Kako praktično testirati stvarne namjere političkih aktera u FBiH u praksi: Predloži pa izglasaj
U prevodu, Izetbegović je zatražio da se Ustavom FBiH i Izbornim zakonom umanji uloga klubova naroda koja je dodatno ojačana Schmidtovim izmjenama od 2. oktobra ove godine.
Izjave predstavnika Osmorke, koje su davali prethodnih sedmica, na istim su pozicijama da većina u Parlamentu FBiH (oba doma) treba biti presudni faktor prilikom formiranja vlasti. Osim toga, baš kao Izetbegović pozvali su Schmidta da nametne dodatnu odluku kojom bi odblokirao procese.
S tim u vezi predsjednik SDP-a Nermin Nikšić nedavno je kazao da stranke Osmorke imaju većinu u oba doma Parlamenta Federacije BiH i da ona mora biti odlučujuća, bez obzira na to što će predsjednik ili jedan od dva potpredsjednika vjerovatno biti kadar SDA.
"Ovdje se moramo naučiti da je ovo parlamentarna demokratija. Milo Đukanović je pobijedio za predsjednika, njegova stranka je izgubila za jednog zastupnika. On je dao mandatara onima koji imaju većinu. Dakle, to je parlamentarna demokratija", rekao je Nikšić.
Nikšić je dodao da je dizanjem ljestvice potrebnog broja delegata za predlaganje kandidata za predsjednika i potpredsjednike FBiH sa trećine (6 od 17) na skoro polovinu (11 od 23) Schmidt navodno nije znao da to može dovesti do blokada, ali će, sada o tome morati razmisliti.
"Mislim da je svjestan situacije da mora da djeluje, da je svjestan da je odluka ostavila jedan prostor i da je ovo situacija koju niko nije očekivao. Logično bi bilo da oni koji imaju većinu u klubovima naroda da mogu napraviti zajedničku većinu. Ovdje je očito da to nije situacija, da postoji većina u u Predstavničkom domu i u Domu naroda Parlamenta FBiH koja ne obuhvata one koji imaju većinu u jednom od klubova. Schmidt može da donese odluku kojom će riješiti pitanje blokade kao što je donio i ovu odluku u izbornoj noći kojom je nehtijući prouzrokovao blokadu", rekao je Nikšić.
Osim Nikšića i predsjednik Nip-a Elmedin Konaković pozvao je Schmidta da reaguje u istom smjeru.
"U odluci visokog predstavnika eksplicite stoji, ultimativno, imperativno, predsjednik i dva potpredsjednika će imenovati mandatara u roku od 30 dana. Nema, ako neće, možda će, tačka. Pitanje, ponavljam ga visokom predstavniku, mora čovjek intervenisati. Napravio je ovo da nema blokada. Nema logike da je uradio sve do sada i da pusti da SDA blokira i da to bude nova situacija četiri godine. On će sigurno intervenisati da deblokira. Deblokirat će", rekao je Konaković.
Dodatno, HDZ kao najznačajniji koalicioni partner Osmorke, neoubičajno, nije ni jednom riječju kritikovao ovakve poruke. Štaviše, kroz bliske medije degradirao je ulogu klubova naroda, kroz pogrešno tumačenje odluke.
Očito je da neko od aktera u svemu ovome nije do kraja iskren.
Ako se već svi retorički slažu da uloga klubova naroda nije ili da ne treba biti značajna prilikom formiranja Vlade FBiH, zašto takva rješenja ne potvrde ili implementiraju promjenom Ustava FBiH u Parlamentu BiH i Izbornog zakona u Parlamentu BiH?
Također, zašto im je u tom smislu potrebna odluka Schmidta ako već sa HDZ-om, čiji predstavnici posljednjih mjesec dana nisu kritikovali ili osporili stavove predstavnika Osmorke, mogu izglasati takve promjene Ustava FBiH?
Oni koji smatraju da predsjednik i dva potpredsjednika FBiH samo potvrđuju volju većine u oba doma Parlamenta FBiH trebaju u ovom zakonodavnom tijelu predložiti takve izmjene koje bi do kraja, precizno, definisale takvu ulogu rukovodstva FBiH.
U slučaju da se takav prijedlog amandmana na Ustav FBiH nađe u parlamentarnoj proceduri stvarne namjere političkih aktera u procesu formiranja vlasti postat će mnogo jasnije.