Darja Softić Kadenić: Način na koji sam izabrana govori o iskrenim reformskim namjerama Vlade KS
Novo ste ime u politici, šta je bilo ključno za vaš politički angažman i prihvatanje nominacije za ovu odgovornu funkciju?
Moram biti iskrena da me je zaintrigirala činjenica da mi je pristupljeno ponudom da budem kandidatkinja za ministricu pravde i uprave KS, a da pri tome nikoga od ljudi s kojim sam razgovarala nisam poznavala od ranije, niti sam na bilo koji način bila povezana s njima. Taj pristup mi se dopao, jer je time opovrgnuta pretpostavka svih nas koji nismo u politici da se ovakve pozicije nude samo stranačkim kadrovima, a što stalno kritikujemo. Da ja tragam za ekspertom iz određene oblasti, jedno od prvih mjesta na kojim bih tragala jeste fakultet iz date oblasti.
Voljela bih da se na taj način češće biraju kadrovi, kao i da takve osobe prihvataju kandidature, jer prema mom mišljenju osnovni kriterij trebaju biti nečije kvalifikacije i ekspertiza. Tom pristupu sam svojim pristankom također željela odati priznanje. Pored ovog profesionalnog, moji motivi su i privatne prirode. Moj suprug i ja smo izgradili uspješne karijere, imamo skladan porodični život, materijalno smo situirani, dakle naš "mikrosvijet" funkcioniše veoma dobro i imamo sve preduslove da budemo zadovoljni. Ipak, ukupan ambijent u kojem živimo nije zadovoljavajući i negativno utječe na nas. Želim mijenjati taj ambijent.
Ko je zapravo Darja Softić Kadenić, šta je važno za ovu funkciju, a nismo mogli pročitati u press objavi nominacije? Kakvi su vaši politički pogledi, jeste li socijalista, liberal, konzervativac?
Ja sam Bosanka i Hercegovka, rođena Maglajka, svojim izborom građanka Sarajeva, vanredna profesorica građanskog prava na Pravnom fakultetu u Sarajevu, porodična žena i ponosna majka dva dječaka. Od prije tri dana sam na čelu Ministarstva pravde i uprave KS, no to još uvijek nije postalo dio mog identiteta i nešto što prema mom mišljenju određuje ko sam ja. Moje opredjeljenje jeste graditi evropsko Sarajevo i evropsku BiH, boriti se za bolje životne uslove za sve građane i građanke Kantona Sarajevo. Mislim da svi zajedno zaslužujemo bolje – djeca zaslužuju kvalitetno obrazovanje počevši od predškolskog do visokog obrazovanja, svi zaslužujemo čist zrak, čistu vodu, pravovremenu i kvalitetnu zdravstvenu uslugu, cestovnu i drugu infrastrukturu koja nam omogućava da uživamo u ljepotama naše domovine, ali i povezanost s regionom i svijetom, kulturnu ponudu koja dolikuje jednom glavnom gradu u srcu Evrope.
Zalažem se za društvo u kojem prevladavaju pluralizam, tolerancija, pravda, nediskriminacija, solidarnost i jednakost žena i muškaraca. Ovo su evropske vrijednosti utjelovljene u temeljnim aktima Evropske unije. Smatram da država i njena politika trebaju svakom pojedincu omogućiti da samostalno planira i kroji svoj život, ujedno pokazujući znatnu dozu socijalne osjetljivosti prema najslabijim kategorijama društva. Tu provejava ponešto od svake od navedenih ideologija, mada je, vjerovatno, najprisutnija liberalna orijentacija.
Koji je vaš odnos s Našom strankom te kako ocjenjujete dosadašnji mandat vlade Edina Forte?
Moja kandidatura je uslijedila na prijedlog Naše stranke. Moj prvi i jedini susret sa članovima Naše stranke je bio prije otprilike mjesec, na prvom razgovoru u vezi s kandidaturom, u okviru kojeg su mi postavili neka slična pitanja poput ova prethodna dva na koja sam odgovorila vama, izrazili podršku i poželjeli uspješan rad. Moja kandidatura nije uvjetovana mojim naknadnim pristupanjem Našoj stranci.
Kada govorimo o radu Vlade KS, treba voditi računa o aktuelnim okolnostima. Posljednja godina je za svaku vladu, ne samo za vladu u Kantonu Sarajevo nego u cijelom svijetu, bila izrazito izazovna godina koju je obilježila pandemija, gdje je većina drugih aktivnosti potisnuta u drugi plan, a svaka odluka koju je trebalo donijeti je ujedno bila mač s dvije oštrice. Veoma je teško djelovati i raditi u uvjetima koji nisu pod vašom kontrolom. Moj utisak kao građanke bio je da je nekome stalo i da se radi. Smatram da su ciljevi i prioriteti vlade postavljeni ispravno i iza njih, a naročito u pogledu pitanja koja spadaju u resor Ministarstva pravde i uprave, i sama mogu stati.
