![Fotografija je ilustrativnog karaktera (Foto: Shutterstock)](https://static.klix.ba/media/images/vijesti/b_250214031.jpg?v=2)
Ekskluzivne pogodnosti diplomatskog pasoša
Diplomatski pasoš Bosne i Hercegovine nosi sa sobom niz ekskluzivnih pogodnosti, čineći ga poželjnim ne samo za službene dužnosti, već i za lične interese. Ključne pogodnosti uključuju:
- Diplomatski imunitet i zaštita
Nosilac pasoša ima imunitet u inostranstvu, što znači da ne može biti hapšen, tužen ili podvrgnut sudskom postupku bez odobrenja države koju predstavlja. Iako je ova mjera osmišljena za zaštitu diplomatskog djelovanja, zabilježene su zloupotrebe u slučajevima optužbi za korupciju i organizovani kriminal.
- Brže granične i carinske procedure
Državni predstavnici sa ovim pasošem prolaze kroz posebne redove na graničnim prijelazima i aerodromima, čime se izbjegavaju dugotrajna čekanja, a carinski pregledi prtljaga su minimalni – značajna prednost za česta službena putovanja.
- Pristup VIP salonima i luksuznim uslugama
Putnici sa diplomatskim pasošem imaju pristup ekskluzivnim VIP salonima na aerodromima, gdje im se nude besplatni obroci, brzi check-in i privatni prostori za odmor.
- Olakšan proces dobijanja viza i putovanja
Iako obični BiH pasoš omogućava bezvizni ulazak u 123 zemlje, diplomatski pasoš dodatno olakšava dobijanje viza za zemlje koje zahtijevaju posebne dozvole, što je naročito korisno za duge diplomatske misije.
- Produžen rok važenja i simbolična cijena
Za razliku od standardnog pasoša vrijedećeg 10 godina, diplomatski pasoš izdaje se na period od 5 godina, po cijeni od 40 KM. Od 2018. do 2023. godine izdano je 1.087 ovih dokumenata, a procjenjuje se da ih koristi oko 5.000 ljudi, uključujući i članove porodica visokih zvaničnika.
Lista A i Lista B – Ko su korisnici diplomatskog pasoša?
Pravila izdavanja diplomatskih pasoša strogo su regulisana, a korisnici se dijele u dvije glavne grupe, poznate kao Lista A i Lista B.
Lista A
Lista A obuhvata najviše državne funkcionere i lica čiji su poslovi direktno vezani za državne interese. Na ovu listu spadaju:
- Predsjedavajući i članovi Predsjedništva BiH,
- Predsjedavajući i članovi Parlamenta (obe skupštine),
- Predsjedavajući Vijeća ministara, ministri i zamjenici ministara,
- Predsjednik Ustavnog suda, Predsjednik Suda BiH, javni tužilac,
- Visoki direktori ključnih institucija (npr. Direkcija za evropske integracije, Agencija za identifikaciona dokumenta, Granična policija, Služba za poslove sa strancima, Obavještajno-sigurnosna agencija),
- Načelnik Zajedničkog štaba Oružanih snaga,
- Sudije Ustavnog suda, kao i bivši ambasadori i generalni konzuli koji su radili najmanje 10 godina na visokim dužnostima.
- Ova lista simbolizira elitu državne administracije, a članovi Liste A uživaju u najvećim ovlastima i povlasticama.
Lista B
Lista B, s druge strane, obuhvata lica koja, iako nisu na samom vrhu državne hijerarhije, imaju značajnu ulogu u administraciji i javnom životu BiH. Na ovu listu spadaju:
- Šefovi kabineta, savjetnici i generalni sekretari Predsjedništva BiH,
- Šefovi protokola i odjela za odnose s javnošću,
- Ombudsmani za zaštitu ljudskih prava,
- Ministri u Vladi Federacije BiH i Vladi Republike Srpske,
- Visokodostojnici vjerskih konfesija koji su članovi Međureligijskog vijeća,
- Predsjedavajući i potpredsjedavajući predstavničkih doma
- Parlamenta Federacije i Doma naroda, te visoki zvaničnici u institucijama Republike Srpske.
Ova kategorizacija ima za cilj precizno određivanje lica koja su ovlaštena da koriste diplomatski pasoš, a u praksi se, međutim, često postavlja pitanje da li je distribucija ovih privilegija u potpunosti u skladu s pravilima i u interesu države.
Pravna regulativa i kontroverze
Prema pravilniku objavljenom u Službenom glasniku BiH, izdavanje diplomatskih pasoša strogo je definisano zakonima i pravilima, ali praksa ukazuje na širenje ovih privilegija izvan prvobitno propisanih okvira. Na spisku se, pored ministara i ambasadora, sve češće pojavljuju biznismeni, vjerski poglavari, sportisti, i članovi političkih porodica, što izaziva ozbiljne kritike. Kritičari ističu da nedostatak javnog registra korisnika omogućava potencijalne zloupotrebe, uključujući pranje novca i druge nezakonite aktivnosti.