Loši primjeri
79

Kada entitet postane "država Srpska": U RAK-u ne postoji kategorizacija neustavnih termina

Piše: Ervin Mušinović
Stanovnici Bosne i Hercegovine svakodnevno su svjedoci jezičkih vratolomija na Radio-televiziji Republike Srpske (RTRS), a kojim se nastoji umanjiti važnost države BiH i uvećati značaj entiteta RS. Termini koji se upotrebljavaju na RTRS-u često su neustavni i devijantni, kao naprimjer termin "država Srpska" koji se koristi za naziv bh. entiteta RS. Iz Regulatorne agencije za komunikacije (RAK) poručuju kako ne postoji kategorizacija neustavnih termina u programskim sadržajima za čiju su regulaciju oni nadležni.

Visoki predstavnik međunarodne zajednice u BiH Valentin Inzko jučer je toku predstavljanja 52. izvještaja generalnom sekretaru UN-a o stanju provedbe mira u našoj zemlji oštro kritikovao politiku RS-a kazavši da se taj entitet svjesno oslovljava kao država.

Inzkove tvrdnje najbolje dokazuje izvještavanje u programu RTRS-a kojim se na svaki mogući način pokušava istaći nepostojeća državnost bh. administrativno-teritorijalne jedinice. Na taj način RTRS direktno krši Ustav BiH koji je jasno odredio poziciju entiteta u BiH.

Onima koji prate RTRS poznato je i da ova televizijska kuća umjesto zvaničnog termina "institucije BiH" koristi termin "zajedničke institucije BiH" pokušavajući na taj način umanjiti važnost državnih institucija.

Ustav BiH ne poznaje termin "zajedničke institucije" i nikakve "zajedničke institucije" u BiH i ne postoje, odnosno RTRS izvještava o fiktivnim stvarima. Članom 3. Ustava BiH jasno je definisana "nadležnost institucija BiH" i to je jedini ispravani termin koji se može koristiti prilikom oslovljavanja institucija poput Parlamentarne skupštine BiH i Vijeća ministara BiH.

RTRS u svom programu često potencira priču da Vijeće ministara BiH nema ulogu vlade, već pomoćnog tijela, što je također neustavna tvrdnja. Naime, u Ustavu BiH piše da će "svaki entitet pružiti svu potrebnu pomoć vladi BiH kako bi joj se omogućilo da ispoštuje međunarodne obaveze BiH, s tim da će finansijske obaveze u koje je ušao jedan entitet bez saglasnosti drugog, a prije izbora Parlamentarne skupštine i Predsjedništva BiH, ostati obaveza tog entiteta, osim ukoliko je ta obaveza neophodna za nastavak članstva BiH u nekoj međunarodnoj organizaciji".

Zanimljivo je i da RTRS oslobodilačku vojsku BiH oslovljava "takozvanom Armijom BiH", dok na drugoj strani ispred naziva Hrvatsko vijeće obrane ne dodaje pridjev "takozvani". Isti slučaj je i s Republikom BiH, koja je prema RTRS-u "takozvana" i Hrvatskom republikom Herceg-Bosnom koja nije "takozvana".

Djelovati kroz Ustavni sud i Vijeće naroda

Uprkos tome što se RTRS finansira i iz takse koju plaćaju drugi narodi, u programu javnog servisa uglavnom se koristi termin "Srpska" umjesto Republika Srpska, čime se direktno poručuje da je manji bh. entiteta isključivo srpski.

Zastupnik u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine BiH Sadik Ahmetović kazao nam je da je RTRS osnovan kao Srpska radio-televizija koja je kao takva egzistirala i s nazivom i suštinski uređivačkom politikom i programom.

"Nakon odluke Ustavnog suda o konstitutivnosti naroda, ona je promijenila ime u RTRS i nažalost zadržala se samo na tome. U suštini nije nikad promijenila svoja programska načela i do danas je ostala samo srpska televizija, zanemarujući to da u RS-u žive i Bošnjaci, Hrvati, kao i građani koji se drugačije izjašnjavaju", rekao je Ahmetović.

On ističe da se u principu ništa nije promijenilo kada je riječ o odnosu prema državi, koji je i dalje negativan kao i odnos prema nesrpskom stanovništvu kada je riječ o izvještavanju i cjelokupnom programu, od kulturnog, vjerskog, obrazovnog i tako dalje.

"Sada je informativni program otišao još dalje pa slobodno možemo reći da je ona televizija jedne političke partije SNSD-a, a i već dugo je to tako. Vitalni interes svakog naroda je informisanje zagarantovano Ustavom, odnosno odlukom Ustavnog suda o konstitutivnosti naroda. I Ustavni sud i Vijeće naroda su mjesto gdje se treba otvoriti problem profesionalnog informisanja s aspekta ugrožavanja Ustava, odnosno interesa jednog ili više naroda kada je riječ o informisanju javnih emitera, a u ovom slučaju RTRS-a", kazao je Ahmetović.

On zaključuje da potpuno novi pristup vođenja politike u BiH omogućava profesionalno i nezavisno novinarstvo, a da u ovom trenutku samo može kazati da mi u BiH imamo televizije vladajućih stranaka s manjim ili većim političkim utjecajem na javne servise, kako entiteta, tako i države.

Ovim povodom kontaktirali smo Regulatornu agenciju za komunikacije (RAK) iz koje su nam kazali da u pravilima i propisima Regulatorne agencija za komunikacije ne postoji kategorizacija neustavnih ili devijantnih termina u programskim sadržajima za čiju su regulaciju oni nadležni.

RTRS nije nepristrasan medij

"Kao što je poznato, Agencija je posljednih nekoliko mjeseci provela dva opsežna monitoringa javnih RTV servisa, uključujući i Radio-televiziju Republike Srpske (RTRS). Rezultati monitoringa RTRS-a su pokazali da su u informativnim programima RTRS-a u periodu praćenja postojali elementi koji ukazuju na kršenje člana 5. Kodeksa o audiovizuelnim medijskim uslugama i medijskim uslugama radija, posebno u dijelu koji se tiče nepristrasnosti i obaveze odvajanja komentara od vijesti. Vodeći se nalazima monitoringa, Agencija je primijenila zakonom propisane mehanizme (slanje navoda o mogućem kršenju pravila i propisa Regulatorne agencije za komunikacije, otvaranje slučaja i eventualno izricanje odgovarajuće izvršne mjere)", ističu iz RAK-a.

RAK je u analizi Dnevnika 2 RTRS-a naveo kako je primijećeno da se o aktivnostima zvaničnika na entitetskom nivou, u prvom redu predsjednika RS-a Milorada Dodika i Vlade RS-a, govori u neutralnom i afirmativnom smislu bez ikakvog kritičkog osvrta na njihov rad.

RAK je potvrdio i ranije optužbe političkih stranaka okupljenih oko Saveza za promjene na račun RTRS-a zbog pristrasnosti. Naime, u analizi Dnevnika 2 RTRS-a navodi se da su prilikom izvještavanja o određenim temama jasno izraženi negativni stavovi prema opoziciji, odnosno predstavnicima iz RS-a koji participiraju u vlasti na državnom nivou (Savez za promjene), kako kroz emitovanje izjava gdje prevladava negativan stav prema djelovanju zastupnika iz RS-a (koji učestvuju u vlasti na državnom nivou), tako i kroz najave spikera i komentare novinara.