GRAS bi ponovo mogao stati, usluge građanima već reducirane za 30 posto
Podsjetio je da je GRAS u proteklom periodu radio, kako je kazao, u posebnim uslovima zbog poreznih dugova te da su bila dostupna i iskoristiva samo sredstva namijenjena funkcionisanju preduzeća.
Muminović je podsjetio i na radničke tužbe prema preduzeću za koje je naveo da je sud odlučio da se ne odgađaju potraživanja koja proizilaze iz njih.
"Tu je ponovo došlo do blokade i radi se na iznalaženju rješenja", dodao je.
Osim istaknutih, naglasio je da je problem nastao nakon što je GRAS tužio Kanton Sarajevo.
"Barata se cifrom od 300 miliona KM, koliko je Kanton dužan zbog nepoštivanja Zakona o komunalnoj privredi - da isplaćuje razliku između subvencionirane i ekonomske cijene prema GRAS-u. Na osnovu toga je GRAS utonuo u gubitak, a niko nije pokušao riješiti taj problem. Sada imamo ogroman dug prema poreskim agencijama i imamo dug prema radnicima. Potpisom kolektivnog ugovora 2015. je prekinuto utuživanje radnika prema firmi", potcrtao je.
"Kanton nam nije uplaćivao razliku u subvencijama i ekonomskoj cijeni karata"
Prema Muminovićevim riječima, javnosti nije jasno i nikada im nije adekvatno predstavljeno zašto potraživanja na osnovu tužbi nisu na vrijeme isplaćivana. Ukazao je na to da je situacija u preduzeću iznimno teška.
"Došli smo u situaciju da nema dalje. Dobili smo direktora koji je za svoj kratak mandat 2009. prebacio 700 radnika s jednog radnog mjesta na drugo radno mjesto i dijelio otkaze. Radnici su kao odbrambeni sistem tužili na osnovu kolektivnog ugovora. Kada je prva tužba naplaćena, to je krenulo i to više niko nije mogao zaustaviti", kazao je.
Naglasio je da je riječ o privatnim tužbama i da je advokat voljan da se isplate potraživanja, kako je izjavio, razgode na duži period. Tvrdi da su i porezne agencije voljne da izađu ususret preduzeću. Ponovio je da je problem bio taj što im Kanton Sarajevo nije isplaćivao razliku između subvencionirane i ekonomske cijene karata, već da su oni kao preduzeće to radili skoro 20 godina.
"Imajući u vidu da je 80-85 posto naših korisnika subvencionirana kategorija, mi to ne možemo riješiti bez Vlade KS. Imali smo niz sastanaka i vidjeli smo da su svi voljni da se riješi taj problem", dodao je Muminović.
Tvrdi da sindikat, za koji je naveo da okuplja 95 posto radnika, nije namjeravao štrajkovati. Kao nesreću je naveo to što se kantonalne vlade često mijenjaju i da su iznova primorani svaku vladu uvjeravati šta je potrebno uraditi. Prognozirao je i da će možda preduzeće vrlo skoro prekinuti rad.
"Nije potreban štrajk, GRAS će stati sam od sebe"
"Nismo namjeravali štrajkovati, ali smo imali problema u vezi s prijemom radnika koji su bili na određeno vrijeme. To su proizvodni radnici - vozači, mehaničari, oni koji rade na održavanju čistoće. Taj problem smo riješili. Sada smo u takvoj situaciji da, ako se za dan ili dva ne riješi, mi ćemo biti blokirani. Nema potrebe za bilo kakvim štrajkom, GRAS će stati sam od sebe", upozorio je.
Ponovio je da je situacija teška, ali misli da postoji rješenje.
"Treba da se jednom sjedne i nađe rješenje koje je jedno jedino. Vlasnik preduzeća treba izabrati kako će riješiti tarifni sistem. Ne možemo mi voziti ako je ekonomska cijena 55 KM - upitna je i ta cijena jer je od 1995. ili 1996. gorivo tri puta poskupjelo - a voziti 80 posto putnika za cijenu od 15 KM. Djelimično nešto Kanton plati GRAS-u", kazao je Muminović.
Istakao je da su na ove probleme ukazivali i da su se oni, kako je naveo, gurali pod tepih, ali da se to više ne može raditi. Smatra da je vlast u KS to shvatila.
"Oni moraju platiti tu razliku ili nam omogućiti da podignemo cijene karata i da kažemo đacima, studentima i penzionerima da se ne mogu voziti po toj cijeni", napomenuo je.
"Usluge reducirane za 30 posto"
Potvrdio je da je zbog problema GRAS primoran za 30 posto reducirati svoje usluge na skoro svim linijama. Obrazložio je zašto je to tako.
"Pogotovo je to izraženo na autobuskom saobraćaju, minibuski saobraćaj je svakako urušen. Prošla vlada nam je kupila 10 minibusa, već smo imali desetak. U zlatna vremena izlazilo je 40-ak minibusa. Znači nije dovoljno. Nema veze, mi smo za to da opstane minibuski saobraćaj. Na autobuskom saobraćaju imamo 30 posto izbačenih ispravnih vozila koja se ne mogu registrovati, jer je blokiran račun. Da ne govorimo o gorivu", izjavio je.
Osvrnuo se i na navod da su primorani da iz starih autobusa prelijevaju gorivo u minibuse. Kako je kazao, to nije nova vijest.
"Mi imamo vozila kojima je istekla amortizacija i u njima je bilo goriva. Da je sve zlatno bilo bi šteta da to gorivo ode u otpad. To bi se uradilo i bez toga. Naravno da vadimo. Na trolejbusima i tramvajima koji treba da se sijeku poskidamo sve što nam može služiti", poručio je Muminović.
Prema njegovim riječima, kada god su radnici htjeli ukazati na probleme u GRAS-u nazivali su ih krivcima i kriminalcima. Tvrdi da su spremni podržati svaki korak koji će značiti ozdravljenje preduzeća.
"Nemamo drugog izlaza nego sačuvati firmu", dodao je.
"Ne možemo zaraditi da budemo na nuli"
Kako je kazao, nekada je GRAS prevozio 350.000 putnika dnevno, a sada je to 200.000.
"Sada ne možemo zaraditi da budemo na nuli. Ne tražimo zaradu, već da budemo na nuli. Ne možemo da prodajemo usluge po cijeni koja bi učinila da GRAS nema gubitaka. Nego nam je nametnuto da vozimo po cijenama koje vode u gubitak, a to je vlast radila kupujući socijalni mir ili glasove i sve ostalo", naglasio je.
Smatra da su pojedine strukture vlasti činile sve da ih oslabe i da se uvede javni prijevoz.
"U privatnom sektoru radnici imaju 500 ili 600 KM platu, a rade 12 ili 13 sati. Moraju sebi kupiti odijelo i sve ostalo. To vodi ka robovlasništvu i to nije normalan sistem. Normalno da imaju povrat, a od GRAS-a nema povrata. Onda kažu: 'Hajmo ga urušiti'. Vjerovatno bi ga urušili da mi nismo pravili bune i štrajkove. Kada bi Centrotransu dali uslove pod kojima mi vozimo, oni bi odmah sišli s linije", zaključio je predsjednik Sindikata GRAS-a Amir Muminović.
Najavio je i da će se obratiti javnosti zbog navedenih problema i da radnici GRAS-a neće dozvoliti da neko drugi vozi umjesto njih na linijama u Kantonu Sarajevo.