Inspekcija ne može određivati izolaciju: Koliko su zaključci vlade u Sarajevu ustavni
Samim tim, scene racija koje smo u posljednjih nekoliko dana mogli vidjeti u sarajevskim lokalima, pored propisanih kazni vlasnicima restorana, novim mjerama završile bi i propisivanjem desetodnevne izolacije osobama koje su se u tom trenutku nalazile u kafiću ili restoranu.
S jedne strane, Vlada Kantona Sarajevo vjerovatno donošenjem ovakvih zakjučaka nastoji na sve načine spriječiti okupljanja ljudi, što jeste opravdano, ali postavlja se pitanje koliko su zapravo ovakve odluke ustavne i u skladu sa zakonima.
Kršenje ustava redovna pojava
Već ranije je Ustavni sud Bosne i Hercegovine proglasio odluke Kriznog štaba Federalnog ministarstva zdravstva o obaveznom nošenju zaštitnih maski i o ograničenom kretanju, kao zadiranje u osnovna ljudska prava i slobode.
Ustavni sud BiH u daljnjem postupku odbio je dio apelacije koji se odnosi na zahtjev za ukidanje izrečenih mjera, pa su neustavne mjere samim tim, paradoksalno, i dalje ostale na snazi.
Odluka da mjere ostaju na snazi, istina, imala je utemeljenje u Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima gdje stoji da država može donijeti odluke koje ograničavaju ista ta ljudska prava i slobode. Ipak, da bi se takvo nešto ostvarilo, ograničenja moraju biti propisana zakonom pa je Ustavni sud BiH tako dao rok od 30 dana federalnim vlastima da takav zakon i donesu, međutim do današnjeg dana po tom pitanju nije učinjeno ništa.
Sada, nekoliko mjeseci nakon pravne borbe na relaciji Ustavni sud - Krizni štab - građani, Vlada Kantona Sarajevo odlučila je postupiti još rigoroznije te je najavila pooštravanje već ranije ustavno neprihvatljivih mjera.
"Nalaže se Kantonalnoj upravi za inspekcijske poslove da prilikom vršenja nadzora u svim slučajevima u kojim se utvrdi da u zatvorenom prostoru boravi veći broj osoba od dozvoljenog izrekne mjere zabrane kretanja svim zatečenim osobama na period od deset dana zbog postojanja sumnje da boluju od zarazne bolesti", stoji u jučerašnjem zaključku Vlade Kantona Sarajevo.
Samim tim, Vlada KS odlučila je na ovaj način reagovati umjesto federalnog nivoa te je na sebe, kao izvršna vlast, preuzela funkciju i zakonodavne vlasti.
Da li su svi zatečeni građani u objektu ujedno i bolesni?
Osim, kao što je ranije navedeno, što će vlasnici objekata, potpuno opravadano, kao i do sada dobijati kazne zbog kršenja epidemioloških mjera, novi zaključci vlade jasno impliciraju da će se i svim osobama u objektu izreći mjera zabrane kretanja na 10 dana zbog postojanja sumnje da boluju od zarazne bolesti. Iako se ovakvi zaključci vlade i dalje baziraju samo na pretpostavkama, u praksi su apsolutno neprovodivi iz niza razloga.
Inspekcije na samom mjestu događaja tokom izricanja ovakvih mjera jednostavno nemaju načina da provjere da li je osoba koja je bila u objektu ujedno i zaražena.
Samim tim, ukoliko osoba u međuvremenu tokom trajanja izolacije dokaže da nije zaražena, građani još jednom mogu dovesti u pitanje ustavnost ovakvih mjera.
Također, ono što unosi dodatnu sumnju u provodivost ovakvih odluka jeste i niz okolnosti koje definitivno mogu u praksi dovesti do potpunih pravnih razmimoilaženja.
Ukoliko se inspekcije odluče za provođenje ovakvih mjera u praksi, to bi značilo i mogućnost da se u jednom objektu propiše desetodnevna izolacija i osobi koja hipotetički može imati dovoljan broj antitijela od ranije zaraze koronavirusom, osobi koja ima potvrdu da nije zaražena koronavirusom, kao i osobama koje su u inostranstvu već prošle kroz proces vakcinacije protiv koronavirusa.
Iako su iz Vlade Kantona Sarajevo najavili uvođenje dodatnih kontrola i mjera, detalji njihove same provedbe i nakon jučerašnje press konferencije i dalje ostaju nerazjašnjeni.
Situacija u Kantonu Sarajevo, kao i u ostatku Bosne i Hercegovine, u vezi s pandemijom koronavirusa i dalje je teška. Pored velikog broja slučajeva zaraze, problem se dodatno usložnjava činjenicom da je BiH i dalje jedna od rijetkih zemalja koja nije počela proces vakcinacije svog stanovništva.
Samim tim, iako je pooštravanje mjera s jedne strane u potpunosti opravdano, s druge strane mjere moraju imati ustavnu ili zakonsku pozadinu prije svega na nivou Federacije Bosne i Hercegovine.
Iako je pravna struka nekoliko puta apelovala na donošenje ovakvog zakona, od početka trajanja pandemije pa do danas nije donesen nijedan akt koji bi pravno regulirao donošenje ovakvih ili sličnih mjera na području Kantona Sarajevo, ali i cijele Federacije Bosne i Hercegovine.