Post i pandemija
374

Hafiz Ammar Bašić o ramazanu: Imami će do vjernika nastojati doprijeti putem modernih tehnologija

A. B.
hafiz Ammar Bašoć (Foto: Almedin Karić)
hafiz Ammar Bašoć (Foto: Almedin Karić)
Zbog pandemije koronavirusa vjernici dočekuju ramazan u specifičnom ambijentu. Hafiz Ammar Bašić je u razgovoru za Klix.ba istakao da dolazak ovog svetog mjeseca u trenutnim okolnostima zapravo budi različite emocije, ali istovremeno potiče i na razmišljanje.

Na početku razgovora hafiz Bašić je pojasnio da ove godine ramazan unosi jednu dozu tuge jer se ne mogu zajednički obavljati ibadeti i učestvovati u većim okupljanjima vjernika, ali da isto tako budi svjesnost i preispitivanje odnosa između čovjeka i Gospodara.

Islamska zajednica u BiH slijedi sve upute državnih institucija

Hafiz nam je kazao da je Islamska zajednica u BiH slijedila sve regulative i odredbe državnih institucija te samim tim obustavila javna okupljanja u džamijama i drugim objektima.

"Time su se nastojali prevenirati učestali i potencijalno rizični kontakti između džematlija, kao i djece koja idu na vjersku pouku. Naravno, imami u džematima su, održavajući kontinuitet, nastavili oglašavati ezan i obavljati namaz te raditi s učenicima putem online platformi", dodao je hafiz Bašić.

S obzirom na to da se izdate mjere nisu promijenile, kao ni epidemiološka situacija, hafiz nam je kazao da su Islamska zajednica u BiH i Medžlis islamske zajednice Sarajevo, pri kojem naš sagovornik i radi, donijeli odluku da se sve vjerske aktivnosti nastave odvijati redovno u džamijama, ali samo uz prisustvo osoba koje su zvanični predstavnici džemata, tačnije, imama, mujezina i članova džematskog odbora. I takvo okupljanje, kako nam je pojasnio hafiz, bit će organizovano uz nošenje zaštitnih maski i poštivanje socijalne distance.

"Sve naše objekte smo više puta dezinficirali i podsticali naše članove općenito na važnost visoke svijesti i odgovornosti u trenutnim okolnostima. Džematski odbori će formirati dežurne timove kako bi bili na usluzi džematlijama, posebno starim i iznemoglim osobama kojima je zabranjeno kretanje. Preko Mreže mladih već realiziramo brojne aktivnosti dostavljanja hrane i lijekova starijima i materijalne pomoći onima koji su u stanju socijalne potrebe. Edukacija kao i druženja džematlija će se realizirati putem mnogobrojnih virtuelnih platformi. U svakom slučaju, nastojat ćemo ramazanski duh probuditi na svaki mogući način i iznova sebi kazati da je suština ramazana i posta biti svjestan Gospodara bez obzira na okolnosti", naglasio je Bašić.

Imami će nastojati do vjernika doprijeti putem modernih tehnologija

Iako će ove godine prakticiranje posta biti drugačije, a u najvećoj mjeri će se osjetiti nedostatak obavljanja teravih-namaza u džematu, međutim, osjećaj u duši će ostati isti, nepromijenjen. Bašić nam je kazao da će imami nastojati doprijeti do svih članova džemata i putem modernih tehnologija kako bi se duh i suština ramazana zadržali u kući svakog vjernika.

"Početkom pandemije mnogi imami su pojačali prisustvo na društvenim mrežama i organizirali zatvorene grupe za članove svoga džemata kako bi imali redovnu komunikaciju i edukaciju. Ovdje posebno ističemo zatvorene džematske grupe gdje imam podučava, razgovara i organizira korisne akcije sa svojim džematlijama. Neizbježno, ova pandemija je doprinijela da dođe i do hiperprodukcije takvih sadržaja, koje je bilo i ranije, ali je u ovim okolnostima ista doživjela svoju kulminaciju. To može zbuniti običnog, prosječnog vjernika. Zato je bitno da onaj koga zanima put vjere pronađe uzor i autoritet u svom imamu, nauči osnovno vjersko gradivo (ilmihal) i da nastoji, bez prevelike priče o vjeri, djelima svojim islam živjeti. Jedna od stvari koju smo naučili od čestitih predaka jeste da je čovjeku potrebnije malo odgoja nego mnogo formalnog znanja bez njega", istakao je hafiz.

