Pandemija i represija
795

Damir Arnaut pokreće ocjenu ustavnosti odluke o ograničenju kretanja za mlađe od 18

R. D.
Damir Arnaut (Foto: F. K./Klix.ba)
Damir Arnaut (Foto: F. K./Klix.ba)
Ograničenja kretanja za određene društvene grupe u našoj zemlji, a posebno u Federaciji BiH, su najrigoroznije u Evropi. Ako izostane reakcija nadležnih, zastupnik Naše stranke u Parlamentu BiH, Damir Arnaut pokrenut će ocjenu ustavnosti tih odredbi.
Uspostavljene mjere izazvale su oprečne komentare, posebno kritike brojnih građana i nevladinih udruženja, a propitivane su i kroz prizme kršenja osnovnih ljudskih prava.

U razgovoru za naš portal Damir Arnaut kaže da pozdravlja inicijativu zastupnice u Skupštini Kantona Sarajevo Jasne Duraković da se preispita mjera zabrane kretanja za mlađe od 18 godina i drago mi je da su joj se pridružile još neke kolege u Skupštini KS.

"Apelujem na nadležna tijela da mjere pažljivo kroje kako bi se očuvao balans između zaštite zdravlja i zaštite građanskih prava. Bilo koja krajnost u ovoj situaciji nije dobra", kaže on.

S pravne strane, nastavlja, ovo je nesumnjivo diskriminacija na osnovu dobi, ali Evropska konvencija diskriminaciju dozvoljava ako su ispunjena dva kriterija: 1. Da diskriminatorna mjera stremi legitimnom cilju i 2. Da je mjera proporcionalna, odnosno da cilj nije moguće postići manje restriktivnom mjerom.

"Prvi uslov je ispunjen jer je cilj koji se želi postići - očuvanje javnog zdravlja - nesumnjivo legitiman. Drugi uslov vjerovatno nije, jer se radi o najrestriktivnijoj mogućoj mjeri - potpuna zabrana kretanja na osnovu dobi. Pogotovo kada su u pitanju mlađi od 18. Zvanično obrazloženje za starije od 65 je da spadaju u visokorizičnu kategoriju i izolacija možda i jeste jedini (a time i proporcionalan) način da se spase njihovi životi i izbjegne preopterećenost bolničkih kapaciteta. To, međutim, nije slučaj kod osoba mlađih od 18 godina i zvanično obrazloženje je da se okupljaju i tako doprinose širenju zaraze. Sve i da jeste tako, cilj se može postići na manje restriktivne načine", smatra Arnaut.

Pojašnjava kako se može zabraniti okupljanje mlađih od 18 na javnim mjestima, zabraniti kretanje dvije ili više takvih osoba, zabraniti kretanje takvih osoba bez pratnje roditelja ili staratelja, zabraniti kretanje osim radi direktnog ulaska iz zgrade u auto i obrnuto, te brojne druge mjere ili kombinacija navedenih.

"Komparativna praksa je u praksi Evropskog suda također bitan faktor - ovo nije nepogoda koja je zadesila samo Federaciju, već čitavu Evropu. S tim u vezi, za razliku od starijih osoba, nijedna potpisnica Evropske konvencije nije uvela ovako široke restrikcije za mlađe osobe. Čak i entitet RS zabranjuje kretanje starijih od 65, ali ne i mlađih od 18 godina. Ne postoje relevantne okolnosti kojim bi Federacija mogla opravdati ovako radikalno oprečno postupanje od ostatka Evrope", kaže on.

Konačno, brojna druga prava su potencijalno ugrožena, nastavlja on te kaže kako su djeca razvedenih roditelja dodatno ugrožena u odnosu na vršnjake koji žive s oba roditelja.

"To pitanje je u jednom intervjuu pokušala otvoriti i voditeljica N1 Emela Burdžović, ali je naišla na elementarnu nesposobnost manipulacije apstraktnim pojmovima. Ako reakcija nadležnih izostane, bit će neophodno pokrenuti zahtjev za ocjenu ustavnosti, potrebno je 11 poslanika i pokušat ću ishoditi podršku još deset kolega. Stoga apelujem na nadležne da što prije razmotre ovu mjeru i da je skroje na jedan balansiran način, poštujući i ovu krizu, ali i Evropsku konvenciju", zaključio je za Klix.ba Damir Arnaut.