Građani Tuzle i Lukavca još najmanje pet godina će se gušiti u zagađenom zraku
Povećane koncentracije zagađujućih čestica na prostoru cijele Bosne i Hercegovine uvjetovane su vanjskim temperaturama zraka, a shodno ranijim iskustvima one se mogu očekivati već u drugoj polovini septembra.
Uz aktivnu industriju na području Tuzle i Lukavca koji slove za jedne od najzagađenijih gradova u Evropi, pogoršanju kvaliteta zraka doprinijet će i aktivacija individualnih stambenih ložišta, kao i prevelika koncentracija motornih vozila na cestama.
Direktorica tuzlanskog Centra za ekologiju i energiju Džemila Agić nam kaže da je za razliku od Tuzle u Lukavcu emisija štetnih čestica u zrak prisutna tokom cijele godine, a njena jačina zavisi od načina djelovanja industrijskih postrojenja koja su posebno prisutna na prostoru ove općine.
"Na zagađenje zraka utječu klimatski uslovi, odnosno kolika je vlažnost, kolika je temperatura te da li imamo vjetra. Upravo oni diktiraju tome koliko će brzo plinovi koje su zagađivači ispustili u atmosferu napustiti naše prostore. Zrak u Lukavcu u ljetnom periodu bude podnošljiv, ali je u zimskom izuzetno teško da bude tako, jer to što oni emituju zadržava se u najbližem okruženju", kaže za Klix.ba Agić.
Intenzivna mjerenja emisija štetnih čestica u zrak u Tuzlanskom kantonu se sprovode od 2003. godine. Upravo od tada se priča o ovom izuzetno velikom problemu koji utječe na zdravlje građana, međutim nadležni prevelike korake u cilju njegovog rješenja nisu poduzeli.
"Vjerujem da je svako od nas po nešto naučio dosad. Industrija je naučila da predstavlja problem i da moraju razmišljati o nekim promjenama u procesima i poduzimanju mjera koji će dovesti do smanjenja zagađenja. Lokalne institucije su shvatile da je prisutan problem i da se moraju baviti njime, a viši nivoi vlasti koji su nadležni za problem zagađenja zraka, vjerujem da su postali svjesniji. Međutim, nama nedostaju konkretni koraci koji će dovesti do poboljšanja kvaliteta zraka", ističe Agić.
Koraci koji bi doveli do smanjenja zagađenja zraka dosad su, prema riječima Agić trebali biti realizirani, a zbog pasivnosti nadležnih, građani Tuzle i svih okolnih mjesta u zagađenom zraku će se gušiti još najmanje pet godina.
"Interesantno je da mi ništa ne poduzimamo u traženju odgovornosti institucija koje dozvole da građani žive u takvom okruženju. Međunarodna zdravstvena organizacija postavlja propise i sve oštrije mjere u graničnim vrijednostima, a mi prelazimo i one visoke koncentracije i izlažemo naše građane riziku. Pretpostavljam da je u narednih pet godina teško za očekivati da ćemo mi disati čist zrak. Ali, ako se napravi ozbiljan plan mjera koji će predviđati konkretne korake koje će pratiti kontinuirano smanjenje na monitoringu zraka, najoptimističnije bi se moglo očekivati poboljšanje stanja za pet godina", naglašava Agić.
Naša sagovornica ističe da je u proteklom periodu jedinu konkretnu mjeru poduzeo Grad Tuzla koji je izdvojio 500.000 KM u želji da podstaknu građane u smanjenju štetnih emisija u zrak, tako što će izolirati svoje objekte i preći na grijanje iz toplotnih pumpi koje nemaju dimnjake. Agić kao jedno od rješenja vidi i u širenju mreže daljinskog grijanja koje u Tuzli ide izrazito sporo, a govoreći o industriji, naglašava da konkretni koraci dosad nisu poduzeti.