hafiz Ammar Bašoć (Foto: Almedin Karić)
hafiz Ammar Bašoć (Foto: Almedin Karić)

Koronavirus je ograničio kretanje i zbližavanje ljudi. Izolacija je postala svakodnevnica svim ljudima koji očekuju da upravo ovakvo vrijeme što prije prođe.

Hafiz Bašić je napravio paralelu upravo između trenutne situacije i objave Kur'ana Poslaniku Muhammedu a.s. u mjesecu ramazanu 610. godine u samoći pećine Hira. Poslanik je u tom trenutku, priča dalje naš sagovornik, razmišljao o smislu života i ljudima koji su robovali materijalnim vrijednostima.

Izolacija će pomoći da preispitamo smisao našeg postojanja

"Ne znam možemo li bolju paralelu naći u odnosu na naše trenutno stanje, gdje smo izolirani u svojim kućama, sami ili sa svojim najbližim. Ovo je vrijeme preispitivanja smisla postojanja, kao i preispitivanja životnih odluka i poteza koji su nas doveli tu gdje jesmo sad. Ukoliko budemo ozbiljni i iskreni u tom razmišljanju, u toj svojoj "pećini" u koju smo sada prinudno došli, možemo se nadati nadahnuću od Gospodara baš u ovom mubarek mjesecu i možda donijeti važne odluke kojih ćemo se držati i nakon ramazana", kazao je Bašić.

Vjernik se treba pridržavati i svojih obaveza koje su mu propisane.

"Vjernicima preporučujemo prije svega ono što Uzvišeni naređuje: post od zore do zalaska sunca, redovno čuvanje pet dnevnih namaza, a za one imućnije je obaveza zekat (izdvajanje četrdesetog dijela imetka od sveukupne imovine). Nakon toga što više čitanja i razmišljanja o Kur'anu, spominjanja Allaha i obraćanja Njemu, udjeljivanja siromašnim i nastojanja da čuvamo rodbinske veze pa makar putem telefona. Imati namjeru da se posti cijelim bićem jer nas Božiji Poslanik uči da onaj ko ostavi hranu, a ne ostavi laž, ustvari ne posti. Nijedno dobro djelo, ali i nijedan grijeh, ne treba potcijeniti. Vrijednost djelima daje Gospodar, a ne ljudi, i zato u ovom mjesecu popravimo ono što je između nas i Gospodara, On će nam pomoći da popravimo ono što je između nas i drugih ljudi", savjetuje hafiz.

"Danas te ima, sutra te nema" - kolokvijalni izraz koji često čujemo u narodu. Hafiz nam je ispričao da je upravo to poruka koja se sama nameće svim vjernicima, da je najznačajnije što uče u ramazanu dok poste zapravo dematerijalizacija bića i svjesnost o prolaznosti i relativnosti svakog čovjeka. Čak je i pandemija, dodao je, pokazala da smo krhka bića.

"Upravo ta spoznaja može nam pomoći da mijenjamo naše društvo nabolje. Islam od nas traži aktivan odnos prema društvu u kojem živimo. Razlog zašto je neko nemaran prema svome poslu, zašto je neko spreman nekoga pokrasti ili slagati kako bi sačuvao sebe leži upravo u nemaru i nedostatku svijesti o samoprolaznosti. Onaj ko ozbiljno shvati svoju prolaznost, ozbiljno će se pripremati za svoju vječnost, i u tom pravcu je poruka svima nama da iznova preispitamo svoje mane, lične nedostatke, da akcent stavimo na popravljanje naših slabosti, što će u konačnici pomoći da za jedan promil popravimo i društvo u kojem živimo", poručio je Bašić.

