Čiji će biti novi gradonačelnik Sarajeva? Sve što trebate znati o formiranju Gradskog vijeća
Gradsko vijeće se konstituira u roku od 30 dana od dana konstituiranja vijeća četiri općine koje čine Grad Sarajevo - Stari Grad, Centar, Novo Sarajevo i Novi Grad. Općinska vijeća su konstituirana u Centru, Starom Gradu i Novom Sarajevu, dok se u Novom Gradu još čeka konstituiranje.
Tri općine koje su konstituirale svoja općinska vijeća, poslali su CIK-u prijedloge za Gradsko vijeće Sarajeva i sada im predstoji glasanje. Nakon što svi završe svoj dio posla, može se očekivati konstituisanje Gradskog vijeća Sarajeva, ali i izbor novog gradonačelnika.
Trenutno je na to mjesto izabran Predrag Puharić, no nema potvrda da će to biti i konačni kandidat za gradonačelnika. Imena koja se pominju za tu poziciju su Farik Kapidžić uime SDA, dok su iz Trojke nezvanično dolazila različita imena - Samir Avdić i Mirza Selimbegović (NiP) te Nihad Uk (Naša stranka).
Izbor gradonačelnika Sarajeva bi inače ove godine prvi put trebao biti javan, a biraju ga gradski vijećnici. Neizvjesno je ko će imati dovoljno ruku da izabere gradonačelnika, no prve projekcije se ipak mogu dati.
Stranačka i nacionalna zastupljenost u Gradskom vijeću
Prije izbora gradonačelnika, mora biti konstituisano Gradsko vijeće u koje će sjesti po sedam delegata iz svake sarajevske gradske općine.
Mandat za Gradsko vijeće Grada Sarajeva dodjeljuje se listama kandidata najprije po sistemu proporcionalne zastupljenosti političkih stranaka. Međutim, zagarantovan je i minimum od po šest mjesta konstitutivnim narodima i najmanje dva mandata za Ostale, bez obzira na izborne rezultate, i to je ono što komplikuje ovaj proces.
Ukoliko se izborom gradskih vijećnika iz reda općinskih vijećnika, ne može popuniti zagarantovani minimalni broj mjesta, gradski vijećnici će biti izabrani iz reda kandidata s listi političkih stranaka koje su zastupljene u općinskom vijeću. Također, one općine u kojima je zastupljen veći broj općinskih vijećnika iz reda određenog konstitutivnog naroda, ima obavezu delegirati u Gradsko vijeće srazmjerno veći broj vijećnika pripadnika tog konstitutivnog naroda. U Sarajevu su to najčešće Bošnjaci.
Najviše vijećnika u općinskim vijećima Grada Sarajeva ima SDA (27), no svega jednog više od SDP-a (26). Na trećem mjestu, po broju uzetih mandata, je Stranka za BiH (22), međutim odlazak u Gradsko vijeće zavisi od više faktora, a ne samo od stranačke zastupljenosti, i jedan je od komplikovanijih izbornih procesa u BiH.
U nastavku dajemo projekcije za Gradsko vijeće, zasnovane na stranačkim rezultatima, međutim krajnji ishod može biti nešto drugačiji u zavisnosti od toga da li stranke koje su osvojile mandate u Gradskoj skupštini imaju potreban broj Srba i Hrvata na svojim listama.
U Centru najviše općinskih vijećnika imaju Naša stranka (7) i SDP (7), dok SDA ima jedan mandat manje (6). NiP i SBiH imaju isto, po četiri mandata, DF ima dva i NES BiH ima jednog.
- Naša stranka - 7
- SDP - 7
- SDA - 6
- NiP - 4
- SBiH - 4
- DF - 2
- NES BIH - 1
To znači da će Naša stranka i SDP iz Centra zasigurno poslati po dva vijećnika u Grad. Preostala tri vijećnika će biti izabrana iz redova ostalih stranaka, koje su osvojile manje mandata u općinskom vijeću. Prema informacijama Klix.ba, jednog od tih vijećnika će zasigurno imati DF, a jednog će dobiti SDA, SBiH ili NiP. Stoga će iz ove općine Trojka imati jednog ili dva vijećnika više u Gradskom vijeću.
U Starom Gradu su SDP i SDA osvojile najveći i jednak broj glasova (8), DF i NiP su također osvojili isto glasova (4), kao i Naša stranka i SBiH, koji su osvojili po dva mandata. Po jedan mandat imaju Snaga naroda, Naprijed BiH i NES.
- SDP - 8
- SDA - 8
- DF - 4
- NiP - 4
- Naša stranka - 2
- SBiH - 2
- Snaga naroda - 1
- Naprijed BiH - 1
- NES - 1
S obzirom na potrebu za proporcionalnom zastupljenosti stranaka, iz ovog općinskog vijeća će u gradsko vjerovatno ići tri vijećnika iz SDP-a, a po jedan iz DF-a i NiP-a, s tim da je DF-ov vijećnik Vedad Deljković javno kazao da neće podržati SDA-ovog kandidata Faruka Kapidžića. Preostanu dva vijećnika koje će u Grad poslati SDA.
