Intervju / Igor Crnadak za Klix.ba: BiH će status kandidata dobiti do kraja naredne godine
Washington, Kuvajt, Beč, Brisel, London, Budimpešta... Od momenta preuzimanja dužnosti, 1. aprila 2015. godine, proputovali ste mnogo i imali brojne bilateralne susrete. Šta biste izdvojili kao najkonkretniji benefit koji je BiH imala od tih susreta, u političkom i ekonomskom smislu?
Vrlo je teško ocjenjivati samog sebe, ali je činjenica da sam imao susrete sa više od 40 ministara vanjskih poslova, sa najvišim zvaničnicima EU i SAD-a te Rusije, da sam šest mjeseci predsjedavao Vijećem Evrope, bio sa generalnim sekretarom UN-a, dakle radilo se o jednoj aktivnosti koja je upućivala najviše na lidere evropske i svjetske politike i mislim da se sigurno može reći da je jedan od rezultata taj što se BiH danas, ipak, u svijetu i u Evropi posebno, doživljava kao "dobra vijest", odnosno vidi se napredak, vidi se da smo se vratili na reformski put. Rezultat tih aktivnosti svih vlasti u BiH, na svim nivoima, kao i rezultat novog evropskog pristupa jeste aplikacija za članstvo u EU i mislim da je na polju boljeg imidža BiH u svijetu i na polju evropskih integracija urađen dobar posao. Sa druge strane, također sam zadovoljan što mislim da sam jednim dijelom zaslužan što je kroz čitav ovaj posao i RS imala svoju važnu poziciju u svim procesima eurointegracija i provođenja reformi u BiH, da smo do aplikacije došli bez ikakvih ustavnih promjena i bez bilo kakvih umanjivanja nadležnosti RS. Naprotiv, rađeno je na njenoj afirmaciji, kao i na afirmaciji čitave BiH.
BiH je predala aplikaciju za članstvo u EU. Ocjene se kreću od toga da je to historijski čin do toga da se od svega pravi nepotrebna euforija, jer BiH neće ni za 10-20 godina ući u EU. Kako to komentarišete?
Mislim da ne treba praviti histeriju u pozitivnom smislu, ali isto tako ni u negativnom smislu. To je jedan simbolički snažan čin, ali koji ima i svoju suštinu jer se podnošenje aplikacije dešava samo jednom za svaku zemlju i čim imate nešto što radite samo jednom to ima određenu važnost i težinu, ali je isto tako činjenica da pravi posao tek predstoji. Iz sastanka koji sam imao sa Johannesom Hahnom, evropskim komesarom za proširenje i sa ministrom vanjskih poslova Holandije, koja je sada predsjedavajuća, vrlo jasno se dalo zaključiti da je perspektiva potpuno otvorena i da naš proces daljeg napredovanja prema EU može ići onoliko brzo koliko smo mi spremni. Moja poruka je bila: ne tražimo nikakva popuštanja, nikakva gledanja kroz prste, nego nas cijenite kroz rezultate koje postižemo. Ja ne volim davati procjene o konačnom članstvu, jer na to mogu utjecati razni faktori, ali mislim da mogu dati jednu procjenu da BiH može dobiti status kandidata do kraja iduće godine i to je, prema mom mišljenju, vrlo krupno dostignuće. Međutim, prije toga nas čeka famozni upitnik, a očigledno je da će BiH imati rekordan broj pitanja do sada, od svih zemalja u procesu proširenja i zato je važno nastaviti raditi.
U emisiji "Hard Talk" na BBC-u ste rekli da postoji razlog za optimizam s obzirom na to da imamo novi pristup EU prema BiH, čime ćemo biti skoncentrisani na ekonomske reforme, borbu protiv korupcije i životna pitanja građana. Stvarnost vas demantuje u sva tri pitanja. Može li taj novi pristup imati konkretnije konture?
