Obradović: Baracku Obami su bila dosta dva mandata, onda su vala i našim lokalnim šerifima
Vaš zakon mogao bi ograničiti broj mandata gradonačelnika, šta je osnovna premisa u toj inicijativi?
Zakon o izboru općinskih načelnika i gradonačelnika u FBiH uputio sam još u maju 2019. Evo, konačno se našao u Nacrtu programa rada Zastupničkog doma Parlamenta Federacije BiH za 2021. i očekujem da konačno zastupnici o njemu diskutuju. Suština ovog prijedloga je ograničenje broja mandata i mogućnosti reizbora, dvokružni sistem glasanja, te novi mehanizmi kontrole prvih ljudi lokalne samouprave.
U mom prijedlogu se predviđa ograničenje mogućnosti kandidature na maksimalno dva mandata, kako bi se konačno zaustavila samovlada i višegodišnje zloupotrebe javnog budžeta za reizbor ljudi, koji su ove pozicije u nekim mjestima zauzeli po dvije decenije i više. Također, predviđeno je uvođenje drugog kruga glasanja između dva kandidata s najviše glasova, kako bi izabrani kandidat zaista imao apsolutnu podršku u lokalnoj zajednici. Ovim bi se izbjeglo i manipulisanje isticanjem "trojanskih konja" koji u izbornu trku ulaze samo da bi oslabili određenog kandidata i razne političke kalkulacije.
Vjerujem da i drugi zastupnici mogu dati konstruktivne ideje na ovaj zakon kako bi napravili iskorak u gradovima i mjestima poput Tuzle, Zenice ili Bihaća. Posljednji izbori su dokazali kako je načelnike nemoguće smijeniti ukoliko se apsolutno sva opozicija ne udruži, a i tada je teško moguće, jer se uvijek nađe neko ko će odvući nekoliko stotina glasova, što je načelniku dovoljno za ostanak na funkciji s ispodpolovičnom podrškom građana.
Nema sumnje da među izabranim načelnicima i gradonačelnicima ima ljudi koji dobro rade posao i u trećem mandatu, ali putem ovog rješenja stvaramo okolnosti gdje kandidat koji ne želi dijalog s marginalizovanim grupama i koji se isključivo uzda u ucjene i kontrolu javnih sredstava – ne može biti siguran da će dobiti izbore. Kad je Baracku Obami dosta dva mandata, dosta je, vala, i ovim našim lokalnim šerifima.
Šta bi razvojni indeks u FBiH zapravo donio te koliko bi to značilo u napretku lokalnih zajednica u ovom entitetu?
Jedna od ključnih politika Nezavisnog bloka je "3R – ravnomjerni regionalni razvoj". Smatram da na osnovu statističkih podataka, dobijenih na naučnim osnovama, trebamo strateški razvijati zemlju. Vrlo je važno utvrditi šta su potencijali, recimo, u poljoprivredi – da znamo koliko krompira, voća, ljekovitog bilja... možemo proizvesti u Hercegovini, koliko toga trošimo i gdje. Tako moramo što više znati o svojim potencijalima i mogućnostima za potrošnju u vlastitoj zemlji, kao i o izvozu. Na osnovu tih podataka treba praviti strategije i planove.
Federalni razvojni indeks bi u perspektivi poslužio i kao temelj za donošenje zakona o ravnomjernom razvoju u FBiH. Na osnovu izračuna ovog indeksa kao referentne vrijednosti, koja bi pokazivala stepen razvijenosti određene lokalne zajednice, nadležne federalne institucije bi, po uzoru na savremenu evropsku praksu, dobile odrednice prema kojima bi se definisali prioriteti u kreiranju razvojnih politika. Usvajanje ovakvog pristupa bi bilo odličan korak u cilju smanjenja nejednakosti u razvoju između pojedinih regija, kantona ili lokalnih zajednica u Federaciji. Svjedoci smo kako je Federacija neravnomjerno razvijena, a da ne govorim o pravima, recimo, porodilja u Krajini i Hercegovini, ili primanjima policajaca naprimjer u Goraždu i Sarajevu.
Naše vlasti, nažalost, nemaju nikakve vizije i pristupom ad hoc javne raspoložive resurse često koriste za stranačke i privatne projekte. Zato smo i na evropskom dnu skoro po svim ekonomskim parametrima, a prvaci u korupciji. Razvijene evropske zemlje svoj razvoj upravo baziraju na ravnomjernom razvoju i najvažnijim smjernicama politike Evropske unije, ali i fokusu djelovanja Nezavisnog bloka. Nama je važna i međunarodna saradnja. Uz pomoć i podršku prijatelja iz inostranstva, ali i partnera u BiH radimo na platformi "EVROPA SADA!" na kojoj želimo okupiti sve političke organizacije koje iskreno žele napredak u približavanju Evropskoj uniji. U tome računamo i na podršku organizacija civilnog društva i medija i nadamo se partnertvu i s vama.
Kakvo je stanje u Federalnom parlamentu te kolike su šanse da dobijamo vlast u vašem mandatu?
Federalni parlament nije u stanju da nakon dvije godine i četiri mjeseca izabere vlast! I dalje smo bez naznaka da ćemo novu vladu ikako dobiti u ovom mandatu. Dragan Čović to uslovljava izmjenama Izbornog zakona. Do sada je Čović sve dobio, a Federacija i HNK vlast još nisu. To sve govori. Imate zastupnike iz vladajuće strukture koji većinom ništa ne predlažu, nego podižu ruke za prijedloge kompromitirane vlade.
