Eko-testovi ispušnih plinova i stikeri koštaju građane, a nemaju nikakav efekat
Pitanje isplativosti i funkcionalnosti stikera koji se prilikom registracije vozila plaćaju pokrenuto je krajem prošle godine, kada se pojavio problem nedostatka dovoljnog broja stikera. Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA) u martu 2015. godine pokrenula je proceduru nabavke stikera, ali taj postupak do danas nije okončan, jer je jedan od ponuđača uložio žalbu.
Žalbeni postupak još nikada nije završen, a u međuvremenu se pojavio problem nedostatka stikera, kada građani žele registrovati svoje automobile. Kao privremena mjera dogovoreno je da se vozačima izdaju određene potvrde, kao dokaz o registraciji.
Međutim, dokaz o registraciji je i sama saobraćajna dozvola, gdje policajac može vidjeti da li je određeno vozilo registrovano. Ako znamo da se prilikom registracije stiker naljepnica plaća 5 KM i ako imamo podatak da je u toku 2015. godine na teritoriji FBIH registrovano više od 657.000 KM, jasan je iznos koji se sakupi samo na osnovu stikera.
"Mi odavno na to upozoravamo, jer u suštini stikeri pokazuju da je urađen tehnički pregled. Mi smo kroz naš informacioni sistem omogućili da praktično svi mogu jednostavnim ukucavanjem registarske oznake provjeriti da li je urađen tehnički pregled. Izgleda da je ipak nekome trebalo novca", istakao je Semir Selimović iz Instituta za privredni inžinjering iz Zenice.
Također, veoma jednostavno svi MUP-ovi na osnovu dostupnog informacionog sistema mogu prikupljati neophodne podatke o registraciji vozila i njegovim tehničkim karakteristikama. Odluku o uvođenju stikera uvelo je Ministarstvo prometa i komunikacija BiH, iako je svima jasno da je njihova upotreba bespotrebna.
Još jedna od nelogičnosti u postupku registracije automobila su i eko-testovi koje građani također plaćaju, a koji nemaju nikakvu realnu funkciju, osim statističkog podatka. Obavezno evidentiranje obavljenog Eko testa vrši se od mjeseca maja 2009. godine.
Ipak, vozačima u Kantonu Sarajevo, koji u svojim automobilima imaju motor čija je norma manja od norme Euro 3, u decembru i januaru u jednom određenom periodu, odlukom Vlade KS nisu mogli koristiti svoje automobile. Ipak, kako ističe direktor Instituta za privredni inžinjering iz Zenice Fuad Klisura, sve su to privremene mjere, a o problemu zagađenosti priča se onda kada se problem rješava, a kada to prođe svi veoma brzo zaborave na to.
Eko-testom se evidentira stanje ispušnih plinova iz automobila, ali rezultat eko-testa ne utječe na to da li će se određenom vozaču izdati validna potvrda o registraciji.
"Vijeće ministara mora donijeti tu odluku, odnosno promijeniti zakon koji će regulisati to da gorivo koje se prodaje u BiH mora imati evropski kvalitet, da bismo mi mogli određeno vozilo isključiti iz saobraćaja", istakao je Muhamed Barut iz Instituta za privredni inžinjering.
U suštini, građani prilikom tehničkog pregleda mogu saznati da li njihov automobil zadovoljava eko-standarde, ali i ukoliko ne zadovoljava, oni se trenutno ne isključuju iz saobraćaja.