Novi pristup je značajan zbog toga što je dopustio da se bavimo suštinskim stvarima, a to su upravo ekonomsko-socijalna pitanja i borba protiv korupcije. Zašto sam optimista? Zato što imamo šansu da i mi kao PDP i Savez za promjene te novo Vijeće ministara BiH koje ima upravo te prioritete, ispunimo ta obećanja. Prema tome, očekujem da će provođenje Reformske agende, u punom kapacitetu, značajno popraviti i promijeniti ekonomsku sliku na način da će to moći osjetiti obični građani, a sa druge strane vjerujem da je ovo Vijeće ministara do sada demonstriralo jasnu opredijeljenost za borbu protiv korupcije i za stvaranje općeg ambijenta da oni koji su učestvovali u korupciji moraju odgovarati. Zato sam optimista i na polju poboljšanja ekonomske situacije i na polju brzih i vidljivih rezultata u borbi protiv korupcije.
Još od vremena ministra Svena Alkalaja spominje se analiza stanja u DKP-ovima, racionalizacija u kadrovskim, finansijskim i ostalim segmentima, uvođenje reda u toj oblasti je i nedavno inicirano od pojedinih poslanika u Predstavničkom domu PSBiH. Kada možemo očekivati ozbiljniju raspravu o tom pitanju?
Analiza rada naše mreže DKP-ova je vrlo ozbiljna stvar i ja sam imao jedan radno-konsultativni sastanak o tom pitanju sa članovima Predsjedništva BiH, gdje smo dogovorili redoslijed nekih zajedničkih aktivnosti, oni su najviše tijelo u državi zaduženo za vanjsku politiku, tako da mi trebamo nove smjernice u vanjskoj politici jer stare koje su formalno i dalje na snazi su potpisane još u vrijeme Borislava Paravca. Nakon smjernica idemo na zakon o vanjskim poslovima, da dobijemo konačnu formu i pustimo ga u parlamentarnu proceduru, a potom ide analiza DKP mreže sa uključenom analizom otvaranja novih ili zatvaranja nekih postojećih predstavništava. Na tome se radi, ali nemoguće je očekivati bilo kakve krupne promjene preko noći. Ja mogu samo da kažem da ću kroz selekciju ljudi koji će ići na najodgovornije pozicije u DKP mreži, ispod ambasadorskih i generalnih konzula, pošto su za njih zaduženi članovi Predsjedništva, nastojati da tamo idu najbolji i da imamo dobro predstavljanje u svijetu. Također ću nastojati da kroz ulazak novih ljudi popravimo "krvnu sliku" naših diplomata, da dobijemo jedan kvalitetniji sastav. Što se tiče gospođe Dušanke Majkić i njenih inicijativa, 17. marta je sljedeća sjednica gdje poslanici pitaju ministre, pa ću tada odgovoriti na sve što je ona, vidim, marljivo sakupljala u prethodnom periodu, a odnosi se na rad MVP-a.
Kako gledate na rad sedam predstavništava RS u svijetu, s obzirom na to da na njih odlaze milioni iz budžeta RS, a efekata, investicija, projekata i razmjena gotovo da i nema? Čemu onda služe? Ono u Solunu je prije godinu dana zatvoreno zbog nerentabilnosti, očekujete li da se taj trend nastavi?
Kao ministar vanjskih poslova i neko ko je iz RS mogu samo pozdraviti postojanje tih predstavništava, mislim da je dobro da RS ima svoja predstavništva koja bi trebalo da se bave privlačenjem novih investicija, novih poslovnih ideja. Ko god je protiv toga ne razumije suštinu, jer primjera radi ja sam prije nekoliko dana u Briselu upoznao šefa predstavništva Kantona Sarajevo, dakle ako kantoni u FBiH mogu otvarati svoja predstavništva, zar nije logično da to radi i RS koja je svojim nadležnostima i položajem jedan od stubova BiH. Dakle, ja to apsolutno pozdravljam, ali sa druge strane, kao potpredsjednik partije koja je opoziciona u RS, moram reći da se postavlja pitanje ogromne potrošnje novca, vrlo skromnih efekata, da ne kažem baš da nema nikakvih i mislim da taj koncept, da bi imao smisla, mora sadržavati mnogo konkretnije i uvjerljivije aktivnosti sa mnogo boljim rezultatima. Ovo je apsolutno nezadovoljavajuće, potrošeni su ogromni novci, milioni, neću da govorim o tome da li ima zloupotreba, ali je činjenica da je efekat vrlo slab.
