BiH
365

Intervju / Đenan Salčin za Klix.ba: Bez povećanja akciza na gorivo nema ni novih kilometara autoputa

Piše: Š. B.
Odbijanje Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine BiH Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama u BiH, koji je predložilo Vijeće ministara, moglo bi značiti veliku pauzu ili čak potpuno stopiranje nastavka izgradnje autoputa u BiH, smatra generalni direktor Javnog preduzeća Autoceste FBiH Đenan Salčin.

U intervjuu koji je dao za Klix.ba, Salčin je iznio sve moguće loše strane ovakve odluke PS BiH, iako je ranije u Pismu namjere MMF-u vlast u BiH dala obećanje o prihvatanju Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama do kraja 2016. godine.

Prijedlog, barem za sada, nije usvojen, a da li će se ova situacija promijeniti do kraja ove godine, ostaje da se vidi i da se, kako kaže generalni direktor, nada.

Proces usvajanja Zakona o akcizama traje već neko vrijeme. Vijeće ministara ima mogućnost da u proceduru ponovo uputi isti zakon nakon određenog vremena. Kako ova konstantna odgađanja utječu na rad JP Autoceste FBiH?

Neminovno je da je rad Autocesta u znantnom obimu otežan. Novi krediti koji bi trebali finansirati nastavak izgradnje autoputa zavise od povećanja akciza i to je jedna od stavki koja stoji u ugovorima o kreditima. Ukoliko ne dođe do ovog povećanja, Autoceste bi morale iz tekućeg poslovanja vraćati kredite, a to jednostavno neće biti moguće. Nadalje, neusvajanje ovog Zakona bi značilo stopiranje izgradnje autoputa. Dva lota na jugu i dio oko Zenice čija je izgradnja već finansirana bi bila završena, ali tu bismo stali. Sve projekte planirane za 2017. i 2018. godinu nećemo biti u mogućnosti implementirati. U veliku opasnost se dovodi i realizacija kredita koja bi trebala biti okončana do kraja ove godine. Ukoliko ne bude sve išlo po planu, onda bismo morali dva puta aplicirati za isti kredit.

Da li je JP Autoceste FBiH trenutno u mogućnosti da izmiruje stara, odnosno već postojeća zaduženja?

Da. Sposobni smo izmirivati već postojeća zaduženja, kao i implementirati kredit od sto miliona eura, ali eventualne nove investicije neće biti moguće realizovati.

Postoji li svojevrsni Plan B u slučaju da se Zakon o akcizama ne odobri do kraja 2016. godine?

Ne postoji. Ne postoji ništa što bismo mi mogli uraditi, a što bi moglo rezultirati prihodima iz kojih se vraćaju krediti. Dakle, ukoliko nema novih kilometara, nema ni naplate. Sve što radimo je uslovljeno načinom vraćanja kredita.

Upravo zastupnici koji nisu podržali usvajanje Zakona navode kako nove akcize ne bi bile iskorištene isključivo za izgradnju novih kilometara autoputa, već je izražena zabrinutost kako bi ova sredstva mogla biti iskorištena za krpljenje budžetskih rupa?

Takvi navodi nisu istiniti, jer postoje namjenski podračuni koji su vezani za autoceste. Čak ni mi u Autocestama ne možemo taj novac koristiti ni za šta drugo. Jasno se precizira u ugovorima i sa MMF-om, EIB i Evropskom bankom za obnovu i razvoj način priliva i način plaćanja tih kredita.

Šta je to što je Autocestama FBiH preostalo u ovakvom slučaju?

Pokušavamo dodatnom dokumentacijom i dodatnim uvjeravanjem djelovati na sve zainteresovane strane. Imamo vremena do kraja godine. Trenutna politička situacija je uslovila ovu odluku i ta odluka nema veze ni sa akcizama, ni gorivom, ni Autocestama. Vlast ima druge interese, ali ne želim ulaziti u to. Moj zadatak, kao direktora javnog preduzeća jeste da ukažem ljudima na to kakva je ozbiljnost situacije ukoliko ovaj Zakon ne bude usvojen do kraja godine.

Primjetan je i pad aktivnosti na izgradnji autoputa u odnosu na 2013. i 2014. godinu. Šta ova trenutna situacija znači za građevinare, odnosno za cijeli sektor koji je uključen u projekt?

Problem se reflektuje na sve učesnike. Nabavljene su mašine, ali one stoje. Ciklus otpočet 2013. i 2014. godine bi se trebao nastaviti u 2017. i 2018. godini. Mašine će biti operativne jedino u slučaju da se usvoji zakon o akcizama.

Povećanje akciza dolazi u vrijeme kada prosječna plata stagnira, naročito u realnom sektoru. Kako naći balans između potrebe i koristi koje će autoput donijeti i opterećenja koje osjećaju građani?

Građani trebaju znati da se investiranje u autoceste u realni sektor vraća četverostruko: To je nešto što se ne može mjeriti ni sa čim drugim. Zaposlen je veliki broj radnika pa i oni stvaraju dodatnu vrijednost. U ovoj je zemlji bilo mnogo promašenih investicija, ali je ovdje sve jasno: ukoliko se povećaju akcize, gradit će se novi kilometri autoputa. To dalje znači da dolazi do rasta BDP-a, rasta u realnom sektoru... Većina novca, 80 posto, ostaje u državi, izvođači su domaći...

Trenutni problem pri nastavku izgradnje autoputa predstavlja neusvajanje Zakona o akcizama. Da li je to jedini problem s kojim se susreće JP?

Previše se toga stavlja na teret Autocestama. Nosioci smo projekta, ali je neophodna saradnja sa lokalnom zajednicom. Realizacija je njihova odgovornost, ali nisam zadovoljan stepenom realizacije i koordinacije. Lokalna zajednica je ta koja projekt kao što je ovaj može usporiti ili ubrzati. Formirali smo tim unutar Autocesta kako bi se riješili imovinsko-pravni poslovi, projektovanje trasa, idejna rješenja... Tim je zadužen za odlaske na sastanke s načelnicima, odlazak u katastre, kao i u općine. Problem je u tome što nemamo kadar u općinama koji je spreman na takav intenzitet rada niti je spreman odgovoriti na zadatke koji dolaze do njih. Svi nivoi vlasti moraju biti u službi projekta izgradnje autocesta.