Jedan nastavnik edukuje prosječno 13 učenika u osnovnim školama u EU: Kakvo je stanje u BiH
Prema izvještaju UNESCO-ovog Instituta za statistiku, širom Evropske unije prosječan broj učenika po nastavniku u osnovnim školama smanjio se sa 14 u 2017. na 13 učenika u 2018. godini, iako se brojke razlikuju među državama članicama EU.
Najveći omjer učenika i nastavnika u 2018. godini zabilježen je u Rumuniji, Češkoj i Francuskoj, u prosjeku 19 učenika na jednog nastavnika.
S druge strane, najniži omjer zabilježen je u Luksemburgu, Grčkoj i Poljskoj, otprilike devet učenika po jednom nastavniku.
Omjer učenika i nastavnika izračunava se dijeljenjem ekvivalenta broja učenika koji pohađaju osnovnu školu s ekvivalentom broja nastavnika u punom radnom vremenu koji predaju na ISCED nivou 1. Ono što je važno napomenuti jeste da se omjer učenika i nastavnika ne treba miješati s prosječnom veličinom razreda, upozoravaju iz Eurostata.
Prema posljednjim dostupnim podacima za Bosnu i Hercegovinu, u školskoj 2019/2020. godini u prve razrede u BiH je upisano 29.189 učenika, dok je u ukupno 1.785 osnovnih škola upisano 273.795 učenika. S druge strane, u nastavni proces bio je uključen 24.151 nastavnik, a od toga 17.614 žena.
Međutim, podaci državne Agencije za statistiku ne prikazuju tačan broj nastavnika koji predaju na ISCED nivou 1, zbog čega nije moguće izračunati tačan omjer broja nastavnika i učenika na ovom nivou obrazovanja.
Ekvivalent pune zaposlenosti nastavnika u redovnim osnovnim školama u BiH (isključene osnovne škole za djecu s poteškoćama u razvoju) prošle godine je iznosio 19.331, dok je broj učenika u redovnim osnovnim školama iznosio 272.914. S tim u vezi, jednostavnim dijeljenjem moglo bi se reći da u prosjeku jedan nastavnik edukuje 14 učenika u osnovnim školama BiH. Međutim, stvarna slika uistinu je drugačija od grada do grada, od škole do škole.
Predsjednica Udruženja nastavnika i profesora BHS jezika i književnosti u Kantonu Sarajevo Mirzeta Bašić govori nam da u osnovnim školama u ovom kantonu odjeljenja imaju i do 30 učenika po nastavniku, što nužno podrazumijeva da je jedan nastavnik odgovoran za 30 djece u razredu.
"Trenutna situacija i odluka Ministarstva obrazovanja KS usljed pandemije koronavirusa je drugačija i donijela je nove standarde. Ukupan broj djece u razredu ne smije prelaziti 15 učenika. Nešto je bolje stanje kod učenika od petog do devetog razreda koji su u povoljnijem položaju. U svakom slučaju, raditi se mora", kazala nam je Bašić.
Podsjetimo da prema novom modelu obrazovanja u Kantonu Sarajevo škole imaju mogućnost da, ukoliko brojno stanje odjeljenja razredne nastave u redovnom procesu ima maksimalno dozvoljenih 15 učenika, organiziraju nastavu za ta odjeljenja bez primjene kombinovanog modela, s minimalnim razmakom između učenika od 1,5 metara.
Iako je veliko breme na leđima nastavnika u vrijeme pandemije, rad u manjim odjeljenjima svakako će biti olakšanje za one koji su ranije morali držati pod kontrolom i obučavati po 30 djece, dok su očekivanja roditelja iz godine u godinu sve veća, a potreba za reformom obrazovanja sve nužnija.