Sjećanje na žrtve
3

Jedanaesta godišnjica rada Galerije 11/07/95 posvećene genocidu u Srebrenici

T. K.
Foto: Dženat Dreković
Dvadeset i osam godina nakon genocida, mnoge porodice još uvijek tragaju za ostacima svojih najmilijih. Sjećanje na žrtve genocida tema je i svrha postojanja Galerije 11/07/95, koja danas obilježava jedanaestu godišnjicu svog rada i postojanja.

Datum otvaranja Galerije izabran je da simbolično ukaže na važnost shvatanja kulture sjećanja kao nezavršenog i stalno propitujućeg procesa.

U sklopu ovogodišnjeg obilježavanja dana Galerije 11/07/95 i (pod)sjećanja na genocid u Srebrenici, izložen je portret majke iz Srebrenice na zgradi u kojoj je smještena Galerija, na adresi Trg fra Grge Martića 2.

Namjera izlaganja umjetničkog rada u vanjskom prostoru, nadohvat pogleda svakodnevnog života prolaznika, je promoviranje ideje da sjećanje na Srebrenicu ne treba da se odvija u isključivo u izolovanim prostornim i vremenskim komemorativnim kontekstima. Portret majke iz Srebrenice nastao je 2003. godine, u jednom od izbjegličkih kampova u kojem su bili smješteni preživjeli, uglavnom žene i djeca i dio je autorske monografije Srebrenica osnivača Galerije i autor izloženog rada Tarika Samaraha.

U vrijeme nastanka fotografije još uvijek je postojala nada i mogućnost da su neki od Srebreničana živi. Majka sa izloženog portreta je svjesna da su tijela njenih najmilijih u masovnim grobnicama. Njen pogled ne pokazuje nadu, to je pogled koji zahtijeva pravdu i poziva nas na odgovornost sjećanja. 

Kako se sjećamo Srebrenice jedno je od pitanja koje želimo postaviti izlaganjem ovog umjetničkog rada. Vjerujući da genocid u Srebrenici predstavlja jednu od ključnih i referentnih tačaka naše sadašnjosti i da u velikoj mjeri određuje našu budućnost, ovom umjetničkom instalacijom želimo povezati koncepte traume, sjećanja i umjetnosti. 

Na izloženoj fotografiji ispisana je rečenica "You are my witness" (Ti si moj svjedok) kojom se potencira shvatanje umjetnosti kao angažirane kulturne prakse u kojoj krajnji recipijent postaje aktivni sudionik procesa realizacije umjetničkog djela. Galerija 11/07/95 svojim dosadašnjim radom angažirana je upravo na ovakvom konceptu - angažiranom i odgovornom pristupu temi kulture sjećanja.

"Naš cilj je uspostaviti formu (pod)sjećanja koja se neće izgubiti u frazama, okoštalim formama spominjanja, nego će imati ulogu žive memorije. Godišnjice su naravno važne, one su 'jaka mjesta', neka vrsta markera određenih traumatičnih događaja. Ipak, potrebno je kontinuirano raditi na kulturi sjećanja i ne dozvoliti da se Srebrenice sjećamo samo jednog dana u godini", rekao je Samarah.

Poruka rada izloženog na zgradi u kojoj je smještena Galerija 11/07/95 upućena ja svima nama, ona nas poziva na odgovornost i propitivanje vlastite uloge u prenošenju sjećanja na genocid u Srebrenici.