Za Klix.ba
116

Ministrica pravde Lejla Brčić: U slučaju "Edin Gačić" sistem je zakazao u cijelosti

Piše: A. D.
Foto: H. M./Klix.ba
Foto: H. M./Klix.ba
U slučaju "Edin Gačić", sa tragičnim posljedicama i gubitkom dva ljudska života, sistem je zakazao u cjelosti i pokazao sve svoje manjkavosti. Evidentno je da imamo nedostatke u kaznenoj politici, jer kako drugačije objasniti ranije puštanje na slobodu osobe koje je na dopustu izvršila teški zločin, ubistvo vlastite majke, izjavila je u intervjuu za Klix.ba ministrica pravde KS Lejla Brčić.

Sistem je zakazao, kako je navela ona, i zbog toga što ova osoba nije zbrinuta i pored činjenice da je prilikom otpusta sa odsluženja kazne zatvora jasno dato upozorenje da u procesu tretmana u kazneno-popravnim ustanovama nije postignut značajniji uspjeh, te da je izvjesno da će ponovo počiniti krivično djelo, zbog čega je opasan za sebe i sredinu u koju dolazi.

"Ovaj slučaj je na najteži mogući način alarmirao sve sudionike pravosudnog sistema da se mora pristupiti ozbiljnim izmjenama zakonskih rješenja, ali i uspostavi adekvatnih institucija za zbrinjavanje ovakvih slučajeva kako u budućnosti ne bi imali novog Edina Gačića. Ja sam sretna da je slučaj okončan bez daljih nevinih žrtava, ali postoje još brojna neriješena, najteža krivična djela, na području Kantona Sarajevo i Bosne i Hercegovine, za koja se u narednom periodu moraju naći i sankcionisati počinioci, ali i identifikovati i otkloniti propusti u sistemu koji su doveli do situacije da se mjesecima ili godinama počinioci kreću slobodno", kazala je Brčić za naš portal.

U kojoj mjeri ste zadovoljni funkcioniranjem Vlade KS? Čini se da ste izloženi napadima i prije isteka 100 dana, sa svih strana, ne samo od SDA, već i od pojedinaca unutar stranaka koji čine poziciju u KS. Citiram "mladi ste, neiskusni, sastavljeni na silu, izbacili ste pobjednika izbora iz igre".

Moram reći da imamo odličnu atmosferu u Vladi. Iako nas je od samog starta dočekalo jako puno izazova, što onih politički izazvanih, što uzrokovanih objektivnim okolnostima poput ubistva policajca, vrlo dobro funkcionišemo kao tim i cijenim da smo dobro odgovorili svim pritiscima kojima smo bili izloženi. Ne mislim da se trebamo osvrtati na spočitavanja koja spominjete. Rad i funkcionisanje Vlade i ministarstava su ono što građani trebaju cijeniti i što mi kao imenovani javni dužnosnici moramo imati na umu 24 sata dnevno. A znate kako pjesma kaže "svi što gube se ljute, to je poznata stvar...“

Kada se može očekivati stupanje snagu Zakona o prijavljivanju, utvrđivanju porijekla i kontroli imovine izabranih i imenovanih dužnosnika, nosilaca izvrsnih funkcija i savjetnika u Kantonu Sarajevo. I još možda važnije, kada se bude provodio, šta ako se utvrde određene anomalije kod pojedinog dužnosnika. U kojoj mjeri će javnost o svemu biti upoznata?

U toku je javna rasprava o nacrtu pomenutog zakona i očekujemo da će se na martovskoj ili aprilskoj sjednici pred skupštinskim zastupnicima zakon naći u formi prijedloga. Moram istaknuti da sam ja lično izuzetno sretna što smo odmah na početku mandata u proceduru dali jedan ovakav propis. Donošenje tog zakona je od krucijalnog značaja u postupku vraćanja povjeranja građana u institucije i javnu upravu. Zakon je od samog starta izazvao jako puno polemike u javnosti i ja to smatram dobrim pokazateljem zainteresovanosti šire društvene zajednice za jedno ovakvo rješenje.