Kada je riječ o aktivnostima koje građani mogu poduzeti, Agić navodi da oni mogu izvršiti pritisak na nadležne koji moraju raditi svoj dio posla za naredni period, izolirati svoje objekte, iskoriste priliku i od Grada Tuzle dobiti podršku za nabavku toplotnih pumpi, a kratkoročno oni koji se griju na ugalj, da povedu računa o tome koju vrstu koriste. Ona preporučuje kombinaciju lignita i drveta, eventualno dio kaloričnijeg pri izrazito niskim temperaturama zraka.
Izuzetno veliki problem predstavlja i prevelika koncentracija automobila na prostoru Tuzle koja je centar Tuzlanskog kantona, ali i tranzitni grad. To se, prema Agićevim riječima u ljetnim mjesecima ne primijeti, jer tada nema temperaturnih inverzija, međutim, slika u zimskim danima je znatno drugačija.
"Stručnjaci iz oblasti saobraćaja bi trebali napraviti plan te u centre gradova zabraniti ulazak automobilima sa prevelikim zagađenjem. Također, treba voditi računa i o transportu robe koji se vrši kroz Tuzlu te se posvetiti okolišno-prihvatljivom sagorijevanju energenata koji pokreću takva vozila. Preteča svemu je poboljšanje javnog prijevoza u cilju da neznatno zagađuje okoliš, a uz to bismo trebali osloboditi grad za bicikliste kojih ima mnogo na području ovog grada. Mnogi gradovi imaju problem sa uskim ulicama i gustim saobraćajem, ali to rješavaju kvalitetno", savjetuje Agić, koja zagađenje zraka ocjenjuje ozbiljnim problemom kojeg ne mogu riješiti mali projekti.
A kako je živjeti sa zagađenim zrakom najbolje zna Goran Stojak iz tuzlanskog naselja Bukinje koje je naslonjeno uz tamošnju Termoelektranu. Kaže nam da ga posebno zabrinjava sve veći broj djece koja pate od respiratornih oboljenja.
"Izuzetno je teško živjeti, u ljetnom periodu problem nam je prašina sa deponija šljake i pepela, a u zimskom zagađenje zraka. Naša djeca se već spremaju za predstojeći period, roditelji im kupuju maske i inhalatore. Djeca nam se zatvaraju u kuće, stariji su oboljeli i sve veći broj ih umire, jer karcinom hara našim ulicama. Najveći problem je što se ništa ne rješava, iz godine u godinu vrtimo istu priču. Nesposobnost nadležnih je evidentna, a oni prebacuju lopticu s jednih na druge", priča nam Stojak.
Prekomjerno zagađenje zraka tuzlanski ljekari već nekoliko godina navode kao glavni uzročnik povećanja broja pacijenata s dijagnosticiranim raznim vrstama karcinoma, respiratornih i kardivaskularnih bolesti, dijabetesom, ali i sterilitetom kod bračnih parova.
S druge strane, iz Ministarstva prostornog uređenja i zaštite okolice Tuzlanskog kantona za Klix.ba su kazali da su u proteklom periodu, u skladu sa svojim nadležnostima poduzeli niz aktivnosti na donošenju i usklađivanju potrebnih propisa, zatim utvrđivanja stanja kvaliteta zraka, kao i aktivnosti na smanjenju zagađenja zraka, što će raditi i u narednom periodu. Time će se, kako su naveli, dati značajan doprinos smanjenju zagađenja zraka u predstojećem periodu.
Kako su nam kazali, na njihov prijedlog Vlada TK je donijela izmijenjeni Plan interventnih mjera u slučajevima izuzetne zagađenosti zraka na području kantona kojim su uvedene nove mjere, sniženi su uvjeti za proglašenje epizoda i definirana uloga Civilne zaštite. Istaknuli su i donošenje uputstva o načinu obrade i informiranja javnosti o podacima sa sistema za praćenje kvaliteta zraka na području TK čime je izvršeno usklađivanje sa federalnim Pravilnikom o monitoringu kvaliteta zraka.
