Afera "Diploma"
41

Eldin Karić: Prodaja diploma će postati progutana priča, a nama ostaje nakaradni sistem

Piše: E. M.
Eldin Karić (Foto: E. M./Klix.ba)
Eldin Karić (Foto: E. M./Klix.ba)
S ciljem analize sistema obrazovanja kroz prizmu prakse kupovine diploma u Bosni i Hercegovini antikorupcijska mreža Account u saradnji s Udruženjem KAM danas je predstavila probleme i smjernice za rješavanje problema kupovine diploma na srednjoškolskim i visokoškolskim obrazovnim ustanovama.

Kako priča o kupovini diploma u Bosni i Hercegovini ne bi ostala kao nerazjašnjena i aktuelna samo dva dana nakon objave, Account i KAM analizirali su sistem obrazovanja kako bi identifikovali probleme koji su nastali u obrazovnom sistemu i koji su doveli do mogućnosti kupovine diploma.

Eldin Karić, predstavnik Accounta, je kazao da je tužilaštvo koje je trebalo istraživati slučaj kupovine diplome odustalo od toga s objašnjenjem da nemaju osnova za svoj angažman.

"To je samo pokazalo uključenost tužilaštva u te karike crnog lanca. U bilo kojem normalnom društvu nešto bi se desilo, ali kod nas se ništa ne dešava jer svi smatraju da nema osnova. Ovo nije ni prvi, a ni posljednji slučaj u kojem tužilaštvo ništa ne radi i smatra da nije nadležno", kazao je Karić.

U ime Udruženja KAM Mirhunisa Bektaš je kazala da su pokušali identificirati ključne tačke sistema koje su omogućile različite vrste prekvalifikacija, analizirali su zakonsku regulativu te dali preporuke i mehanizme koji mogu zaustaviti ili preventivno djelovati da se ovakve pojave više ne dešavaju.

Mirhunisa Bektaš (Foto: E. M./Klix.ba)
Mirhunisa Bektaš (Foto: E. M./Klix.ba)

"Obrazovanje u našoj zemlji ne znači i znanje. Zbog izostanka bilo kakve obrazovne politike kod nas je obrazovanje stihijsko i često profitabilno. To je pogodovalo razvijanju javnih i privatnih fakulteta i srednjih škola za munjevite prekvalifikacije", kazala je Bektaš.

Dodala je da su ekonomski principi zavladali i u području obrazovanja koje postaje tržišna ekonomija, a obrazovanje postaje roba.

"Svjedoci smo da se izgubio osjećaj šta je javno dobro. Oni koji primaju velike plaće ne rade ništa na tome da obrazovanje postane javno dobro. Haotično stanje u ovoj oblasti dovelo je do ostvarivanja partikularnih interesa koji rade za osnovno, a ne opće dobro. Oni koji ne misle na opće dobro, ne misle ni za budućnost države", dodala je Bektaš.

Tokom analize obrazovnog sistema identificirani su problemi koji se ogledaju u nedostatku javne politike, nejasnosti (ne)profitne javne djelatnosti, prevelikom broju privatnih visokoškolskih ustanova i visokoškolskih neakreditiranih ustanova, brojnim i neujednačenim kantonalnim propisima i nadležnostima, netransparentnosti rada Agencije za razvoj visokoškolskog obrazovanja, izostanaku saradnje između različitih tijela i novoj vlasti s Agencijom za razvoj visokoškolskog obrazovanja, ulozi i (ne)odgovornosti akademske zajednice, okvirnom zakonu o visokom obrazovanju u BiH koji je omogućio da ostali zakoni u toj oblasti imaju negativnu praksu, neradu inspekcije, nedostatku internog monitoringa u visokoškolskim ustanovama te nedostatku javnih procedura koje obrazovne ustanove moraju poštivati prilikom izdavanja diploma.

"Imamo veliki broj javnih i privatnih institucija, prije svega privatnih, koje nisu dobile akreditacije i ne poznaju se njihovi programi. Za sve probleme vlast je našla rješenje u osnivanju beskorisnih institucija, tijela i agencija. Da bi se desile promjene moramo uključiti državne institucije, građane, medije i druge organizacije kako bismo došli do pomaka. Potrebna je podrška zakonodavne i izvršne vlasti koje moraju pojačati rad inspekcija", smatra Bektaš.

Karić je dodao da će vrijeme progutati priču o prodaji diploma u BiH, a da će građani ove države ostati u nakaradnom sistemu.