BiH
164

Mašinska škola u Tuzli motiviše učenike za upisivanje zanata: Uz sticanje znanja odlična prilika i za zaradu

Piše: A. K.
Prateći potrebe tržišta rada, Mješovita srednja mašinska škola (MSMŠ) u Tuzli uvela je određene novine u obrazovnom procesu koje su dovele do pokretanja nekoliko novih zanimanja, odnosno zanata. Međutim, zainteresiranost učenika završnih razreda osnovnih škola u Tuzlanskom kantonu je na nezavidnom nivou.

Iako bh., ali i evropsko tržište rada trenutno vapi za zanimanjima zavarivača, automehaničara-dijagnostičara, bravara-cjevara, ali i metalostrugara, zainteresiranost učenika koji bi željeli sticati znanja te se profilirati u prave majstore iz pomenutih oblasti, zadnjih godina je, nažalost, sve manja.

Kako je za Klix.ba kazao direktor MSMŠ u Tuzli Emir Teskeredžić, na području TK postoji nekoliko firmi koje konstantno iskazuju potrebu za dodatnom radnom snagom, posebno kada je u pitanju oblast zavarivanja.

Međutim, ova ustanova na godišnjem nivou, prema broju učenika koji su stekli znanja iz ove oblasti, u potpunosti ne može odgovoriti na potrebe privrednih subjekata.

"Kada je u pitanju zainteresovanost za ovim deficitarnim zanimanjem, ne mogu biti zadovoljan. U ovoj školskoj godini smo upisali samo jedan razred zavarivača, a tržište traži puno više. Kada su u pitanju ostala deficitarna zanimanja, iako postoji ogromna potreba na tržištu rada, mi zadnjih godina ne upisujemo niti jednog učenika", kaže za Klix.ba Teskeredžić.

Edis Ribić, učenik prvog razreda MSMŠ u Tuzli jedan je od onih koji je prepoznao značaj smjera zavarivača.

"MSMŠ u Tuzli sam upisao jer sam čuo da ovdje postoje kvalitetan nastavni kadar i oprema za moje zanimanje. Ovo zanimanje sam izabrao jer se puno traži na tržištu rada i lakše ću dobiti posao po završetku školovanja", kaže Ribić. Njegov kolega Azur Murić odlučio je upisati smjer automehaničara-dijagnostičara.

"Autoindustrija je veoma zahtjevna i mislim da taj posao ima perspektivu. Nakon završetka školovanja pretpostavljam da ću morati raditi negdje u autoservisu s ciljem usavršavanja znanja, a potom u planu imam otvaranje privatnog preduzeća", priča nam Murić.

Teskeredžić ističe da je u prošloj godini, na osnovu zahtjeva tržišta rada, u ovoj školi, između ostalih, uvedeno i zanimanje bravar-cjevar koje nije naišlo na interesovanje učenika završnih razreda osnovnih škola iz TK.

"Prošle godine nismo niti jednog učenika upisali na ovo zanimanje. O razlogu konkretno ne mogu govoriti, ali moram reći da roditelji i budući učenici trebaju obratiti pažnju prilikom upisa u srednju školu. Trebaju voditi računa o tome šta se trenutno na tržištu traži te da li će to dijete sutra ili eventualno kroz par godina imati posao ili ne", naglašava Teskeredžić.

Stipendija za upisivanje zanata

S ciljem promjene trenutnog stanja, menadžment ove škole posegnuo je za nekoliko koraka, a jedan od njih je i stipendiranje učenika koji upišu smjer nekog od deficitarnih zanimanja.

"Trenutno vršimo dogovore sa Gradskom upravom Tuzle i vrlo smo blizu realizacije toga da ona stipendira 25 učenika koji upišu deficitarna zanimanja na tržištu rada. Ovdje bi učenik koji upiše deficitarno zanimanje imao stipendiju od 450 KM po godini", pojašnjava direktor MSMŠ u Tuzli.

Pored pomenutih zanimanja, ova ustanova također pruža i obrazovanje za automehaničara, instalatera centralnog grijanja, plinskog i vodoinstalatera te autolimara.

Škola raspolaže sa radionicama u kojima se nalazi osam profesionalnih tokarskih strojeva, dvije glodalice, uređaji za zavarivanje te mnoge druge mašine koje učenicima nakon sticanja teorijskog znanja pružaju priliku za praktičnim usavršavanjem.

Pored radionica, ova ustanova učenicima sticanje praktičnih znanja omogućava i kroz saradnju sa Institutom za zavarivanje u Tuzli, a koji odnedavno djeluje u sklopu zgrade u kojoj je smještena škola.

"U prethodnom periodu smo napravili ugovor sa ovim institutom i time je učenicima završnih razreda obezbijeđeno 600 časova praktične nastave. U tom institutu će biti organizovana praksa, ne samo za zavarivače, nego i za ostala srodna zanimanja kao što su instalateri centralnog grijanja, plinski i vodoinstalateri, bravari-cjevari i slično", kaže Teskeredžić ističući da će učenicima koji pokažu visok nivo znanja biti uručen atest za zavarivanje koji je priznat i na zahtjevnom evropskom tržištu.

Haris Ribić, učenik prvog razreda MSMŠ u Tuzli jedan je od onih koji će u dogledno vrijeme praktična znanja iz ove oblasti sticati u pomenutom institutu.

