Janez Kopač pisao Parlamentu FBiH: Potreban novi zakon o obnovljivim izvorima energije
U pismu se podsjeća da je Vlada Federacije BiH 26. februara 2021. godine Parlamentu dostavila prijedlog Zakona o dopuni Zakona o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije na usvajanje po hitnom postupku.
Vlada predlaže samo jedan član, po kome se važenje obavezujućeg cilja za udjel obnovljivih izvora energije do 2020. godine produžuje do daljnjeg, dok se ne usvoji novi cilj do 2030. godine.
"To znači i produženje implementacije potpuno neefikasne i daleko preskupe sheme podsticaja za obnovljive izvore energije. Cilj do 2020. godine je iskazan u Akcionom planu za korištenje obnovljivih izvora energije u Federaciji Bosne i Hercegovine (APOEF). Prema zakonu, Ministarstvo dostavlja Vladi Federacije izvještaj o implementaciji APOEF do 30. septembra svake naredne godine. Nema dostupne informacije da li je ovaj izvještaj ikada dostavljen Vladi", stoji u pismu.
Sistem nije efikasan
Pored toga BiH se obavezala da dostavlja Sekretarijatu Energetske zajednice redovne izvještaje o napretku u oblasti obnovljivih izvora energije. Posljednji izvještaj je trebao biti dostavljen najkasnije do kraja prošle godine, međutim još uvijek nije. Posljednji dostavljeni izvještaj je za period 2016-2017.
Prema tom izvještaju, kao rezultat mjera sheme podsticaja, do kraja 2017. godine u Bosni i Hercegovini registrirano je 113 MW malih hidroelektrana, 16 MW solara i 1 MW bioplina.
"Ovo je dokaz neefikasnosti postojeće sheme i potrebe za novom. Na osnovu prijedloga za donošenje Zakona dostavljenog Parlamentu, nije jasno koliko je FBiH daleko od dostizanja cilja za OIE u 2020. godini kao i šta prolongiranje važenja APOEF-a znači u praksi. Sa padom cijena novih tehnologija, električna energija proizvedena iz obnovljivih izvora postaje sve konkurentnija", poručio je Kopač.
Da bi se osigurao isplativ razvoj obnovljive energije, nivo cijene podsticaja mora se odrediti u konkurentnom aukcijskom procesu u kojem tržište odlučuje o najjeftinijoj ponudi za navedeni izvor energije ograničavajući tako nivo potrebnog podsticaja na minimum.
Također se navodi da je preskupa shema rezultira u veoma ograničenim kvotama za nova postrojenja obnovljivih izvora energije, jer bi nepotrebno preskupe subvencije previše poskupjele cijenu električne energije za krajnje potrošače.
"Federacija Bosne i Hercegovine bez ijednog predloženog amandmana na stari zakon može i mora predložiti OIE ciljeve za 2030. i reformisati svoju shemu podsticajasa administrativno utvrđenih feed-in tarifa na tržišne mehanizme. Posebnu pažnju treba posvetiti implementaciji sistema garancija porijekla, kao i učešću građana u razvoju projekata obnovljivih izvora energije, uključujući omogućavanje i provedbu mehanizama samopotrošnje i energetskih zadruga. Umjesto izmjena zastarjelog zakona, novi Zakon o OIE treba biti usvojen", navodi se u dopisu.
U maju 2020. godine, BiH je Sekretarijatu poslala prijedlog tržišnog mehanizma sheme podsticaja i svih pratećih pravnih akata koje su pripremile relevantne institucije. Paket je sadržavao i novi Zakon o upotrebi obnovljivih izvora energije i efikasnoj kogeneraciji u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Zašto nema reformi
Sekretarijat je paket ocijenio generalno u skladu sa pravnom tekovinom EU, pružajući dodatne komentare za unapređenje. FBiH bi trebala poboljšati nacrt Zakona na osnovu komentara i prijedloga Sekretarijata i hitno krenuti sa njegovim usvajanjem poštujući svu proceduru.
"Postavlja se pitanje zašto u cijelom region Zapadnog Balkana samo u BiH ne dolazi do reforme preskupe i ograničavajuće podsticajne sheme za OIE koju koristi veoma uski krug potencijalnih investitora i zašto u Parlament FBiH 26. februara 2021. umjesto jednog amandmana na stari zakon nije poslat novi Zakon pripremljen od relevantnih institucija FBiH I komentiran od Sekretarijata u maju 2020.godine", dodaje Kopač.
Poručio je svim zastupnicima u Parlamentu FBiH da se usvajanjem teksta Zakona o dopuni Zakona o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije po hitnom postupku, koji su dobili 26. februara 2021. godine daje legitimitet daljem isključenju građana FBiH iz procesa, daljem ograničavanju razvoja obnovljivih izvora energije u FBiH i produženju režima materijalnih koristi za usku grupu izabranih investitora.