Bezbroj nepravilnosti FUP-ovog konkursa: Odugovlačenje, nepotizam i nepoštivanje zakona
Federalna uprava policije je 28. maja 2020. godine objavila konkurs za prijem 80 policajaca u početnim činovima, i to 40 za Sektor uniformisane policije, a 40 za Specijalnu policijsku jedinicu, kao i osam mlađih inspektora.
Procedura provođenja konkursa je trajala neobično dugo, no iz Federalne uprave policije to pripisuju otežanim epidemiološkim uslovima i ogromnom broju prijavljenih kandidata.
Ukupno 360 potpuno izgubljenih dana
Iako kandidata jeste bilo otprilike oko 1.900, sam rad s njima i testiranja nisu trajali toliko dugo koliko su trajale pauze između objave rezultata jednog testiranja do poziva na novo testiranje.
Tako je prvo pismeno testiranje počelo više od dva mjeseca nakon što je konkurs potpuno zatvoren, a fizičko testiranje je počelo skoro četiri mjeseca nakon što su objavljeni svi rezultati pismenog testiranja. Između fizičkog testiranja i objave termina za ljekarski pregled prošlo je tri mjeseca i još 40 dana pauze od posljednjeg ljekarskog pregleda do konačnih rezultata kandidata. Na kraju je od konačne liste s rezultatima do Odluke o odabiru kandidata predloženih za zapošljavanje prošlo još 40 dana.
Kada na kraju saberemo pauze i aktivne dane tokom konkursa, dođemo do 360 dana pauziranja, a 28 dana pismenog testiranja i 42 dana fizičkog.
Direktora FUP-a Ensada Kormana smo pitali da nam pojasni zašto je konkursna procedura trajala ovako dugo.
"Dužina konkursne procedure je bila uslovljena s više utvrdivih okolnosti, i to velikim brojem kandidata, činjenicom da se konkurs provodio u uvjetima narušene epidemiološke situacije zbog koronavirusa i mjera nadležnih organa, što je otežavalo provođenje procedure, a treba imati u vidu i to da su odluke komisije u svim fazama bile preispitivane pred Policijskim odborom zbog žalbi kandidata. Sve to je uslovilo dužinu konkursne procedure", rekao je on.
No, važno je napomenuti da tokom ovih godinu i po, u FBiH nije sve vrijeme bilo proglašeno stanje nesreće i mjere su bile relaksirane, pogotovo tokom ljeta. Život nije stao.
Korman pak naglašava da ni zakonom niti nekim podzakonskim aktima nije propisano u kojem roku procedura mora biti okončana.
Netransparentnost i sakrivanje konačne liste
Poseban problem kod ovog konkursa je transparentnost. Imena i prezimena osoba koje su predložene za zapošljavanje nikada nisu objavljena. Direktor Korman to objašnjava zabranom objavljivanja, koju je FUP navodno dobio od Agencije za zaštitu ličnih podataka BiH, međutim nije sve tako crno i bijelo.
Korman navodi da ti podaci podliježu restrikcijama propisanim Zakonom o zaštiti ličnih podataka. Agencija za zaštitu ličnih podataka u Bosni i Hercegovini još 2012. godine je zabranila Federalnoj upravi policije da u postupku zasnivanja radnog odnosa objavljuje lične podatke kandidata na službenoj internet stranici".
On navodi i da će FUP njihove podatke učiniti dostupnim u skladu sa zakonom, odnosno kada za to budu stečeni zakonski uslovi. Na naše pitanje da nam pojasne kada zakon propisuje da trebaju objaviti imena, odgovorili su nam da "ne mogu detaljnije elaborirati šta zakon propisuje u tom dijelu", jer će "svoje argumente o zakonitosti postupka morati štititi i pred sudom".
Zbog, čini se, neopravdanog odbijanja davanja informacije, odgovor potražili od Agencije za zaštitu ličnih podataka BiH, a oni su riječi direktora Kormana potvrdili u dijelu da FUP nije bio obavezan objaviti imena na svojoj web stranici, no s jednim velikim "ali". Dostavili su nam svoje Mišljenje od ranije, u kojem stoji da je FUP obavezan objaviti spisak na oglasnoj ploči, što u FUP-u nisu uradili.