Moram reći da je zabrinjavajuće i ukazuje na određene anomalije, što su određene organizacije, koje u svojoj osnovnoj misiji imaju zagovaranje antikorupcionih politika i propisa, pokušale biti kamen spoticanja u samom startu, a bez adekvatnih argumenata i nuđenja konstruktivne saradnje na iznalaženju najboljih rješenja. S druge strane, pored značajne podrške aktera međunarodne zajednice, kao i različitih organizacija nevladinog sektora, ja moram reći da samo posebno sretna što za ovaj zakon imamo podršku Udruženja poslodavaca koji kreiraju poslovni ambijent i stvaraju nova radna mjesta, odnosno jako dobro u poslovanju osjete sve negativne posljedice korumpiranog sistema.

Kroz predloženo zakonsko rješenje, a u duhu međunarodnih konvencija koje je ratificirala Bosna i Hercegovina, a koje se bave pitanjima uređena javnog sektora i antikorupcionih politika, za nadzor i provođenje zakona će biti nadležan Ured za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom. Svjesni da javnost mora imati mogućnost nadzora na provođenjem zakona, predviđena je obaveza javnih izvještaja o uočenim nepravilnostima (pored, naravno, obaveze promptnog prijavljivanja svake anomalije nadležnim institucijama).

Lejla Brčić (desno)
Lejla Brčić (desno)

Ima li korupcije u institucijama u KS i na čemu će se temeljiti antikoruptivne mjere i politike koje planirate donijeti?

Kao što je premijer u svom ekspozeu prilikom imenovanja Vlada istaknuo, stepen korupcije se mjeri percepcijom javnosti o prisutnosti iste. Mi smo svjedoci da su građani u potpunosti izgubili povjerenje u svaki segment sistema. I postoji dobar razlog za to. Poražavajući je odnos prema javnim sredstvima. I ne radi se tu samo o korupciji, nego i o neodgovornom i bahatom odnosu prema javnoj imovini.

Mi smo u Vladi zatekli situaciju da za svakog člana Vlade imaju obezbjeđena po tri računara, a od toga jedan (i to skupocjeni) samo za potrebe održavanja sjednica Vlade (jednom sedmično). Dakle, potpuno bespotrebna rastrošnost i bahatost. Moramo mijenjati koncept svijesti da po makadamu najbolje vozi službeno auto i početi se prema javnim dobrima početi odnositi sa jednakom ili većom pažnjom kao prema našim ličnim.

Pored Zakona o prijavljivanju, utvrđivanju porijekla i kontroli imovine izabranih i imenovanih dužnosnika, nosilaca izvrsnih funkcija i savjetnika u Kantonu Sarajevo, trenutno su u fazi pripreme još neka zakonska rješenja koja će unaprijediti transparetnost i sistem odgovornosti u javnoj upravi. Ministar Garibija trenutno priprema vrhunsku uredbu koja će regulisati segment zapošljavanja u javnom sektoru i otkloniti mnoge nepravilnosti sa kojima se godinama susrećemo. I tu se ne radi samo o pukoj potrebi raspisivanja javnog konkursa, što je sada i zakonska obaveza, nego o uređenju čitavog sistema provođenja konkursnih procedura, a kako bi se osiguralo da zaista najkvalitetniji kandidati budu primljeni.

Pored toga, u pripremi su i uredba o javnosti rada u javnom sektoru. U većini institucija je gotovo nemoguća misija doći do općih akata koji uređuju rad, da ne spominjemo pravilnike o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji koji su strogo čuvane tajne. Zakon o slobodi pristupa informacijama se u praktičnoj provedbi pokazao kao vrlo neefikasan iz prostog razloga što nema adekvatnih sankcija za nedostavljanje informacija. Uredbama koje će u narednih mjesec ili nešto više biti donesene, sve institucije će biti obavezne učiniti dostupnim akte putem svojih internet stranica.

