O povjerenju građana
403

Kasno kampanja za vakcinaciju stiže: Čemu se ibrete političari

S. Hambo
Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba
Bosna i Hercegovina, a najizraženije Sarajevo sada se suočavaju s nezanemarivim problemom. Kako motivirati većinu građana za vakcinaciju?
Bosna i Hercegovina tek sada, dakle u augustu, može reći da ima dovoljno vakcina, a do kraja mjeseca će ih doći još više. Ipak, ne mogu se vidjeti dugi redovi onih koji žele dozu vakcine. Ministar zdravstva u Kantonu Sarajevu Haris Vranić je kazao da ne shvata zašto građani ne žele da se vakcinišu, naglasivši da je najdostupnija vakcina u BiH AstraZeneca vrlo učinkovita.

Odgovor na to pitanje je potrebno potražiti u širokom spektru dešavanja od početka godine, kada je naša država ušla u proces nabavke vakcine i mjesecima vodila borbu za prve doze.

Građani vjerovatno više vjeruju u vakcinu nego u sistem i odgovor za manju zainteresiranost građana za vakcinaciju trebalo bi tražiti prije svega u smušenom sistemu, lošoj organizaciji od samog početka, usljed čega se i izgubila vjera da je vlast spsobna zaštititi zdravlje svojih građana. Da je veći broj bilo koje vakcine u BiH bio dostupan naprimjer u martu ili aprilu, odziv građana bi nesumnjivo bio veći.

Šta se dogodilo u međuvremenu? Znatan broj stanovnika, a najviše iz Sarajeva, je bio prunuđen otputovati na vakcinaciju u susjedne države. Tada je zbog većeg broja zaraženih i većeg broja hospitaliziranih razumljivo bio povećan i interes građana za vakcinaciju.

U međuvremenu je na globalnom nivou vakcina AstraZeneca dovođena pod lupu zbog sumnje da izaziva krvne ugruške. Bez obzira na to što su meritorne institucije potvrdile njenu učinkovitost i efikasnost u borbi protiv koronavirusa, negativan marketing koji se mjesecima provlačio evidentno se odrazio i na interes građana u našoj zemlji. Veliki broj zemalja je potom počeo donirati AstraZenecu, pa je ta vakcina danas najzastupljenija u BiH.

A nadležni u BiH tek sada počinju razmišljati o kampanji za imunizaciju protiv korone, što je prilično nezahvalan posao. A najbolja kampanja je profesionalan i efikasan i transparentan sistem, koji će uvjeriti građane da imaju povjerenje u stručnjake.

U konačnici, manji odziv građana na vakcinaciju ne znači nužno da građani ne žele AstraZenecu, već i da ne žele predugo čekanje u redovima, probleme s nefunkcionalnošću sistema za Covid potvrde i druge slične manjkavosti. U takvim okolnostima građani se lakše i brže odlučuju na odlazak u susjedne države. Suštinski, dobru kampanju čini profesionalan i efikasan rad kojem će građani vjerovati, a ne nužno bilbordi i plakati.

Stav svih meritornih svjetskih medicinskih organizacija je da su sve odobrene vakcine efikasne i štite od koronavirusa. To su Pfizer, AstraZeneca, Moderna, Sputnik, Johnson & Johnson, kao i kineski Sinopharm i Sinovac.

U BiH do sada je došlo najviše AstraZenece, Sinopharma te Pfizera, s tim da se do kraja augusta očekuje američka donacija od pola miliona doza Pfizera. Imunizacija je najefikasniji način u suzbijanju koronavirusa.