Izborne kombinatorike
42

Kakve su šanse da SNSD ne bude dio budućeg Vijeća ministara

S. M.
Milorad Dodik (Foto: D. S./Klix.ba)
Milorad Dodik (Foto: D. S./Klix.ba)
Nakon što su objavljeni prvi rezultati izbora već se kuju planovi o sastavu novog Vijeća ministara BiH, a neki od njih, sadrže uklanjanje SNSD-a iz državne vlasti, a što je i predsjednik SNSD-a Milorad Dodik nedavno kazao novinarima.

Kao što smo mjesecima unazad pisali, a s obzirom desetogodišnji stabilan savez Dodika i Dragana Čovića, od ulaska Željka Komšića u Predsjedništvo BiH zavisilo je da li će se otvoriti mogućnost izbacivanja SNSD-a iz vlasti, jer Borjana Krišto na takvo nešto ne bi pristala.

Sastav Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine već se polako nazire, te će opozicioni zastupnici iz RS-a (PDP, SDS, Za pravdu i red, SDA) imati 6 mjesta u državnom parlamentu (bez SDA 5), što je dovoljno da se osigura entitetska većina.

Mandatara Vijeća ministara bira Predsjedništvo BiH većinski, a ne konsezusom, što znači da bi saglasnošću dva člana Predsjedništva BiH iz Federacije BiH Željka Cvijanović u ovom smislu bila zaobiđena. S obzirom na trenutno prebrojane glasove za Parlament BiH takvu opciju moguće je sprovesti u stvarnost.

Sigurno je da će 8 mandata iz FBiH u Predstavničkom domu PS BiH dobiti SDA, dok će najvjerovatnije SDP dobiti 5, HDZ 5, DF 3, NiP 3, Naša stranka 2 i NES 2.

Za izbor Vijeća ministara dovoljna je većina u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine u kojoj sjede 42 zastupnika (28 iz Federacije i 14 iz Republike), odnosno Dom naroda u tom smislu ne odlučuje, ali je bitan za kasnije funkcionisanje vlasti. Buduća vlast mora imati podršku makar 8 delegata u Domu naroda.

U srpskom klubu Doma naroda PS BiH opozicija bi trebala imati 2 delegata, što je također dovoljno za entitetsku većinu. Po trenutnim rezultatima u Domu naroda HDZ će imati sigurna 4 delegata, SDA 3 i SNSD 3.

Sarajevske stranke trenutno su formirale dva bloka, od kojih se nijedan vjerovatno neće usuditi izostaviti HDZ iz kombinatorke, ne samo zbog snage u Domu naroda PS BiH već i zbog toga što bi to dodatno zakomplikovalo formiranje vlasti u kantonima i entitetu.

Prvi blok predstavlja Trojka (SDP, NiP i NS), a drugi SDA u savezu sa DF-om. Trojka je jasno stavila do znanja da neće ići u vlast sa SDA, pa bi izbacivanje SNSD-a uz pomoć Trojke praktično značilo i izlazak SDA iz vlasti.

Zapravo, izbacivanje samo SNSD-a iz vlasti značilo bi moguće pucanje Trojke ili postojećeg saveza DF-a i SDA na državnom nivou, ili još zanimljivije oba bloka savezom DF-a i SDP-a, jer je potreban pristanak Denis Bećirovića i Željka Komšića koji dolaze iz u ovom trenutku suprotnih tabora.

Dodatna otežavajuća okolnost je da HDZ ne želi vidjeti SNSD izvan Vijeća ministara i učinit će sve da to spriječi, ne samo iz razloga što se Čović skoro pa telepatski razumije sa Dodikom, već što i osjeća zahvalnost prema njemu jer mu je nebrojeno puta pomogao da održi pritisak na Sarajevo.

Druga opcija je da Trojka, zajedno sa HDZ-om i SNSD-om, za što im ne treba podrška DF-a, iz Vijeća ministara izbaci SDA.

Treća opcija, skoro pa nevjerovatna ali moguća, je da stranke u Sarajevu izbace i HDZ i SNSD, jer to parlamentarna matematika dozvoljava.

Sudeći po sadržaju izmjena Izbornog zakona, Ustava Federacije BiH jedino je sigurno da međunarodna zajednica jedino ne bi ni po koju cijenu voljela vidjet HDZ izvan Vijeća ministara.

S obzirom na duboke animozitete između stranaka u Sarajevu, strateški savez Dodika i Čovića, pitanja usklađenosti entitetskih i državnih vlasti pad Milorada Dodika i nije toliko izvjesna opcija.