KS: Vozila na benzin sa standardom do Euro 5 više zagađuju nego ista vozila u drugim evropskim gradovima
Kako se bliži kraj grijne sezone, kako su napomenuli, smanjuju se emisija zagađujućih materija nastalih sagorijevanjem čvrstih energenata, tako da štetni gasovi iz motornih vozila postaju primarni izvor zagađenja.
Nedavna mjerenja izduvnih gasova iz vozila na cestama Kantona Sarajeva pokazala su, kako su istakli, drastična odstupanja u odnosu na evropske gradove. Između ostalog, utvrđeno je da vozila na benzin sa standardom do Euro 5 emituju mnogo više koncentracije PM10 čestica i azotnih oksida, u poređenju sa štetnim gasovima iz istih tipova vozila u drugim evropskim gradovima.
Ocjena struke, navedena u studiji o mjerenju izduvnih gasova iz vozila u Kantonu Sarajevo Sarajevu, jeste da bi buduće mjere smanjenja emisije štetnih gasova iz saobraćaja trebale biti usmjerene ka poboljšanju kvaliteta goriva i provjere performansi trosmjernih katalizatora na starijim benzinskim automobilima te generalno na zabrani vožnje u gradu starijim vozilima koja emituju mnogo štetnih gasova.
Spomenuta mjerenja su urađena, kako su obrazložili, daljinskom detekcijom na skoro 25.000 vozila u kretanju kako bi se utvrdile stvarne emisije iz različitih tipova vozila, uz pomoć specijalizirane opreme koja je osigurana u okviru implementacije projekta IMPAQ za poboljšanje kvaliteta zraka u Bosni i Hercegovini.
U Vladi Kantona Sarajevo su napomenuli da je riječ o projektu koji je finansirala Švedska agencija za međunarodni razvoj i saradnju (SIDA), a partneri u realizaciji potprojekta za smanjenje štetnih gasova iz saobraćaja bili su kantonalno Ministarstvo komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša, kantonalno Ministarstvo saobraćaja te Švedski institut za istraživanje okoliša i španska firma OPUS RS.
Dobijeni podaci i zaključci mjerenja, kako su konstatovali, uveliko mogu doprinijeti poboljšanju zakonske regulative i prakse u radu stanica tehničkog pregleda vozila, kao i saobraćaja, te su dostavljeni svim nadležnim institucijama u Bosni i Hercegovini. Poslužit će i za pripremne aktivnosti vezane za uvođenje tzv. zone niske emisije u centralnom dijelu grada, kao i za eventualne izmjene plana interventnih mjera u slučajevima prekomjernog zagađenja zraka.
Jedan od zaključaka u studiji je da stariji automobili na benzin, prije Euro 5 pokazuju, kako je naglašeno, nenormalno visoke emisije u poređenju sa sličnim vozilima u drugim evropskim gradovima. Istaknuto je da prelazak sa Euro 1 na Euro 5 vozila u saobraćaju osigurava smanjenje štetnih emisija do 90 posto. Napomenuto je da dizel automobili najviše doprinose zagađenju zraka, saopćili su iz Vlade Kantona Sarajevo.