Sva dobra djela i ibadete vjernik treba nastaviti i nakon ramazana

Ipak, naglasio je naš sagovornik, sve aktivnosti tokom ramazana u kojima su sadržana mnoga dobra djela i zahvala Gospodaru trebaju se nastaviti i nakon ovog mubarek mjeseca. Jer, kako je dodao, znak primljenih ibadeta (obreda) u ramazanu jeste upravo nastavak dobročinstva i u budućnosti.

"Znamo iz životnog iskustva da samo ono u čemu smo stalno može na nas ostaviti trag. Jedan položen ispit ne znači završen fakultet, jedno dobročinstvo ne čini čovjeka istinskim dobročiniteljem. Čovjeka oblikuje ono što radi stalno, a ne ono što radi povremeno. Isto je i s vjerom, tek nakon što je pojedinac prihvati u potpunosti, to postaje efektivna vjera kakvu Gospodar i traži od nas. Kao što fizičke bolesti imaju uzrok u nemarnom odnosu prema zdravlju tijela, tako i duhovne bolesti imaju uzrok u zanemarivanju potreba duše. Ovaj ramazan je prilika da taj kontinuitet dobra ne prekidamo ni nakon Bajrama", kazao je naš sagovornik.

Bez obzira na to u kakvom ambijentu dočekujemo ramazan, njegova suština i misija je uvijek jedna. Uči nas da budemo bolji, naglasio je hafiz i dodao da većina ljudi za vrijeme trajanja ovog mjeseca doživi barem blagu transformaciju nabolje.

"Dakle, niko nije toliko dobar da ne može biti bolji. Ramazan nas uči da ne krivimo šejtana niti bilo koga drugog za naše nedostatke, jer u ramazanu su te sile sputane. Ramazan nas uči da ukoliko možemo ostaviti hranu i piće kao uslov za život, te intimne odnose kao simboliku reprodukcije bez koje ne bi bilo čovječanstva; pa kako da ne budemo u stanju ostaviti brojne stvari koje činimo, a nisu nužne za život: mržnju, zavidnost, oholost, pakost, krađu, laž, potvoru i tako dalje. Ramazanska škola je dragocjena jer nam pokaže naše pravo lice, ali i naše mogućnosti. Istinski je uspio ko u ramazanu poveća svoju bliskost s Uzvišenim, čvrsto odlučivši biti koristan član društva koji će ostaviti pozitivan trag, bez obzira na to gdje živio i čime se bavio", kazao nam je Bašić.

Domovina je emanet nama da je popravljamo i jačamo, a nikako urušavamo

Na kraju razgovora hafiz je na trenutnu pandemiju svim ljudima želio poslati poruku Poslanikovim riječima. "Zaista, Gospodar voli kada neko radi nešto, da to upotpuni", a time je želio ukazati na to da je u ovoj situaciji medicinska struka najpozvanija da donosi sud i procjenu o tome koliko je ona ozbiljna, jer kako je dodao, svaki vjernik se treba držati Kur'anskog pravila "ako vi nešto ne znate, pitajte one koji znaju".

"Ovo društvo vapi za ljudima koji su odgovorni i savjesni prema ličnim obavezama i poslovima. Ne kažemo da takvih nema, ali oni ne smiju biti izuzetak, nego pravilo. Biti stručan, a onda i struku poštivati – imperativ je i vjere, ali i zdravog razuma. Građanima savjetujemo da poštuju institucije ove države, i da bez obzira na sav gnjev koji nekad imaju prema sistemu koji je često spor i neefikasan, imaju na umu da pojedinac može uraditi dobre stvari, ali samo ih institucije mogu sačuvati. Ova domovina nam je emanet i obaveza svima, i pred Bogom i pred ljudima, da je popravljamo i jačamo, a nipošto da je urušavamo. Put za to je da svako da svoj doprinos i kao pojedinac bude dio rješenja, a ne problema. Neka ramazan koji je pred nama bude prilika da u svom biću napravimo tu kvalitativnu promjenu", zaključio je hafiz Bašić.