Objašnjenje IDDEEA-e
55

Novi uslovi provjere novčanih kazni: Građani tvrde da su se namučili dok nadležni uvjeravaju da je sve lako

Piše: B. R.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Da biste provjerili da li imate novčane kazne donedavno ste to mogli lako učiniti preko interneta. Za pristup tim informacijama bilo je dovoljno samo da unesete osnovne podatke sa svog identifikacionog dokumenta.
No, to se promijenilo s uvođenjem kvalifikovane elektronske potvrde u pružanju administrativnih usluga. Naime, ova potvrda je sada potrebna da biste preko interneta provjerili da li imate novčane kazne. Međutim, zahtjev za dobijanje ove potvrde nije moguće podnijeti preko interneta, nego je potrebno doći u registracioni ured IDDEEA-e.

Čitatelji Klix.ba požalili su se na postupak podnošenja zahtjeva, tvrdeći da su prošli kroz administrativno "mučenje" dok su došli do potvrde. Dakle, potrebno je fizički otići kod onih koji izdaju potvrdu.

Mnogi od njih su se odlučili zatražiti potvrdu nakon što nisu mogli provjeriti da li su novčano sankcionisani za saobraćajne prekršaje na način kako su to mogli ranije. Nije im jasno zašto sam postupak dobijanja potvrde nije digitalizovan, tj. zašto se ne provodi preko interneta.

Zašto potvrdu nije moguće dobiti preko interneta

Ovo pitanje smo uputili nadležnoj Agenciji za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA BiH). U odgovoru uvjeravaju da je više razloga zašto to nije moguće uraditi preko interneta. Kao primarni razlog su istakli zaštitu ličnih podataka.

"Prema uputama Agencije za zaštitu ličnih podataka Bosne i Hercegovine, korisnici elektronskih usluga (kao što su elektronski potpis i slično) su obavezni da se prvi put verifikuju uživo, tj. identifikuju se i potpišu ugovor o certifikaciji te ubuduće koriste sve usluge elektronskim putem, zahvaljujući navedenom ugovoru. Slična praksa je u većini zemalja Evropske unije, tako da to nije ništa novo", istakli su.

Kao razlog zašto preko interneta nije moguće dobiti kvalifikovani elektronski potpis istakli su i to da je integrisanje svih njihovih elektronskih servisa zahtijevalo veću zaštitu podataka i veću sigurnost.

Kako do kvalifikovane elektronske potvrde

Pitali smo i to koji su konkretni koraci prilikom fizičkog podnošenja zahtjeva za izdavanje kvalfikovanog elektronskog potpisa. Tvrde da taj postupak traje svega nekoliko minuta, što je u suprotnosti s tvrdnjama pojedinih građana.

"Kompletan proces, koji podrazumijeva fizičku identifikaciju tj. davanje na uvid identifikacionog dokumenta, potpisivanje ugovora i dobijanja pristupnih podataka za platformu 'Digitalno predstavljanje', traje tri do pet minuta i može se izvršiti svakim radnim danom u nekom od Registracionih ureda IDDEEA u Sarajevu, Banjoj Luci, Mostaru, Bijeljini ili Bihaću", ukazali su.

Nakon dobijenih parametara, kako su objasnili, pristup platformi "Digitalno predstavljanje" se vrši preko prijave na aplikaciju za kvalifikovani elektronski potpis za udaljeno potpisivanje.

Podsjetili su da je cijeli proces preuzimanja potpisa za sve građane Bosne i Hercegovine besplatan te da omogućava pristup postojećim i budućim elektronskim uslugama. Jednu od takvih usluga, kako su izdvojili, najavila je Porezna uprava Federacije Bosne i Hercegovine, kod koje će od juna ove godine podnošenje porezne prijave biti moguće samo uz korištenje kvalifikovanog elektronskog potpisa.

Kada će biti moguće podnijeti zahtjev preko interneta

Također smo pitali da li će i, ako hoće, kada će biti moguće podnošenje zahtjeva za kvalifikovani elektronski potpis preko interneta.

"Kada se kroz nove zakonske propise uvedu i odobre videoidentifikacije i drugi načini elektronske identifikacije te Agencija za zaštitu ličnih podataka promijeni stav o fizičkoj identifikaciji, više se neće morati niti jednom fizički doći zbog podnošenja zahtjeva i potpisivanja ugovora o certifikaciji, nego će aktivacija usluga biti elektronski. U tom slučaju ćemo s tehničke strane omogućiti sigurnu i efikasnu registraciju elektronskim putem", naveli su.

Dakle, zasada je preuzimanje kvalifikovanog elektronskog potpisa za udaljeno potpisivanje moguće u Registracionim uredima ovjerioca IDDEEA-e u Sarajevu, Banjoj Luci, Mostaru, Bijeljini ili Bihaću. No, očekuju da će se broj registracionih ureda povećati i u drugim gradovima jer su trenutno u procesu potpisivanja ugovora i međunarodne certifikacije procesa s pojedinim MUP-ovima i bankama u Bosni i Hercegovini.

Iz IDDEEA-e su također napomenuli da je provjera statusa zahtjeva za lične dokumente i dalje dostupna na stari način - unošenjem podataka koje dobijete od nadležnog organa prilikom zahtjeva za lični dokument.