"Ovu školu sam samovoljno upisao upravo zbog osnivanja Instituta za zavarivanje u Tuzli. Nadam se da ću naučiti dosta praktičnog rada, a kako bi mogao dobiti posao u BiH, ali i u inostranstvu", kaže nam Ribić.

Daleko veće interesovanje za stručnim zvanjima

S druge strane, daleko veće interesovanje vlada za stručnim zvanjima u ovoj školi, a riječ je o mašinskom tehničaru za kompjutersko projektovanje, mašinskom tehničaru operatoru za CNC mašine te mašinskom tehničaru energetike.

Kroz obrazovne programe, u kojima je poseban akcent stavljen na uvođenju softverskih rješenja, učenici imaju priliku steći teorijska i praktična znanja i vještine koje su dovoljne za samostalan početak rada u firmi.

"Pokušavamo da u gotovo svim predmetima iz mašinske struke učenici što više rade na računarima, odnosno da koriste softvere u mašinstvu kako bi im se olakšao ne samo rad, nego kako bi postali i moderniji te stručniji. Trenutno imamo tri kabineta u kojima učenici uče softvere i u njima je smješteno 45 računara i osam laptopa, zatim deset printera, osam video projektora i jedan veliki ploter, te smo jedna od najopremljenijih škola u TK što se tiče IT-a", ističe Teskeredžić.

Dodaje i da nastavni proces uveliko olakšavaju i dvije CNC mašine kojima učenici imaju priliku svoje znanje i vještine podići na još veći nivo.

Škola odličnu saradnju ima i sa Termoelektranom u Tuzli gdje je učenicima omogućeno odvijanje praktične nastave, a pored toga imaju i novčanu stimulaciju.

"Potpisali smo ugovor i sa Centrom za razvoj i podršku u Tuzli kojim je učenicima omogućena izrada solarnih panela. Do sada smo napravili četiri profesionalna solarna panela i cilj nam je da ih pokušamo prodati, a kako bi u zamjenu dobili novi materijal za izradu istih", nastavlja Teskeredžić otkrivši nam da je jedan od planova za naredni period i osnivanje učeničke zadruge u okviru koje će učenici i nastavnici imati priliku i za novčanu zaradu.

Odlična podloga za nastavak školovanja

Naš sagovornik naglašava da ova škola učenicima također predstavlja i odličnu podlogu za nastavak školovanja.

"Odgovorno tvrdim da naši učenici imaju daleko veći kvalitet na Mašinskom fakultetu u Tuzli u odnosu na učenike koji dolaze iz neke druge škole. Naš učenik je puno kvalitetniji jer je prošao 90 posto predmeta koji ga čekaju na fakultetu pa je normalno da ima i puno kvalitetniju podlogu. Kvalitet našeg obrazovanja se ogleda i u rezultatima koji pokazuju da je naših nekoliko učenika već steklo zvanje doktora nauka iz oblasti mašinstva, a neki od njih su i priznati profesori i asistenti", ponosno ističe Teskeredžić.

Kada je u pitanju zapošljavanje nakon završene škole, on kaže da učenici koji u potpunosti savladaju softverska rješenja koja im se nude u toku nastavnog procesa ne nailaze u velikoj mjeri na probleme na tržištu rada.

"U korist našeg kvaliteta ide i činjenica da je veliki broj naših bivših učenika sa srednjom stručnom spremom dobio radni angažman u zemljama širom svijeta. Učenici koji kvalitetno završe našu školu zaista mogu naći posao. Nije to u onom obimu koji bi mi željeli da bude, ali se nadam da će mašinska industrija u skorijoj budućnosti postati vodeća industrijska grana na području BiH", nastavlja Teskeredžić.

Posebnim fondom motivišu učenike

Na prijedlog Vijeća roditelja ove škole prošle godine je osnovan Fond za nagrađivanje učenika koji postižu odličan uspjeh. Značaj ovog projekta prepoznat je i od donatora koji izdvajanjem novčanih sredstava pomažu funkcionisanje ovog fonda.

"Cilj fonda je osim propagiranje mašinske struke i motivacija učenika. Ovdje nije u pitanju veliki novčani iznos, riječ je o 50 KM za jedno plugodište. U prvom polugodištu smo podijelili nagrade za šest učenika prvih i drugih razreda, a na kraju ove godine ćemo opet nagraditi njih isto toliko. Kada su u pitanju uslovi za dobijanje nagrade, učenik mora imati odličan uspjeh, primjerno vladanje i da je najbolji učenik u razredu", pojašnjava Teskeredžić i dodaje da će se ovaj gest u narednom periodu pokušati proširiti i na učenike trećih i četvrtih razreda.

Učenik Azur Murić, sa početka naše priče, jedan je od dobitnika 50 KM za postignuti uspjeh u prvom polugodištu. Kako nam je kazao, nagrada mu je od velikog značaja.

"Na početku školske godine nisam razmišljao uopšte o ovom fondu. Dobijanje nagrade za mene također predstavlja i jedan vid motivacije za nastavak učenja. U drugom polugodištu trudim se da ostvarim još bolje rezultate jer znam da će se taj moj trud isplatiti, odnosno da će biti nagrađen", ističe Murić.

S obzirom da se bliži period upisivanja učenika u srednje škole na području TK, Teskeredžić na kraju našeg razgovora poziva roditelje i učenike završnih razreda osnovnih škola da posjete ovu ustanovu, koja ima za cilj postati vodeća tehnička škola u našoj zemlji, te se i sami uvjere u kvalitet znanja koju ona pruža.