Šta vam u "amanet" ostavlja bivša ministrica Lejla Brčić te kako izaći na kraj s inflacijom "neustavnosti" koja se nekako lijepila za novosti koje je uvodila ova vlada?
S ministricom Brčić sam imala vrlo korektnu primopredaju poslova. U ministarstvu se unatoč promjeni na čelu svi poslovi obavljaju kontinuirano i profesionalno. Trenutno su iz pera Ministarstva pravde i uprave dva nacrta zakona u javnoj raspravi – Nacrt zakona o sprečavanju nepotizma i stranačkog zapošljavanja te Nacrt zakona o ministarstvima i drugim organima uprave KS. Nisam sudjelovala u izradi nacrta nijednog od navedenih propisa.
U kontekstu Zakona o organizaciji i djelokrugu organa uprave i upravnih organizacija KS treba imati u vidu da se radi o izmjenama zakona koje su trebale omogućiti optimalniju organizaciju kantonalne uprave i to prvenstveno razdvajanje obimnog resora obrazovanja, nauke i mladih, koji je pod jednim krovom obuhvatao sve – od predškolskog do visokog obrazovanja, na dva ministarstva – jedno za odgoj i obrazovanje, a drugo za visoko obrazovanje, nauku i mlade. To je sasvim legitiman politički cilj. Sadržaj tog zakona ni na koji način nije sporan niti je osporavan. Prilikom usvajanja zakona se u skupštinskoj proceduri, a u nastojanju da novoformirana ministarstva što prije počnu djelovati, postupak želio ubrzati, te je to usvajanje po takvoj ubrzanoj proceduri bilo predmet ocjene pred ustavnim sudom, koji je odlučio da procedura nije bila u skladu s Poslovnikom skupštine. Po tome je zakon ponovo usvojen, čime je implementirana presuda Ustavnog suda.
Šta će biti s tri nova ministarstva ili zakonom o nepotizmu za koji neki kažu da isto nije ustavan? Spominje se i zakon o Srebrenici u tom kontekstu...
Na poziciju ministrice pravde i uprave sam tek stupila. Nisam sudjelovala u izradi nacrta navedenih zakona. Međutim, o pitanjima ustavnosti isključivo odlučuje Ustavni sud, a zakoni koje spominjete su tek u formi nacrta upućeni u javnu raspravu u okviru koje su svi zainteresirani subjekti pozvani da se aktivno uključe i ukažu na eventualne nedostatke i sporna pitanja koja će biti problematizirana. Nacrt svakog zakona je samo osnova za utvrđivanje prijedloga zakona nakon što se uzmu u obzir i obrade svi stavovi koji su se iskristalizirali tokom javne rasprave.
Koje novitete planirate uvesti u ministarstvo te šta konkretno očekujete od ove vlade do kraja mandata?
Oblast pravde i uprave je jedan od temelja vladavine prava i pravne države. Pravna sigurnost zahtijeva predvidivost i kontinuitet. To nije oblast koja je pogodna za novitete, iako se, naravno, sektori pravosuđa i uprave moraju u svom radu prilagođavati zahtjevima doba u kojem živimo, a to je digitalno doba, čije prednosti treba iskoristiti i u radu pravosudnih i upravnih organa, a Ministarstvo pravde i uprave treba raditi na stvaranju pretpostavki za digitalizaciju.
Prirodno je, imajući u vidu da dolazim s Pravnog fakulteta, da jedan od mojih prioriteta u radu bude edukacija. Edukacija je u državnoj službi često zanemarena i njen značaj je potcijenjen. Naročito je ova oblast trpjela u vrijeme pandemije. Zbog toga sam sretna što će se u narednom periodu pod koordinacijom Ministarstva pravde i uprave provesti niz ciklusa edukacije javnih službenika koji provode postupke javnih nabavki, kao i rukovodilaca organa kao krajnjih odgovornih za postupke javnih nabavki. Edukacije će se odvijati uz finansijsku podršku njemačkog Društva za međunarodnu saradnju (GIZ). Oblast javnih nabavki je vrlo osjetljiva i na lošem glasu kao izrazito podložna korupciji. U tom smislu je i ova aktivnost usmjerena na ostvarenje jednog od osnovnih opredjeljenja Ministarstva pravde i uprave, kao i Vlade KS, a to je borba protiv korupcije.