U Novom Sarajevu je slična situacija, gdje su SDA i SDP ponovo podijelile najveći broj osvojenih mandata (po 6), zatim SBiH i Naša stranka (po 5). NiP ima četiri, DF 2, a Naprijed BiH, NES BiH i PZP po jedan mandat.
- SDA - 6
- SDP - 6
- SBiH - 5
- Naša stranka - 5
- NiP - 4
- DF - 2
- Naprijed BiH! - 1
- NES BiH - 1
- Platforma za progres - 1
Sudeći prema izbornim rezultatima i prijavljenim listama, iz ove općine će u Grad ići po dva vijećnika SDA i SDP-a, dok će Naša stranka, NiP i Stranka za BiH imati po jednog vijećnika. Sportskim žargonom rečeno, rezultat je 4:3 za Trojku.
Novi Grad Sarajevo ima nešto specifičniju situaciju, gdje je ubjedljivo najveći broj mandata osvojila SBiH (11), zatim SDA (7), NiP i SDP po četiri, Naša stranka 3, BOSS i DF po jedan mandat.
- Novi Grad Sarajevo
- SBiH - 11
- SDA - 7
- NiP - 4
- SDP - 4
- Naša stranka - 3
- BOSS - 1
- DF - 1
Oni još uvijek nisu poslali CIK-u izborne liste prema kojima će birati koje vijećnike će poslati, ali prema računici bi iz ove općine u Gradsko vijeće najvjerovatnije trebalo ići čak četvero vijećnika iz SBiH-a, dvoje iz SDA i jedan preostali bi trebale izabrati druge stranke. Druga opcija bi bila - tri vijećnika iz NES-a, dva iz SDA i preostala dva biraju ostale stranke koje su osvojile manje glasova.
Teško je reći precizno koliko će ko imati ruku u Gradskom vijeću s obzirom na to da jedna od četiri općine još nije završila ni konstituisanje. Prema podacima iz tri općine, SDP za sada ima sigurnih sedam, NiP dva ili tri, Naša stranka tri. DF ima sigurna dva, od čega je jedan Deljković, SDA ima pet sigurnih, a SBiH jedan ili dva.
U konačnici bi, nakon konstituisanja Novog Grada Sarajevo, SDA mogla imati sedam sigurnih mandata u Gradskom vijeću, SDP sedam ili osam sigurnih, SBiH bi imala četiri ili pet, Naša stranka ima tri sigurna, DF dva, NiP dva ili tri.
S obzirom na to da još nije poznata situacija u svim općinama, nemoguće je prognozirati ko će imati većinu u Gradskom vijeću. Sudeći prema trenutnoj matematici, situacija je nešto bolja na strani Trojke.
Kandidatske liste
CIK provodi indirektne izbore za Gradsko vijeće Sarajeva na osnovu Izbornog zakona BiH i Statuta Grada. Princip glasanja u općinskim vijećima je sličan kao kod izbora delegata za državni Dom naroda iz Narodne skupštine RS-a. Tačnije, u općinskim vijećima se formiraju kandidatske liste od po nekoliko imena, a one liste koje dobiju najviše glasova odlaze u CIK odakle oni popunjavaju vijeće po već navedenim pravilima nacionalne zastupljenosti.
U Statutu Grada Sarajeva i Izbornom zakonu BiH precizno se navodi na koji način se provodi glasanje u općinskim vijećima.
Kandidatske liste se dostavljaju CIK-u BiH na ovjeru, dostavlja ih posebno svako općinsko vijeće koje čini Grad Sarajevo, a liste sadrže imena vijećnika koji su na direktnim izborima izabrani u općinska vijeća uz obavezno navođenje nacionalne opredijeljenosti kandidata. Kandidatsku listu može predložiti politička stranka, koalicija, lista nezavisnih kandidata i/ili grupa općinskih vijećnika i oni prilikom formiranja listi moraju obratiti pažnju na potrebnu nacionalnu zastupljenost.
Izbori u općinskom vijeću za Gradsko vijeće su tajni, a općinski vijećnici se izjašnjavaju tako što svaki općinski vijećnik preuzima jedan glasački listić, koji sadrži sve predložene kandidatske liste i upisuje svoj (jedan) glas za samo jednu od kandidatskih listi. U protivnom glasački listić je nevažeći.
U praksi se to pokazalo da uglavnom u vijećima bude 10-ak izbornih listi i više, a kako svaki vijećnik može glasati samo za jednu listu, otprilike tri do četiri glasa su dovoljna da lista prođe dalje. U svakom slučaju, sedam lista s najviše glasova se šalju u CIK, a u slučaju da dvije posljednje liste imaju isti broj glasova, bit će održano žrijebanje.
Raspodjela mandata među kandidatima s iste kandidatske liste vrši se prema redoslijedu kandidata na kandidatskoj listi, odozgo prema dolje. U praksi, najčešće samo prva osoba s liste ide u Vijeće.