Mislim da nema vlade na svijetu, izuzev možda u Južnoj Americi ili negdje u Africi, da je protiv premijera i njegove zamjenice i ministrice finansija potvrđena optužnica za ozbiljnu korupciju, a da oni svoje funkcije obnašaju kao da se afera ''Respiratori'' odigrava u Burundiju, dakle, bez ikakve odgovornosti i integriteta... Nažalost, ovo najviše pogađa građane, jer vlast ne odgovara na velike izazove koje imamo u zdravstvenom sektoru, ekonomiji i skoro svim sferama društva.
Ova lakrdija u vezi s nabavkom vakcina, također, pokazuje svu nesposobnost vlasti, a to ćemo nažalost plaćati životima naših građana. Parlament bi morao raditi puno više. Opozicija pokušava svojim prijedlozima dati jedan drugačiji tempo, ali i dobri prijedlozi često budu zaustavljeni u Domu naroda. Imam odličnu saradnju sa zastupnicima iz Naše stranke, SDP-a, s nezavisnim Nihadom Čolpom i drugim kolegama. Lično se trudim da ne politiziram i predlažem konkretne inicijative, s rješenjima za povratnike, za poduzetnike, muzeje, sportske reprezentacije, zajedno sa kolegicama Lanom Prlić i Nasihom Pozder radim i na inicijativama vezanim za zaštitu kulturnog, historijskog i prirodnog naslijeđa... Što bi rekao stari dobri Mark Twain: "Čovjek s novom idejom je luđak sve dok ta ideja ne uspije". Nema odustajanja! Smatram da je to posao zastupnika, a ne da budu statisti u Parlamentu koji čekaju šta će im predložiti notorni Fadil Novalić i Jelka Miličević.
Koliko je zapravo zločin nad građanima i demokratijom uopće pomisao da će cijeli jedan mandat možda proći, a da izborna volja nije implementirana u izvršnu vlast?
To je politički zločin s predumišljajem. Paradoksalno, imate čovjeka koji je najodgovorniji za to, a tvrdi da je ''nosilac evropskih vrijednosti''. I dalje ne mogu razumjeti političare koji se trude da politički uništavaju zemlju u kojoj žive, plaćaju poreze, liječe se, gdje im djeca idu u škole... Sav taj etnonacionalni besmisao rezultira katastrofalnim demografskim pokazateljima, koji su naročito izraženi u sredinama gdje je politički otpor prema integraciji države najtvrđi.
Žao mi je zbog toga, jer ova zemlja zaslužuje više. Nedavno sam pronašao sjajan tekst, tj. govor Ćamila Sijarića na sahrani Maka Dizdara iz 1971. godine, koji nam govori o prošlosti, ali i kako da gledamo na budućnost: ''Neću Istok, neću Zapad, ni Carigrad, ni Rim neću. Hoću svoju slobodnu baštinu i na svojoj baštini svoga dida, jer zemlja prkosna i ponosna kakva sam ja još nigdje među zemljama ne postoji''. Ja vjerujem u takvu Bosnu i Hercegovinu, a ne u ovu Bakirovu, Draganovu i Miletovu.
Kakvo je stanje u vašem Stocu te kako to da je na ovim novembarskim izborima HDZ prvi put uzeo dvotrećinsku većinu? Ko je za to kriv?
Nezavisni blok nije izlazio sa svojom listom na lokalnim izborima u Stocu. Podržavali smo liste nezavisnih vijećnika, ali HDZ BiH ima svu infrastrukturu i poznaje sve moguće izborne marifetluke da očuva apsolutnu vlast. HDZ upravlja Stocem od početka devedesetih i, rekao bih, to je jedna od najruiniranijih lokalnih zajednica, ekonomski rasturena, komunalno zapuštena i bez perspektive.
Ta trodecenijska potreba da Bošnjaci i Srbi nemaju političku priliku, da su sudionici donošenja odluka u Stocu, ovaj grad je srozala na najniže grane, falsificiranje historije, a konstantno tinjanje Herceg-Bosne je i dalje osnovna platforma. Ali takva politika nije srozala Stolac samo za Bošnjake i Srbe, nego i za Hrvate, pa masovno iseljavaju u Hrvatsku i Njemačku, nažalost. U Federalnom parlamentu pokrenuo sam niz inicijativa za očuvanje nacionalne baštine u Stocu, ali sam uputio i prijedlog Izmjena i dopuna Zakona o principima lokalne samouprave u Federaciji.
Predložio sam rješenje kojim bi izbor predsjedavajućeg i zamjenika predsjedavajućeg vijeća zahtijevao prihvatanje zajedničke liste dva kandidata. Ovim bi se stavila tačka na praksu kojom HDZ već drugi mandat ne izabere predsjednika, a izabere zamjenika OV iz istog naroda iz kojeg je i načelnik, te tako ''osakaćenim'' vijećem tokom čitavog mandata upravlja jedan narod. Ovim bi se riješile i moguće zloupotrebe širom Federacije, od Bosanskog Petrovca, Vareša, Busovače, Bugojna, Viteza, Čapljine... Stolac je žilav grad. Od Badnja, preko Daorsa, Radimlje, Vidoškog, pa do Maka i Nijaza Durakovića – to je vitalna sredina, a HDZ-ova vladavina, koja će pasti kad-tad, bit će samo jedna negativna epizoda. Mi smo često pretjerano lokalpatriote i naša ljubav prema Stocu se ne može uvijek racionalno objasniti, ali je zato valjda tako dugo opstao na vjetrometini historije.