Ko je zloupotrebljavao kampanju: Zapošljavalo se u institucijama, dijelili se pokloni...
Javne resurse za izbornu promociju su političke stranke u tri mjeseca koristile 2.481 put.
Najveći broj zloupotreba se odnosi na intenziviranje javnih radova u predizbornom periodu, uglavnom u Zenici, Banjoj Luci, Doboju i općinama Stari Grad i Novi Grad u Sarajevu.
Prisutni su i drugi vidovi zloupotrebe javnih resursa.
"Tokom kampanje u 32 slučaja oprema javnih preduzeća i institucija korištena je za postavljanje stranačkih plakata i organizacije predizbornih skupova. U Bugojnu su radnici javnog komunalnog preduzeća postavljali plakate kandidatima SDA, a u Bijeljini i Čelincu su radnici Elektrodistribucije postavljali plakate za SNSD", rekli su iz TI BiH.
Zabilježeno je i 270 primjera raspodjele posebnih podsticaja i subvencija koje se najčešće odnose na jednokratne isplate tempirane za predizborni period.
Besplatni zdravstveni pregledi i zapošljavanje
U protekla tri mjeseca je u 70 lokalnih zajednica zabilježeno 86 primjera omogućavanja besplatnih pregleda, lijekova, putovanja i popusta na javne usluge.
Posmatrači TI BiH su do sada ispratili 974 predizborna skupa, a stranke su 140 puta dijelile poklone ili druge vrste pogodnosti biračima, poput besplatnog prijevoza koji je omogućila Socijalistička partija i besplatnih seroloških testova koje je finansirao SNSD.
"Načelnik Općine Centar Nedžad Ajnadžić je dijelio besplatne karte za vožnju Trebevićkom žičarom, u Prijedoru je član Predsjedništva BiH Milorad Dodik dijelio rješenja o legalizaciji zemljišta", navode iz TI BiH.
Zabilježeno je i 35 slučajeva masovnijeg zapošljavanja u javne institucije.
"Izdvajamo primjer u Gacku gdje je u toku kampanje Općina raspisala konkurs za prijem 18 pripravnika u isto vrijeme kada je načelnik u predizbornoj debati zvanično saopštio da je 30 posto radnika u općinskoj administraciji višak", kazali su iz TI BiH.
"Podaci TI BiH ponovo ukazuju na zloupotrebe javnih resursa koje prolaze bez sankcija, jer zakonski okvir nije jasno definisao mjere za sprečavanje ovakvih pojava i ponovo pokazuju potrebu što hitnijih izmjena Izbornog zakona i Zakona o finansiranju političkih stranaka", naveli su iz TI BiH.
Koliko su političke stranke potrošile na oglašavanje?
Od skoro šest miliona KM koje su političke stranke potrošile na reklame, u elektronskim i štampanim medijima je potrošeno 2,2 miliona KM, a na bilborde 3,7 miliona KM.
Najviše novca je na reklamu potrošio SNSD (1,36 miliona KM), zatim SDA i PDP (po 800.000 KM) te SDS (600.000KM). Ujedinjena Srpska je potrošila 370.000KM, a SDP 310.000KM.
Ovo nije sav novac koji su političke partije potrošile na političku kampanju i oglašavanje s obzirom na to da Transparency Internationalu nisu željeli dostaviti plan troškova u izbornoj kampanji. Potrebno je dodati još troškove vanjskog oglašavanja, internet oglašavanja, izrade reklamnog materijala, kao i troškove predizbornih skupova.
Ovi podaci su preliminarne procjene, a bit će predstavljen i završni izvještaj koji će uključivati i procjene troškova predizbornih skupova i drugih troškova u kampanji.