Na izborima 2010. stranke potrošile 10 miliona KM na kampanje, koliko će sada?
Koliko tačno novca će svaka stranka potrošiti na svoju predizbornu kampanju gotovo da je nemoguće utvrditi, a u većini stranaka nisu ni voljni govoriti o tome, smišljajući razne izgovore.
Ukoliko uzmemo u obzir rezultate monitoringa koji je proveo Transparency International BiH (TI BiH) za prošle opće izbore 2010. godine, onda je sigurno da će i ove godine ogroman novac otići na oglašavanje i druge vidove kampanje. Prema podacima TI BiH stranke su samo na oglašavanje potrošile šest miliona KM, a Centralnoj izbornoj komisiji su ukupno prijavile 10 miliona KM za cjelokupne predizborne aktivnosti. Na lokalnim izborima 2008. godine potrošile su osam miliona KM, ali i na prošlim lokalnim izborima 2012. godine trošilo se šakom i kapom.
Dnevno trošili i do 200.000 KM
Na predizborno oglašavanje u elektronskim i printanim medijima na prošlim općim izborima najviše je utrošila Stranka demokratske akcije (SDA), blizu 900 hiljada KM, potom Savez za bolju budućnost BiH (SBB BiH) koji je utrošio blizu 800 hiljada, te Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) sa utrošenih blizu 500 hiljada KM. Pojedine stranke dnevno su trošile i po gotovo 200.000 KM.
"Pitanje je da li će na ovim izborima ta cifra biti slična ili približna, jedan broj stranaka se je čak najavio da će se odreći dijela kampanje i da će novac dati ljudima u poplavljenim područjima, mada ja čisto sumnjam u to. Mislim da će prije biti to da će stranke na vlasti koristiti raspoređivanje tih sredstava u poplavljena područja radi same predizborne kampanje. Već sada imamo situaciju da SNSD dijeli te platne kartice u poplavljenim područjima, odnosno ne SNSD direktno, već njihovi ljudi u institucijama, što je indirektna promocija stranke. Imamo tu Željku Cvijanović koje ide okićena peškirima i dijeli kartice i od toga se pravi spektakl. Tako će biti i u septembru", kazala je za Klix.ba Ivana Korajlić, portparolka Transparency Internationala BiH.
U SDP-u BiH su već najavili da će dio novca umjesto za džambo plakate i druge vrste postera, donirati stanovništvu poplavljenih područja. Ovo je za Klix.ba danas potvrdila i Segmedina Srna, portparolka ove stranke. Na naše pitanje koliko će SDP novca potrošiti ukupno na predstojeću kampanju, ona nije mogla precizirati.
U Savezu za bolju budućnost BiH kažu da još uvijek nemaju tačno definiranu finansijsku konstrukciju vezano za utrošak novca na predizbornu kampanju, no kako kaže portparol ove stranke Omer Čevra, oni su također "fokusirani trenutno na pomoć područjima koja su bila poplavljena".
"Postoji dio sredstava koji stranke prijave CIK-u, dio koji ne prijave i dio koji je praktično povučen iz javnih institucija i preduzeća. Zato nekada ti iznosi koje oni prijave nisu relevantni, jer na svakim izborima imate situacije gdje neka ministarstva ili vlada, praktično finansira kampanju stranke kroz kampanju te institucije. Sjetite se samo Lijanovića i 'Kupujmo domaće' ili Ministarstva energetike FBiH koje je imalo 2010. kampanju, pa Vlada RS-a je imala film snimljen te godine koji je zapravo direktno promovirao stranku, da ne govorimo o korištenju ljudskih i drugih resursa institucija koji se koriste u svrhu predizborne kampanje. Mislim da su troškovi uvijek puno veći nego se to prikaže", kaže Korajlić.
Ona podsjeća na to da su 2010. godine neke stranke, poput SNSD-a, imale predizborne skupove na kojima je nastupalo i po nekoliko pjevača, a da to nije prijavljeno, poput koncerta Svetlane Cece Ražnatović. Neke stranke su prijavile troškove skupa u iznosu od 2.000 KM, što je nerealno budući da samo honorari pjevača koštaju po nekoliko hiljada maraka.
"Obrazci za troškove kampanje CIK-a su jako zastarijeli. Formulacije u toj tabeli su dosta čudno formulisane, a i previše su generalizovane i kroz sve to vi ne vidite pojedinačne troškove, poput toga koliko su marketinškoj agenciji koja im je radila kampanju platili ili slično. Oni su to dužni prijaviti CIK-u, ali po onome što je dostupno javnosti, vi iz toga ništa ne vidite. CIK također nema nadležnost da radi reviziju pojedinačnih rashoda, oni konstauju da li je neko prekoračio limit za troškove kampanje, da li su prijavili donacije i to je to", objašnjava Korajlić.
Kako je definirano Izbornim zakonom i Zakonom o finansiranju političkih stranaka one CIK-u dostavljaju finansijske izvještaje, predizborne, postizborne i godišnje izvještaje, ali ne i poseban izvještaj samo za predizbornu kampanju.
Stranke imaju limite, ali ne prijavljuju sve
"Na osnovu toga se vidi koliko je potrošeno za kampanju. Stranke imaju limite koliko mogu potrošiti u predizbornoj kampanji. Maksimalno dozvoljeni iznos za finansiranje kampanje izračunava se tako da se broj birača u svim izbornim jedinicama u kojima je kandidiran politički subjekt množi sa 20 feninga za izbore za članove kantonalnih skupština i 30 fininga za sve više ostale nivoe vlasti", stoji u Izbornom zakonu, podsjeća Maksida Pirić, portparolka CIK-a u izjavi za Klix.ba.
Nakon podnošenja izvještaja Služba za reviziju CIK-a kontrolira finansijske izvještaje i ukoliko ima kršenja izriču se kazne, kažu u ovoj instituciji.
Stranke koje će zasigurno potrošiti najviše novca su SNSD, SDA, SDP, SBB, SDS, HDZ... U nekima od stranaka kažu da je još rano govoriti koliko će kampanja koštati, dok neki nisu voljni govoriti na tu temu. Podsjećanja radi, stranke će svoje kampanje finansirati i iz novčanih sredstava koje dobiju iz budžeta, a iznos zavisi od broja zastupnika u parlamentima.
Kako smo već ranije pisali, u proteklih 10 godina strankama je iz budžeta sa različitih nivoa vlasti isplaćeno, za naše prilike ogromnih, 200 miliona KM. To je podatak CIK-a, međutim u nevladinom sektoru uvijek ističu kako se različitim monitorinzima može vidjeti da je taj iznos daleko veći te da se strankama godišnje iz budžeta isplati i oko 30 miliona KM.