Nepravilna vožnja u kružnom toku kao svakodnevnica, kazne od 50 do 250 KM
Saobraćaj u raskrsnici s kružnim tokom regulisan je tako da vozila u kružnom toku imaju prvenstvo prolaza. No, instruktor vožnje Ahmed Merdan tvrdi da je nepravilna tehnika vožnje u kružnom toku problem s kojim se svakodnevno suočava tokom rada.
"Najčešće greške vozača su nesnalaženje u kružnom toku s više saobraćajnih traka te isključivanje iz kružnog toka korištenjem nepravilne trake. U raskrsnici koja je regulisana vertikalnom saobraćajnom signalizacijom vozači koji se kreću u kružnom toku primjenjuju pravilo desne strane i propuštaju vozila koja se uključuju u kružni tok. Većina vozača ne uvažava ostale učesnike u saobraćaju pa tako nerijetko prilikom isključivanja iz kružnog toka ne propuštaju pješake i bicikliste. Upotreba vanjske saobraćajne trake za isključivanje na svim krakovima raskrsnice te oduzimanje prvenstva prolaza u istoj situaciji su problemi koji proističu prvenstveno iz obuke vozača koja nije bila detaljna", kazao nam je Merdan.
Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo ne vodi posebne evidencije o prekršajima počinjenim u kružnom toku i oni se tretiraju kao radnje u saobraćaju.
"Prekršajne sankcije u iznosu od 50 do 250 KM izriču se vozačima, učesnicima u saobraćaju, zbog radnji u saobraćaju. Vozač koji namjerava obaviti neku radnju vozilom na putu ili vozilo uključiti u saobraćaj, pomjeranje vozila udesno ili ulijevo, mijenjanje saobraćajne trake, preticanje, obilaženje, zaustavljanje, skretanje udesno ili ulijevo, polukružno okretanje, vožnja unazad i slično smije početi takvu radnju samo ako se prethodno uvjerio da to može učiniti bez opasnosti za druge učesnike u saobraćaju ili imovinu, vodeći pri tome računa o položaju vozila, pravcu i brzini kretanja", rekla nam je glasnogovornica MUP-a KS Suvada Kuldija.
Ukoliko je zbog radnji u saobraćaju prouzrokovana saobraćajna nezgoda, prekršajna sankcija može biti od 100 do 300 KM i jedan kazneni bod.
Uključivanje i tehnika vožnje u kružnom toku
Inžinjerka cestovnog saobraćaja Ajla Sultanić ističe da saobraćaj u kružnom toku može biti regulisan bez saobraćajnog znaka "nailazak na cestu s prvenstvom prolaza", naprimjer semaforima ili drugim saobraćajnim znakovima, te se u tim slučajevima primjenjuju opća pravila prvenstva prolaza, a u skladu s postavljenom signalizacijom.
"Vozila koja ulaze u kružni tok saobraćaja moraju ustupiti prednost vozilima koja su već u kružnom toku, zatim pravovremeno smanjiti brzinu kretanja, percipirati saobraćajnu signalizaciju, po potrebi se zaustaviti i fazu uključivanja izvesti bez izazivanja opasnosti ili smetnji drugim učesnicima u saobraćaju. Posebnu pažnju treba obratiti na pješake i bicikliste. Kod uključivanja vozila u kružni tok nema obaveze davanja pokazivača pravca s obzirom na to da je jasan smjer vožnje", navodi Sultanić.
Kad se vozač približava raskrsnici s kružnim tokom saobraćaja, dodaje Sultanić, neophodno je da pravovremeno uoči znakove za vođenje saobraćaja ispred kružnog toka, planira svoju vožnju i donese odluku na kojem dijelu kružnog toka će se isključiti, izabere odgovarajuću saobraćajnu traku, a po potrebi se prestroji pravovremeno i sigurno, odnosno provjeri cestu putem vozačkih ogledala i da pokazivač pravca.
"Također, vozač je dužan prilagoditi brzinu kretanja te ustupiti prvenstvo prolaza vozilima koja se kreću kružnim tokom, osim ako u raskrsnici ne vrijedi desno pravilo ili saobraćajnom signalizacijom nije na drugi način regulisano. Osim toga, vozač ne treba bez potrebe povećavati brzinu kretanja i pretjecati u kružnom toku", kazala nam je inžinjerka cestovnog saobraćaja.
Bolje je voziti još jedan krug nego se isključiti nasilu
Kod isključivanja vozila iz kružnog toka saobraćaja neophodno je da vozač pažljivo prati uslove saobraćaja oko vozila, pravovremeno uključi desni pokazivač smjera kretanja te obrati pažnju na opasnost od preplitanja smjerova vožnje.
"Brzinu kretanja vozila treba prilagoditi građevinsko-tehničkim elementima raskrsnice, izbjegavati nepotrebna ubrzavanja i pretjecanja, a kod promjene saobraćajne trake potrebno je pravovremeno dati pokazivač pravca. Ako je drugi vozač u fazi prestrojavanja, vozač treba prilagoditi brzinu i olakšati mu promjenu saobraćajne trake. Ako se pak vozač isključuje iz lijeve saobraćajne trake treba dodatno paziti na vozila u desnoj saobraćajnoj traci jer ona mogu nastaviti vožnju u kružnom toku. Dato prestrojavanje treba izvesti samo ako je vozač siguran da vozila iz desne saobraćajne trake skreću desno", ističe Sultanić.
Dodaje da se ne treba isključivati nasilu, ako gustoća saobraćaja ne dozvoljava predmetno isključenje, nego da vozač treba provesti još jedan krug i obaviti radnju sigurno u sljedećem pokušaju.
Nesreće u kružnom toku
Instruktor Tarik Bandić ističe da se najčešći saobraćajni prekršaji događaju prije ulaska vozila u kružni tok kretanja.
"Osoba koja ulazi u kružni tok provjerava lijevu stranu, kreće, ali ponekad naglo zaustavlja vozilo jer nije sigurna u nesmetan ulazak i moguće oduzimanje prednosti prolaska vozila koje se već nalazi u kružnom toku. Naglo kočenje izaziva nalet vozila koje dolazi iza jer je osoba iz dolazećeg vozila već spremna za ulazak u kružni tok, a pogled i pažnja usmjereni ulijevo", kazao nam je Bandić.
Prilikom ulaska u kružni tok, dodaje, vozači moraju dobro procijeniti brzinu vozila u kružnom toku, njihov položaj u traci, mogućnosti svog vozila i vozačke vještine.
"Savjet - ulazite u kružni tok i dalje prateći položaj i brzinu vozila koja su u dolasku. Vozila koja zadržavaju smjer i svoju prometnu traku, imaju prednost. Vozila koja su u srednjoj traci i izlaze iz kružnog toka mogu zbuniti vozače jer vjeruju da zbog isprekidane trake prema izlazu mogu izaći s prednošću prolaska, što nije tačno. Ako ste u desnoj saobraćajnoj traci i nastavljate ravno, odnosno kružiti kružnim tokom, pazite na vozila u srednjoj saobraćajnoj traci. Pratite svoju traku i budite skoncentrisani na izlaske, ali i druga vozila unutar kružnog toka", ističe Bandić.