Direktor Step by Step
81

Nedim Krajišnik žestoko kritikovao Zakon o obrazovanju u KS: "Hir vladajućih da pokažu potpunu glupost"

B. R.
Skupština Kantona Sarajevo je ove sedmice usvojila Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama. I dok je ovo u široj javnosti prošlo malo opaženo, u onoj javnosti koja jeste obrazovanje i koja se bavi obrazovanjem vodi se oštra polemika.
Vjerovatno bi potpuno neopaženo bilo da će kantonalni zastupnici razmatrati ovaj zakon da njime nije predloženo ono što je izazvalo veći interes javnosti, a to je da se himna Bosne i Hercegovine intonira svakog prvog nastavnog dana. Ovo je ono što je zaokupiralo širu javnost dok je zanemarila ostale aspekte.

Iz Centra za obrazovne inicijative Step by Step su dugo ukazivali na aspekte ovog zakona, a za koje smatraju da su sporni. Izvršni direktor Centra Nedim Krajišnik smatra da je Zakon posljedica lošeg upravljanja obrazovanjem.

Naime, za kantonalnu ministricu za odgoj i obrazovanje Naidu Hota-Muminović (NiP) je istakao da je stvorila, kako je konstatirao, iluziju rasprave, da ima autokratski stil donošenja odluka, da ne prihvata komentare, da odbija bilo kakve smislene rasprave i zatvara sve demokratske kanale komunikacije.

"Podsjetit ću na serijal tekstova koje su objavljivali Namir Ibrahimović (iz Centra za obrazovne inicijative Step by Step) i (profesor na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu) Nenad Veličković, kojim su do detalja ogolili nedostatke novog Zakona o odgoju i obrazovanju", podsjetio je sagovornik Klix.ba.

Šta je sporno

Mišljenja je da su građani svjesno izolirani od štetnosti i nedostataka, kako je naglasio, novog-starog Zakona. Izdvojio je ono što smatra njegovim nedostacima.

"Prvenstveno, uopće ne predstavlja platformu za nesretnu, nespretnu i nestručnu kurikularnu reformu, već se njime potpuno vještački integriraju pojmovi kurikuluma i pratećih obaveza, praćen ozbiljnim nerazumijevanjem o tome šta je to nova reformirana škola", naveo je Krajišnik.

Osim toga, konstatirao je da se spomenutim zakonom:

  • Ideologizira obrazovanje i oduzima mu se, kako je izjavio, kosmopolitski i emancipirajući duh koji je garancija opstanka čitavog društva;

  • Oduzima autonomija nastavnicima i propisuje svaki korak u obrazovanju, koji predstavlja šamar čitavoj nastavničkoj zajednici, predstavljajući ih "vojnicima sistema i nesposobnim spodobama";

  • Daje "nevjerovatna moć" Ministarstvu i direktorima kako bi "kažnjavali i bojili klimu i kulturu u školama", što je "vrlo blisko tiransko-autokratskim režimima";

  • Integriraju vrijednosti za koje je naveo da se društvo nije dogovorilo oko njih;

  • Zapostavlja interes djeteta, gotovo svakom svojom riječju, i suštinski se ne razlikuje od prethodnog Zakona te kao takav predstavlja "hir" vladajućih da "pokažu svoju snagu i, usudim se reći, potpunu nepromišljenost i glupost" te na koncu "prebacuju se mistične moći i obaveze" Instituta za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja za koji je naveo da je od samog početka postavljen na krivim nogama.

Krajišnik je objasnio zašto misli da je Institut za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja od samog početka na krivim nogama.

"Dužnost nam je podsjetiti da je Institut većinski kapacitiran 'zakonskim' premještajem podobnih iz škola s područja Kantona Sarajevo i do sada je pokazao epsko pogrešno razumijevanje svoje svrhe i toga što radi", naglasio je.

U nastavku je istakao ono što smatra suštinom usvojenog Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama.