"Donesen je Kantonalni plan zaštite okoliša Tuzlanskog kantona od 2015. do 2020. kojim je data procjena stanja zraka i akcioni plan sa ciljevima za poboljšanje. Ministarstvo, kao nosilac pripreme, uradilo je Registar emisija u zrak na području TK koji ima za cilj kvalitetnije prostorno planiranje sa aspekta zaštite zraka. Vlada TK je na prijedlog ministarstva pripremila nacrt zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnim djelatnostima koji će obavezati vlasnike ili investitore određenih objekata na priključak komunalne infrastrukture za opskrbu toplinskom energijom, a u cilju smanjenja zagađenja zraka kroz smanjenje broja individualnih ložišta", kazali su za Klix.ba iz resornog ministarstva.
Naveli su i da rade na pripremi Plana energijske efikasnosti na području TK, a na osnovu već izrađene Studije o energetskoj efikasnosti javnih objekata u TK i Akcionog plana energijske efikasnosti u stambenom sektoru u TK, čijom će se primjenom smanjiti upotreba fosilnih goriva te time i zagađenje zraka.
"Ministarstvo upravlja sistemom za praćenje kvaliteta zraka na području kantona koji se sastoji od pet stacionarnih i jedne mobilne stanice te s tim u vezi se vrši redovno održavanje mjerne opreme i uređaja. Redovno se vrši nabavka nove i zamjena dotrajale opreme, a na osnovu rezultata mjerenja i zahtjeva pojedinih općina izvršen je premještaj dvije stacionarne stanice sa lokacija u Tuzli na lokacije u Lukavcu i Živinicama uz saradnju sa Federalnim hidrometeorološkim zavodom. Vrši se redovno izvještavanje o stanju kvaliteta zraka, a koje je prošireno sa kontinuiranim satnim izvještavanjima putem web stranice i displeja na mjernoj stranci Skver u Tuzli", navode iz ministarstva.
Kako su kazali, u narednom periodu će nastaviti sa monitoringom kvaliteta zraka te će u ovoj godini nabaviti opremu i softver za direktni, odnosno automatski prijenos podataka sa mjernih stanica na server Federalnog hidrometeorološkog zavoda, kako bi se ispunila obaveza iz Pravilnika o monitoringu kvaliteta zraka.
"Ministarstvo u sklopu redovnih aktivnosti na smanjenju zagađenja zraka, u okviru svojih nadležnosti izdaje okolinske dozvole kojima se propisuju granične vrijednosti emisija za zagađujuće materije i uvjeti za zaštitu zraka, donosi potrebne propise, ostvaruje saradnju sa nadležnim inspekcijama, poduzimanjem mjera pri proglašenju epizoda i pri akcidentnim situacijama", potcrtali su iz Ministarstva prostornog uređenja i zaštite okolice TK.
Kazali su nam i da mjerama finansijske podrške vrše dodjelu namjenskih sredstava za projekte kojima se doprinosi smanjenju zagađenja zraka gradovima i općinama u TK za projekte toplifikacije i energijske efikasnosti, javnim preduzećima za projekte energijske efikasnosti, javnim ustanovama iz oblasti obrazovanja za projekte energijske efikasnosti, općinskim sudovima za projekte toplifikacije i energijske efikasnosti, privrednim društvima za projekte energijske efikasnosti..
Kako su dodali, Vlada Tuzlanskog kantona usvojila je Akcioni plan energijske efikasnosti javnih objekata na području Tuzlanskog kantona za 2019. godinu i planirana je realizacija projekata u ukupnom iznosu od 2.017.000 KM.
"U Akcinom planu planirana je realizacija projekata zamjene stolarije, fasade i zamjene kotlova na ugalj kotlovima na pelet za ukupno 36 objekata i to za osnovne i srednje škole, policijske uprave i sudove, zdravstvene ustanove i ostale javne objekte na području općina TK", zaključili su iz resornog kantonalnog ministarstva.