Na posljednjim sjednicama oba doma Parlamentarne skupštine BiH ratificirani su ugovori kojima je deblokirano oko 600 milijuna eura kredita, ali i grant sredsatava koja ih prate. I tu smo imali nekih dramatičnih izjava kako su milijarde eura na čekanju, kako kreditori odustaju i slično, ali nakon usvajanja proračuna za ovu godinu i te su se insinuacije okončale. Normalno je da najviše pozornosti privlače autoceste i projekti na koridoru 5C, ali mnogo je projekata koji predstavljaju investiranje u energetsku efikasnost, zaštitu okoliša, zdravstvo i obrazovanje.
Nedavno ste održali niz susreta s predstavnicima MMF-a. Treba li BiH nastaviti aranžman s ovom međunardnom finansijskom institucijom? Ili, šta nam treba od MMF-a?
Moj stav o suradnji s MMF-om ne mijenja se godinama i ja sam zagovornik toga da se sklapaju aranžmani s MMF-om iz prostog razloga što oni daju najpovoljnije uvjete, imaju minimalne kamate, a u svemu tome pristajete na provedbu reformi za koje nema dovoljno unutarnje snage da to učinimo bez njih. Nisam nerealan da bih rekao da je svaki aranžman bio dobro ispregovoran ili da smo preuzeli neke obveze koje nije lako provesti, a pokaže se i da je nemoguće, ali mislim da programi MMF-a daju šansu investicijama.
Nemojte zaboraviti da za MMF-om idu druge financijske institucije, ali i investitori osjećaju sigurnost da se odvaže za ulaganja u nove projekte, posebice u gospodarstvu. Mi smo još u fazi tranzicije i aranžmani s MMF-om dobra su prilika da prekoračimo prag ka razvijenim zemljama.
Diferencirana stopa PDV-a je ponovo tema. Je li došlo vrijeme da se PDV obračunava po diferenciranoj stopi? Vaš stav?
Mnogo puta sam o ovome govorio i uvijek je moj stav bio jasan. Bez jasnih analiza ne možemo ulaziti u velike promjene kao što je diferencirana stopa PDV-a, povećanje stope ili izmjena tajminga obračuna prijave PDV-a.
Moramo znati da je to kompleksan sustav i da je Uprava institucija koja počiva na više povezanih kotača i kada jedan od njih zakoči imamo problem otvaranja crnog tržišta, utaje poreza, nemogućnosti naplate i sličnih problema. Mislim da se moramo uklapati u svjetske standarde porezne politike, ali i da moramo odgovoriti aktualnom trenutku kod nas u BiH.
Nacrt zakona o PDV-u je u proceduri i on ne predviđa ni diferenciranu stopu niti njeno povećanje. Izmjene se više tiču lakšeg i suvremenijeg načina poslovanja gospodarstvenika i njihove komunikacije s UNO. Upravni odbor prvo je dao "zeleno svjetlo" na prednacrt koji je kasnije finaliziran i kao nacrt nam je dostavljen i, sukladno zakonu, upućen u entitetske parlamente nadležnim komisijama.
Prema mojim informacijama, iz NSRS-a su dali svoje primjedbe i odgovore, dok iz FBiH još nemamo nikakvih odgovora, jer nije formirana nadležna parlamentarna komisija.
Kada prođu ove potrebne procedure, nacrt zakona ide ponovo na dnevni red UO UNO i tada ga šaljemo u proceduru usvajanja Vijeću ministara, a potom Parlamentarnoj skupštini BiH. Sasvim normalno, obveza je i bit će ispunjena da se izvrše javne konsultacije i da se da šansa onima koji su izravno zainteresirani da daju svoje primjedbe, a posljednju riječ, kao kod svakog zakona, ima parlament.
U više tijela poput Fiskalnog vijeća ili Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje BiH državni nivo tijesno sarađuje s entitetskim u vrlo važnim odlukama. Federalna vlada je još na čekanju. Da li je to opterećavajući faktor i kakav je vaš stav o tome što Vijeće ministara BiH i Vlada FBiH nisu istovremeno imenovani?
Evo, vidjeli ste po jučerašnjem sastanku predsjedatelja Tegeltije s entitetskim premijerima da nikome ne smeta što nije imenovana nova federalna vlada. Iz medijskih izvješća vidio sam da se dogovaraju projekti za budućnost, rješavaju se nagomilani problemi iz prošlosti, na pomolu je dogovor o raspodjeli sredstava koja su bila spora.
Meni je, iako nisam bio učesnik tih razgovora, jasna poruka da entitetske vlade dobro sarađuju, a s razine BiH nikome ne predstavlja problem neuspostava svih organa vlasti na nižim razinama. Bar nisam čuo da se neko tome protivi. Više su to bile neke usputne primjedbe prije imenovanja novog saziva ministara. Možda je ovo pitanje više za one koji su imali takvih primjedbi ili ideja da se istovremeno formira i VM i Federalna vlada.