"U biti, patriotski i nacionalistički naboj novog obrazovanja čiji cilj više nije da djeca dosegnu maksimum svojih kapaciteta, već da mirno stoje pred zastavom Bosne i Hercegovine, prema riječima direktorice Instituta (Senade Salihović), što u konačnici ne bi bio problem da ista ta djeca nisu, kako je utvrđeno međunarodnim istraživanjem funkcionalne pismenosti PISA 2018. godine, funkcionalno nepismena. Podsjećam, svako drugo dijete nije doseglo ni najniži nivo funkcionalne pismenosti", izjavio je Krajišnik.

Ideologizacija obrazovanja

Saglasan je da se ovim zakonom ideologizira obrazovanje te je istakao ono što mu je sporno u tom kontekstu.

"Svako obrazovanje, bilo gdje, ideologizirano je - negdje izvrsnošću i uspjehom, negdje primitivnim razumijevanjem nacije i patriotizma kao kod nas. Nemam ništa protiv vrijednosti u obrazovanju, ali onih oko kojih smo se dogovorili. Ako su to privatne vrijednosti nekoliko centara moći, onda s tim imam problem", poručio je.

Neprihvatljivo mu je da ministrica ili neka partija sa svojim uvjerenjima, kako je naveo, boji živote djece i indoktrinira kako hoće i kad stigne.

"Čak su prisvojili i memorijalizaciju rata protiv Bosne i Hercegovine na način kojim se djeca traumatiziraju, nastavnici retraumatiziraju i sve nas stavlja u veoma opasan položaj u odnosu na ostatak svijeta. To je neprihvatljivo, opasno i infantilno. Takve stvari ne smiju dolaziti iz upitnih naučnih krugova izvan Bosne i Hercegovine, niti biti predmet naređenja jedne osobe koja eto smatra da tako treba da bude", dodaje.

"Najgore upravljanje obrazovanjem od završetka rata"

Pitali smo ga zašto je pri stavu da je trenutno upravljanje obrazovanjem u Kantonu Sarajevo najgore od završetka posljednjeg rata u Bosni i Hercegovini.

"Pratimo obrazovanje u Bosni i Hercegovini već 30 godina i zajedno smo prošli sve faze, od poslijeratne obnove i vještačkog kreiranja infrastrukture do profesije koja propituje svoju ulogu u društvu. Niti jedan obrazovni autoritet do sada nije toliko stavio nastavnike na marginu, ukinuo im ljepotu rada s djecom i utjerao strah u kosti kao ovo Ministarstvo obrazovanja i ova Vlada", konstatirao je sagovornik portala Klix.ba.

Napomenuo je da je, bez obzira na pravno tumačenje, nastavnicima sudski zabranjen štrajk te tvrdi da se neki od nastavnika i danas progone na različite načine.

"To je sistem koji kažnjava, ne samo prijeti. To se naziva opresija, kada sistem diskriminira one zbog kojih ovo društvo opstaje. Nema dijaloga, diskusije, stavljaju se ljudima mete na čelo i prijeti im se na razne načine, duboko ideologizira i patronizira te stavlja obrazovanje pod svoju potpunu kontrolu", naglasio je.

Prema njegovim riječima, kada bi se čitava Federacija Bosne i Hercegovine ujedinila, jedva da bi se sastavilo jedno dobro ministarstvo ili zavod.

"A ovdje prepuštamo drugorazrednim sujetama da iscijede boje iz života naše djece", dodaje.

O skupštinskoj raspravi

Komentirao je i skupštinsku raspravu o Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama u Kantonu Sarajevo.

"Ko god je pratio, barem dvije minute, vidio je hronično odsustvo funkcionalne pismenosti i kod zastupnika. To je opet šamar obrazovanju. Zapitajte se kakav model dajemo djeci, raspravljajući o najvažnijem zakonu za njihovu budućnost. Vrlo loša predstava s patetičnim elementima ulagivanja i ulizivanja centrima moći i pojedincima koji zaslužuju prezir, a ne hvalospjeve", naveo je.

Sve više je uvjeren, valjda, kako je izjavio, inspiriran ovakvim autokratskim vodstvom, da zastupnici nemaju kompetencije, niti znanje da o ovako važnim stvarima odlučuju. No, kako je Krajišnik zaključio, bez stida su dizali su ruke Za.