Dok EU usavršava pravila, BiH u zakonu još uvijek nema ni definiciju drona
"U narednom periodu bit će potrebno dodatno vrijeme za usklađivanje sa propisom koji je donijela EASA, kao i za njegovo donošenje u BiH. Potpuna regulacija ove oblasti neće biti moguća bez promjene i niza zakonskih odredbi u vezi sa upotrebom dronova", kazali su za Klix.ba iz BHDCA.
Kada ćemo dronove uvesti u zakon
Neizvjesno je kada će se to dogoditi s obzirom da u trenutno važećem Zakonu o zrakoplovstvu (Službeni glasnik BiH broj: 39/09) nigdje nisu predviđeni niti definisani dronovi. Taj zakon objavljen je 2009. godine, u periodu kada dronovi nisu bili masovna pojava i nisu bili zastupljeni na tržištu. S druge strane, u novom Nacrtu zakona o civilnom zrakoplovstvu predviđena je definicija dronova i uvođenje u zakon, ali on još nije u parlamentarnoj proceduri.
Komesarka za transport Evropske unije Violeta Buls kazala je da EU sada ima najnaprednija pravila na svijetu te da će njima utrti put sigurnim i ekološki prihvatljivim letovima bespilotnih letjelica. Ujedno se, istakla je ranije, donose prijeko potrebna pojašnjenja za poslovni sektor i za inovatore širom Evrope koji se bave bespilotnim letjelicama.
Kad je riječ o zemljama u okruženju, one imaju objavljene posebne propise koji regulišu upotrebu dronova, ali su zbog nedostataka nekoliko puta vraćani na dorađivanje.
"Konačan propis i primjena EU propisa bit će uspostavljena kao postepena u periodu između 2020. i 2022. godine, odnosno tek poslije završetka tzv. opt-out perioda, kako je definisano EU uredbama 2019/945 i 2019/947, kojima je regulisana upotreba dronova od 250 g do 25 kg", naveo je Aleksandar Lalović iz BHDCA.
Šta kažu aktuelni propisi
Ova direkcija trenutno izdaje ad-hoc odobrenja, najviše za upotrebu dronova u kontrolisanom zračnom prostoru.
Prema trenutno važećim propisima u BiH, upotreba dronova je donekle regulisana na osnovu člana Zakona o zrakoplovstvu koji, između ostalog, pod pojmom zrakoplova definiše i "druga sredstva namijenjena za upotrebu u zračnom prostoru pod uslovom da se njima rukuje na visini višoj od 30 metara iznad zemlje ili nivoa mora", što i odgovara operacijama dronova, a tu je i član Naredbe o pravilima letenja u kojem stoji da zrakoplovni modeli na motorni pogon i drugi leteći objekti kojima je moguće upravljati smiju letjeti na udaljenosti manjoj od 1,5 km od naseljenog mjesta isključivo uz odobrenje BHDCA. Odobrenje je potrebno i za zrakoplovne modele svih vrsta koji lete na udaljenosti manjoj od 1,5 km od granica aerodroma. Ukoliko se takvi letovi namjeravaju izvršavati na aerodromu, odnosno u kontrolisanom zračnom prostoru, potrebno je pribaviti i saglasnost nadležne službe kontrole letenja i operatora aerodroma.
Na naše pitanje jesu li zabilježene neke problematične situacije u kojima je dronovima ometan zračni saobraćaj, iz Direkcije su poručili da im nijedna takva prijava nije stigla, ali da dronovi mogu predstavljati i potencijalnu opasnost sa aspekta zračne plovidbe i sigurnosti civilnog zrakoplovstva te je stoga potrebno uključivanje i drugih državnih i entitetskih institucija u ovu oblast.