EAT sekcija inženjera FBiH analizirala Schmidtovu odluku: Može li se implementirati izborna tehnologija?
Kako su naveli, njihova evaluacija se odnosi na implementaciju izbornih tehnologija
"Uvidom u dostupni tekst novog izbornog zakona, a u pogledu tehnologija da se primjetiti da su izmjene Izbornog zakona stručno osmišljene i većinom odgovaraju na naše prethodno javno izražene sumnje. Ipak, primjećuje se oprezno uvođenje izbornih tehnologija, s naglaskom na pilot projekt, bez jasnih datuma za širu implementaciju u budućnosti. Ključno je napomenuti da izmjene ne sadrže tehničke greške koje bi mogle uzrokovati probleme u kasnijim fazama implementacije", navode.
Detaljna analiza je kako slijedi:
Elektronsko brojanje bez elektronskog glasanja
Izmjene uvode izborne tehnologije u procese identifikacije, brojanja i video nadzora, dok se elektronsko glasanje isključuje. Ovakav pristup smanjuje rizik od manipulacija i potencijalnih upada u sistem, jer treba imati u vidu da dodatna problem uvođenja el. glasanja predstavlja elektronska nepismenost jednog dijela našeg stanovništva.
Zakonska mogućnost realizacije pilot projekta
Nove odredbe omogućavaju detaljnu realizaciju pilot projekata s tehničke perspektive, ne favorizujući specifičnu opremu i osiguravajući transparentnost u nabavci opreme kroz postojeće zakonske okvire.
Izvještavanje o izlaznosti u realnom vremenu
Elektronska identifikacija omogućava efikasnije i transparentnije izvještavanje o izlaznosti, čime se smanjuje mogućnost manipulacija.
Pitanje šta je starije ručno ili elektronsko brojanje
U slučaju neslaganja, postoji obaveza ponovnog brojanja i elektronskim i ručnim metodama i nakon toga izborno CIK utvrđuje rezultate. Ovdje moramo napomenuti da ponovljeno elektroničko brojanje u Centralizovanom mjestu neće biti identično elektronskom brojanju odmah po zatvaranju biračkog mjesta. Pretpostavljamo da će CIK koristiti i video zapise kao i analizu izlaznosti pri utvrđivanju ispravnih rezultata.
Stručni nadzor
Nadzor upotrebe izbornih tehnologija je uglavnom oslonjen na IDDEEA i Agenciju za zaštitu ličnih podataka. Potrebno je osigurati uključenost stručnih nevladinih organizacija u proces nadzora radi dodatne transparentnosti i integriteta izbornog procesa. EAT je spreman aktivno učestvovati u nadzoru izbora samostalno ili u koordinaciji s relevantnim nevladinim organizacijama.