Cormack: Diskriminacija, segregacija i politizacija negativno utiču na obrazovanje u BiH
"Istovremeno nam predstavnici privatnih firmi govore da žele zapošljavati ljude, ali da ne mogu naći kvalifikovane radnike za slobodna radna mjesta. Kvalitetno obrazovanje koje vodi do intelektualnog razvoja i uspješnog zaposlenja ključno je za vitalnost i budućnost bilo koje zemlje. Diskriminacija, segregacija i politizacija negativno utiču na kvalitet obrazovanja u BiH. To nije pitanje koje se tiče samo jednog konstitutivnog naroda – to je pitanje za sve", istakla je Cormack.
Dodaje da su se učenici, roditelji i nastavnici u Sarajevu glasno suprotstavili pokušajima da se revidira nastavni plan i program bez obzira na utjecaj tih promjena na kvalitet obrazovanja, da se uvedu eksterni ispiti koji nisu usklađeni sa ostatkom zemlje, da se politički "opreme" školski odbori i da se spoje škole, a sve bez konsultacija sa lokalnom zajednicom i partnerima u oblasti obrazovanja. Kao odličan primjer građanskog angažmana istakla je učenike Stručne srednje škole u Jajcu.
"Suočeni s podjelom škole, oni su, zajedno sa hrabrim profesorima i uz podršku roditelja postali 'glas morala u BiH' po pitanju segregacije u školama. Jasno su kazali da niti je u njihovom najboljem interesu, niti je u najboljem interesu zemlje da se proces obrazovanja odvija u okruženju podjela. Apsolutno su u pravu. Može se i mora postići kompromis koji ne pravi dalje podjele po etničkim principima, kompromis koji prihvata i poštuje učenike koji su u manjini", navela je ambasadorica.
Podsjetila je i da je u Tuzli je prošlog mjeseca Kantonalna skupština usvojila zakon zahvaljujući jednom glasu koji političarima daje ovlasti da imenuju rukovodstvo Univerziteta u Tuzli koji je do sada spadao među institucije koje uživaju najveći stepen nezavisnosti i poštovanja u zemlji. Zakon omogućava da se vrši neprikladan politički utjecaj na rukovodstvo i nastavno osoblje univerziteta. Osvrnula se i na to što je Narodna skupština RS usvojila novi zakon o osnovnom obrazovanju u kojem se ne spominje država BiH i iz kojeg je izbačen najvažniji element iz Okvirnog zakona o obrazovanju 2003. godine.
"Ključni kontakti u RS-u su nam rekli da je namjera zakona da škole pređu na obrazovnu filozofiju koja se zasniva na rezultatima, a taj cilj i Zajednička jezgra nastavnih planova i programa ne isključuju se međusobno. Zajedničkom jezgrom se ne eliminišu jezik, religija niti bilo koji drugi predmet iz 'nacionalne grupe predmeta'. Ono što se njome postiže je modernizacija nastavnih planova i programa širom BiH. Ona garantuje da će svi učenici, bez obzira na svoju etničku pripadnost ili dio zemlje u kojem žive, dobiti jednako, visokokvalitetno, moderno obrazovanje zasnovano na univerzalnim ljudskim pravima, multikulturalizmu i pomirenju", kazala je Cormack.
Ambasadorica je apelovala na građane BiH da slijede primjer učenika i nastavnika u Jajcu, te nastavnika, učenika i roditelja u Kantonu Sarajevo da progovore, da se njihov glas čuje. Ističe da građani mogu voditi proces reforme obrazovnog sistema ukoliko mirnim putem zahtijevaju da izabrani zvaničnici rade u najboljem interesu mladih ljudi u BiH.