Osim toga, oni su naglasili da se "FUP nije obraćao agenciji zahtjevom za mišljenje u vezi sa zakonitostima objave imena i prezimena primljenih kandidata za izbor policijskih službenika u čin "policajac" i "mlađi inspektor".
FUP tužen zbog izbacivanja četverice kandidata s liste
Četverica kandidata su izbačena s konačne liste zbog toga što su u trenutku sačinjavanja prijedloga za zapošljavanje imali više od 35 godina. Konkursom je pak jasno precizirano da uslove zapošljavanja ispunjavaju svi oni koji imaju manje od 35 godina u trenutku podnošenja prijave na konkurs. Pomenuti kandidati su prema tome ispunjavali uslove.
Kada smo pitali zbog čega ovi kandidati, s odličnim ocjenama, nisu primljeni, iz FUP-a su nam u suštini rekli da, ukoliko neko ispunjava uslove prijave na konkurs za zapošljavanje, to ne znači i da ispunjava uslove za zapošljavanje.
Prema članu 58. u vezi sa članom 46. Zakona o policijskim službenicima Federacije Bosne i Hercegovine nije dozvoljeno zapošljavanje osoba starijih od 35 godina i s obzirom na takvu odredbu, u konkursnoj proceduri nije smjelo pisati kako je dovoljno da do trenutka prijave na konkurs imate manje od 35 godina.
Ovim povodom su četverica oštećenih kandidata podnijeli tužbu koja je prihvaćena u sudu, a federalni ministar policije Aljoša Čampara je od direktora FUP-a zatražio objašnjenje o tome zašto su navedeni kandidati sklonjeni sa spiska.
Osim propusta u vezi s nepreciznim pozivom na konkurs, zanimljivo je napomenuti da se u prethodnim godinama više puta dešavalo da zaposlenje dobiju osobe starije od 35 godina, a sam zakon se godinama nije mijenjao. Ova informacija nam je nezvanično potvrđena iz više izvora.
Direktor FUP-a Ensad Korman tvrdi da je ovaj zakon "jasan i neumoljiv", ali nije želio komentarisati kako je moguće da isti zakon nije bio "jasan i neumoljiv" tokom prethodnih godina. Stoga nam nažalost ostaje nerazjašnjeno kako i zašto su do sada nezakonski primani kandidati.
Sumnje na nepotizam
Netransparentnost konkursa i neobjavljivanje konačne liste imena kandidata bacilo je sumnju na mogući nepotizam i zapošljavanje po "poznaničkoj liniji".
Nakon što je InfoRadar pisao o tome da je konkursom manipulisano kako bi bila primljena djeca zvaničnika policije, predsjednik Policijskog odbora Zoran Čegar je za TVSA rekao: "Bolje primiti dijete kolege i da je malo lošije nego nekoga koga ne znam... Od kada postoji policija, uvijek je dijete uposlenika imalo prednost".
Ovakva izjava je svojevrsna potvrda nepotizma, no za konkretan konkurs nije precizirao šta se desilo. InfoRadar je kasnije došao do dodatnih potvrda o nepotizmu, a ono što je nama nezvanično potvrđeno jeste da među primljenim kandidatima definitivno ima osoba koje se mogu rodbinski povezati s funkcionerima policijskih agencija u BiH.
Direktor FUP-a nam pak kaže da su jedini osnov za odabir predloženih kandidata bili "njihovi rezultati u konkursnoj proceduri, a ne političke i rodbinske veze". Ističe i da je konkurs prošao kroz potrebne kontrole, prilikom čega nisu utvrđene nepravilnosti.
"Policijski odbor za policijske službenike FBiH, u čijem radu je učestvovao i gospodin Čegar, nije utvrdio postojanje nezakonitosti ili nepravilnosti koje bi ukazale na sumnju na nepotizam ili druge protuzakonite radnje", rekao nam je direktor FUP-a.
Potencijalnim nepravilnostima u vezi s ovom konkursnom procedurom ovdje vjerovatno nije kraj, jer su, sudeći po dosadašnjim informacijama koje imamo, kompromitovane i komisije, odnosno odbori koji su imali svoju ulogu u konkursu. Međutim, taj ringišpil tek treba pokrenuti.