Već dugo javnost, ali i međunarodna zajednica insistira na objavi registra uposlenih u javnom sektoru. To je takođe jedna od aktivnosti koja je u fazi finalizacije. Mi imamo potpuno pogrešnu sliku o broju zaposlenih u javnom sektoru jer se u statistikama uglavnom prikazuju samo državni službenici i namještenici. A samo u Kantonu Sarajevo imate više od 10.000 zaposlenih u ostatku javnog sektora (ustanove, zavodi, agencije, javna preduzeća) koji su korisnici javnih sredstava, a nigdje nisu evidentirani kao takvi.

Foto: H. M./Klix.ba
Foto: H. M./Klix.ba

Nakon što je premijer FBiH kao ovlašteni predlagač po zahtjevu Kluba SDA podnio apelaciju na budžet KS izjavili ste da premijer ne poznaje Ustav. Kakva je prema vašem mišljenju sudbina te apelacije?

Moram reći da sam kao građanka Kantona Sarajevo bila jako pogođena takvim postupkom premijera. Upravo taj slučaj je najočitiji primjer neodgovornog odnosa politike prema građanima, u kojem se potpuno zanemaruje bilo kakav interes osim onog usko ličnog. Institucionalno posmatrano, zabrinjavajuće je i da najviši funkcioneri potpuno zanemaruju ustavne i zakonske norme, djelujući isključivo politički. Kao što sam i prvog dana izjavila, premijer za izjavljivanje zahtjeva za ocjenu ustavnosti nije imao ispunjen niti jedan procesni uslov, ali niti suštinski osnova za takav jedan postupak.

U konkretnom slučaju, nije se radilo o zahtjevu za ocjenu ustavnosti propisa (kako je zahtjev pogrešno formulisan), nego je to, po svojoj suštini, bio zahtjev za ispitivanje procedure donošenja Nacrta Budžeta Kantona Sarajevo. Neću ponavljati činjenice da je cjelokupna skupštinska procedura usvajanja bila u potpunosti zakonita jer je to već više puta isticano. Suština cijele priče je da je prethodna Vlada Kantona, svojim postupcima, pokušala uskratiti javnost za učešće u kreiranju Budžeta. Usvajanjem Nacrta po hitnoj proceduri omogućena je javna rasprava (pa makar i 15 dana).

Važno je napomenuti da je u javnoj raspravi učestvovalo preko 100 subjekata, što pokazuje i dokazuje javni interes i zainteresovanost različitih institucija i pojedinaca da daju svoje mišljenje i kreiraju politiku trošenja javnih prihoda. Već sam to isticala, profesionalno se ne plašim ishoda postupka po zahtjevu za ispitivanje ustavnosti i očekujem da će uloženi zahtjev biti odbačen kao nedopušten ili odbijen kao neosnovan.

Kakvi su vam planovi kada je riječ o oblasti rada, kontrole postupka javnih nabavki i drugih iz vašeg resora?

Uređenje postupka javnih nabavki je još jedna od značajnih antikorupcionih politika generalno, pa i ove Vlade. Među dokumentima koji su u pripremi je i uredba o kontroli postupaka javnih nabavki. Tu se u praksi suočavamo sa dva problema. Jedan je svakako onaj opštepoznati a to su malverzacije prilikom provođenja postupka.

Na nužnost uređenja tog sistema najbolje pokazuje izjava vlasnika privatnog preduzeća koje egzisistira i uspješno posluje već 20 godina i nije se prijavilo niti na jedan tender. Iz razloga što unaprijed znaju da neće dobiti posao jer nisu spremni izlaziti izvan zakonskih okvira.

Drugi, manje poznat, ali jednako značajan razlog za uređenje sistema javnih nabavki je nestručnost provođenja postupaka. Zbog neadekvatno pripremljenih tenderskih dokumentacija, vrlo često „padaju“ postupci, traju ponekad i duže od godinu dana, a za svo to vrijeme građani vrlo često budu uskraćeni za svoja prava jer se radi o nabavkama za ispunjavane zakonskih prava građana (npr. lijekovi i slično).