Koji je plan škola u Sarajevu u slučaju sigurnosnih izazova: Prevencija nasilja i odlazak djece psihologu
Vlada Kantona Sarajevo je 22. maja 2023. godine donijela Zaključak kojim su formirane tri radne grupe za izradu programa prevencije neprihvatljivih oblika ponašanja i zaštite učenika. Kroz rad ovih grupa osvrnuli su se i na već postojeće mehanizme zaštite koji se već primjenjuju u Kantonu Sarajevo.
Iz Ministarstva odgoja i obrazovanja Kantona Sarajevo su za Klix.ba poručili da je novost set od 32 aktivnosti koje je razvio Institut za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja, a kojim će biti obuhvaćeni svi učenici u Kantonu Sarajevo, a aktivnosti će u potpunosti biti finansirane iz Budžeta Kantona Sarajevo. Primjeri aktivnosti su: škola skijanja, škola plivanja, škola planinarstva, posjete pozorištu, studijske posjete učenika srednjih škola širom Bosne i Hercegovine, razvoj empatije i slično.
Sve aktivnosti su tematizirane te se odnose na prevenciju ovisnosti, prevenciju nasilja, kulturu sjećanja, ekologiju, poduzetništvo i finansijsku pismenost, te očuvanje mentalnog zdravlja.
Vannastavne aktivnosti
Među aktivnostima koje će biti organizovani s ciljem prevencije ovisnosti su: škola plivanja za 6. razrede osnovnih škola, škola planinarstva za 7. razrede, radionica "Vidim, učim, čujem" za 8. razrede, projekcije filmova sa motivirajućim porukama za 9. razrede. Radionice "Ko zapravo pobjeđuje?" i "Budi domaćin/domačica" predviđeni su za učenike srednjih škola.
Brojne radionice i aktivnosti su predviđene i za prevenciju nasilja. Među njima su radionice "Zajedno do povjerenja", Anger menagement, Razvoj emocionalnog rječnika, škola skijanja te terapeutske priče.
Nije izostavljena ni kultura sjećanja te aktivnosti su predviđene za različite uzraste djece. One uključuju radionice "Ko smo kroz spomenike" za mališane u trećim razredima osnovnih škola, kao i "Sjećanje na Srebrenicu" i "Naša duhovnost" za 2. i 3. razrede srednjih škola.
Pripremljen je program za podizanje svijesti o važnosti čuvanja okoliša, kao i za poduzetništvo i finansijsku pismenost što će učenicima u velikoj mjeri olakšati i pripremiti ih za ulazak u poslovni svijet.
Posebna grupa aktivnosti je pripremljena za krizne situacije. Aktivnosti su predviđeni za učenike prvog, šestog i devetog razreda osnovnih škola, a koji uključuju tematiziranje važnosti pomaganja i hrabrosti, upoznavanje sa prvom pomoći i za maturante osnovnih škola slijed koraka i donošenje odluka u kriznim situacijama.
Iz Ministarstva navode i da je u izradi programa učestvovala interesorna radna grupa Instituta za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja. Među utvrđenim programima su aktivnosti školskog sporta kao načina poticanja pozitivnih promjena i prevencije neprihvatljivih oblika ponašanja, prevencije neprihvatljivih oblika ponašanja kroz art i muzičke radionice, specijaliziranu, interaktivnu pozorišnu predstavu sa elementima forum teatra.
"Škola roditeljstva"
Jedna od interresornih radnih grupa pripremila je Program "Škole roditeljstva" kojom se kroz prikladne sadržaje jačaju roditeljske kompetencije.
"Škola roditeljstva" može pomoći roditeljima da nauče shvatati svoju djecu, poboljšaju komunikaciju i na vrijeme primijete kada je potrebna njihova podrška. Program uključuje kratke savjete za roditelje, prijedloge zajedničkih aktivnosti roditelja i djece, prijedloge tema o kojima razgovaraju djeca i roditelji. Kroz radionice i razgovore roditelji mogu naučiti kada i kako potražiti podršku porodice i stručnjaka. Posebna pažnja će se posvetiti i kulturi komuniciranja, kako je mijenjati korak po korak te šta ne treba reći djetetu i koje su to najčešće roditeljske greške.
Cilj programa za roditelje je razvijanje i unapređenje zdravstveno-psihološko-pedagoških kompetencija i pedagoške kulture roditelja od trudnoće do punoljetstva te informiranje o roditeljskim pravima, obavezama i mreži podrške kako bi svako dijete raslo sretno i ostvarilo svoj puni potencijal.
Spremnost za krizne događaje
Paraleleno s aktivnostima usmjerenim na izradu programa prevencije usmjerenih na jačanje zaštitnih faktora treća interesorna radna grupa je izradila dokument Smjernice/shemu komunikacije multisektorskog postupanja u iznenadnim, kriznim događajima u odgojno-obrazovnim ustanovama u Kantonu Sarajevo. Ona definiše niz koraka i odgovornosti institucija i pojedinaca u slučaju hitnih, iznenadnih kriznih događaja u školama, te je navedeni dokument usvojila Vlada Kantona.
Preporuke zakazivanja pregleda kod psihologa/psihijatra
Krajem prošle školske godine pojavile se preporuke da ukoliko dijete prijeti ubistvom ili samoubistvom, ono se bez odlaganja uputi na psihijatrijski pregled. U novoj godini pregled kod psihologa i psihijatra uvršten je u program reagovanja u kriznim situacijama.
Nakon što usvojeni dokument Smjernice/shema komunikacije multisektorskog postupanja u iznenadnim, kriznim događajima u odgojno-obrazovnim ustanovama u Kantonu Sarajevo budu jasno komunicirane sa školama i svim drugim institucijama, a u slučaju da je ugrožen život i zdravlje učenika i dalje će postojati obaveza dodatnog psihijatrijskog pregleda djeteta/učenika, u skladu sa dolje navedenom shemom.
Sheme su također napravljene za reagiranje centra za socijalni rad, kao i policijske službenike.
Nažalost, tragedija koja se dogodila u Srbiji unijela je nemir i zabrinutost u svakog roditelja, radnika u obrazovnim ustanovama i mnogu djecu. Ali blagovremenom i sistematskom prevencijom, kao i adekvatnom reakcijom i kriznim situacijama možemo zaštiti djecu. Iz gore navedenog vidimo da institucije rade na kvalitetnoj prevenciji, ali je potrebno vidjeti da li će to sve zaista i biti implementirano.
Ne smijemo zaboraviti ni da veliki dio odgovornosti ostaje na roditeljima, široj porodici i društvu.