Ako biste običnom građaninu morali objasniti šta je to mehanizam koordinacije i zbog čega su između vlasti i SzP-a tako nepomirljivi stavovi u vezi s tim pitanjem, kako biste to učinili? Da li ste dobili valjanu argumentaciju od vlasti u RS zbog čega je pomenuti mehanizam loš po RS?
Moje mišljenje je da je SNSD ovaj veliki cirkus oko mehanizma koordinacije napravio isključivo iz dva razloga. Prvi je da zamaskira odustajanje predsjednika Dodika i SNSD-a od referenduma, jer je on upravo tih dana saopćio da odustaje od referenduma iako je i dalje na snazi odluka Narodne skupštine da se referendum sprovede. Drugi razlog je početak vrlo ozbiljne aktivnosti Tužilaštva BiH koje očigledno može da donese određene probleme vladajućoj strukturi i onda je njihov izbor bio pravljenje velike galame i cirkusa u vezi s mehanizmom koordinacije. Ponavljam, mehanizam koordinacije je dobar za RS, nudi joj svu moguću zaštitu i Vlada RS treba konkretno reći koji član nije uredu i koji član misli da treba promijeniti, zašto je štetan po RS i siguran sam da ćemo te izmjene onda unijeti. Nije korektno sve ovo što govore i što optužuju nas iz RS u Vijeću ministara, te su optužbe apsolutno neutemeljene i gospođa Cvijanović je, na kraju krajeva, nekoliko dana prije usvajanja, dobila taj dokument. Može pričati da nije znala, a to što kaže da je ona dobila dokument, a da nije znala da je on usvojen, na nivou je crtanih filmova za osnovnu školu. Nije gospodin Zvizdić njoj donio neki dokument koji je sam pisao kod kuće, normalno da joj je donio dokument Vijeća ministara, tako da smatram da sada trebamo spustiti loptu i posvetiti se tome da ako treba neke izmjene unijeti to i učinimo te da konačno počnemo raditi na osnovu tog mehanizma koordinacije.
U vezi s tim, pojavile su se informacije da bi Vlada RS, zbog mehanizma koordinacije, mogla obustaviti saradnju sa Vijećem ministara BiH. Da li je to, prema vašem mišljenju, izvjestan scenarij i šta ukoliko se to zaista desi?
Ja mislim da Vlada RS neće odustati od saradnje sa Vijećem ministara, to je potvrdio i sam Dodik, a što se tiče saradnje sa srpskim ministrima, Vlada RS je nikad nije ni imala, tako da ne mogu obustaviti nešto što nemaju.
Nakon javno izrečenih prijetnji, formulisanih u vidu kineske poslovice, predsjednik RS Milorad Dodik je rekao da vi i vaša porodica možete na miru živjeti, bez bojazni. Ipak, rekli ste da ćete podnijeti prijavu protiv Dodika te da od nadležnih institucija očekujete da on bude procesuiran zbog prijetnji u mafijaškom maniru. Da li očekujete da će se to zaista i desiti?
To nije pitanje za mene, ja sam svoje uradio, upravo sam podnio tu prijavu, vrlo profesionalno su odradili svoj dio posla u MUP-u RS. Ta prijava sa snimkom konferencije za štampu kao dokaznim materijalom bit će proslijeđena Tužilaštvu RS i ja mogu samo reći da očekujem da i oni rade u skladu sa zakonom. Ovakva prijetnja, na takav način izrečena, sa tako visoke funkcije ne može proći bez nekakve sankcije, jer ako uvedemo mafijaški rječnik i mafijaške prijetnje u komunikaciju, bojim se da nas ne očekuje dobra budućnost, ali odluka će biti na Tužilaštvu RS, na njima je sljedeći potez, ja ne želim da se miješam u njihov posao niti da na bilo koji način sve to dalje komentarišem dok ne vidim šta će oni uraditi. Ja sam rekao šta mislim o tom slučaju i kakav je moj doživljaj svega toga. Na kraju, ovo je donijelo popriličnu uznemirenost mojoj porodici. Ja lično sam nastavio potpuno normalno svoje aktivnosti, ali ostaje gorčina bez obzira na to kako će se ovo završiti da živimo u RS, u kojoj predsjednik koristi ovakav rječnik i ponaša se na ovakav primitivan način.