Na ulazak u Hrvatsku preko ovog graničnog prijelaza, gdje su graničari i carinici smješteni u montažne kontejnere, a granica se prelazi u samo jednoj traci s obje strane, čekalo se dva sata i duže, a kolona vozila bila je kilometarska s bosanske strane.
Prema podacima koje je agencija Anadolija dobila iz Granične policije BiH (GP BiH), 20.270 putnika prešlo je proteklog vikenda preko MGP Doljani, graničnog prijelaza za međunarodni cestovni saobraćaj u općini Čapljina, kroz koju prolazi južni krak magistralnog puta koji povezuje Sarajevo sa jugom BiH i turističkim destinacijama u Južnoj Dalmaciji, ali dobrim dijelom i sa jedinim bh. gradićem na Jadranskoj obali, Neumom.
Samo u julu ove godine MGP Doljani je na ulazu u BiH i izlazu iz nje prešlo 183.745 putnika, što ga, prema podacima GPBiH, svrstava među četiri najfrekventnija granična prijelaza sa Republikom Hrvatskom od njenog ulaska u Evropsku uniju 1. jula ove godine, kad je i stupio na snagu novi izmijenjeni međudržavni sporazum o granicama, kojim su granični prijelazi kategorizirani u skladu s propisima o vanjskoj granici EU. Ovim sporazumom je granični prijelaz u obližnjoj Gabeli, Gabela Polje 1, iz međunarodnog postao prijelaz za pogranični promet, što je od 1. jula dodatno opteretilo Doljane.
No, prelazak južne granice BiH i Hrvatske nije jedini problem. Vlasti triju bosanskohercegovačkih općina - Čapljine, Bosanske Dubice i Bosanskog Novog - uputile su zahtjev Vijeću ministara BiH i Državnoj komisiji za integrisano upravljanje granicama, u kojem traže da se u skladu sa sporazumom potpisanim sa RH 19. juna ove godine ispoštuje rok od 60 dana i formira mješovita komisija za praćenje provođenja sporazuma koja može predložiti i njegove izmjene.
Načelnik općine Čapljina Smiljan Vidić u razgovoru za agenciju Anadolija kaže da su na području općine Čapljina ranije bila četiri granična prijelaza. Po novoj kategorizaciji ukinut je malogranični prijelaz, dva međunarodna su postala malogranični, dok je prijelaz koji je služio za putnike i robu postao međunarodni granični prijelaz za putnike.
Preko Gabela Polja 2011. prešlo milion putnika
"To je izazvalo velike probleme. A, najaktuelnije u vrijeme turističke sezone su gužve na Međunarodnom graničnom prijelazu Doljani”, pojasnio je Vidić.
On kaže da je granični prijelaz Gabela Polje 1, za koji je općina tražila da ponovo bude međunarodni, primao veliki broj putnika. Primjerice, 2010. godine preko tog prijelaza je prešlo 864.000 putnika, a 2011. više od milion.
"Svi ti putnici su sad okrenuti na Doljane”, istakao je Vidić.
Prema riječima čapljinskog načelnika, veliki problem imaju i stanovnici koji žive u blizini granice i rade nedaleko od svojih kuća, ali u drugoj državi, i moraju ići na granični prijelaz Doljani kako bi stigli do posla, a tamo su kilometarske kolone.
Naglasio je i kako će novi problemi nastati početkom školske godine, jer veliki broj djece iz pograničnog područja ide u škole u Metković (RH). Oni će s roditeljima, tvrdi načelnik, morati ići zaobilaznim putem dugim desetak kilometara da bi došli do Doljana, iako im je granični prijelaz Gabela Polje 1 svega desetak metara od kuća.
Zamjenik načelnika Opštine Bosanski Novi, na zapadnoj granici BiH, Ranko Dabić, kazao je da je na području ove opštine, prije stupanja na snagu sporazuma između Republike Hrvatske i BiH, postojao prijelaz preko kojeg se odvijao teretni saobraćaj, što je sporazumom BiH i Hrvatske o graničnim prijelazima od 1. jula promijenjeno.
Preko carinskog prijelaza Novi Grad - Dvor se odvijala spoljnotrgovinska razmjena za opštine Novi Grad, Dvor, Krupa na Uni i Prijedor. U prošloj godini ta razmjena je, prema podacima koje je iznio Dabić, iznosila za opštinu Novi Grad 85,315 miliona KM, za Prijedor 237,745 miliona, a za Krupu na Uni 320 miliona KM. Oni koji izvoze danas moraju ići na drugi granični prijelaz i pritom preći dodatnih oko 170 kilometara da bi izvezli robu u Hrvatsku.
"Mi očekujemo i tražimo da se komisija sastavljena od članova iz obje države što prije formira kako bi počela rješavati probleme svih pograničnih opština”, istakao je Dabić.
Donja Gradina potpuno blokirana automobilima i kamionima
Načelnika opštine Kozarska Dubica, smještene na sjevernoj granici BiH, Mila Zlojutra neprijatno je, kako kaže, iznenadilo to što je od 1. jula granični prijelaz koji je bio namijenjen za putnički saobraćaj u njegovoj općini, prekategorisan u malogranični prijelaz. Taj granični prijelaz nalazi se 20-ak kilometara od autoputa Zagreb - Beograd u Hrvatskoj.
“To donosi nesagledive, loše posljedice po Kozarsku Dubicu, ali i po Hrvatsku Dubicu i niz opština iza Hrvatske Dubice u Hrvatskoj”, pojasnio je Zlojutro i dodao da malogranični prijelaz ne zadovoljava potrebe ni Kozarske Dubice ni šire regije.
On je podsjetio da su granični prijelaz Kozarska Dubica - Hrvatska Dubica koristili stanovnici cijele prijedorske regije. Kaže da je zbog promjena do kojih je došlo, od 1. jula preopterećen obližnji prijelaz na području opštine Donja Gradina, koji je sad kategorisan za putnički i robni saobraćaj.
“Naseljeno mjesto Donja Gradina sada ne može funkcionisati, ljudi ne mogu doći do svoje kuće. Ranije je to rješavano na način da je roba išla na Donju Gradinu, a putnici su uglavnom išli preko prijelaza Kozarska Dubica, koji izlazi u sam grad”, pojasnio je Zlojutro.
Govoreći o podnesenom zahtjevu nadležnim državnim organima, Zlojutro kaže da je on zajednički za pet opština na sjeverozapadu BiH: Dubicu, Kostajnicu, Novi Grad, Oštru Luku i Krupu na Uni, kao i grad Prijedor.