Pašić: Način kako bi političari u Sarajevu dijelili javne prihode ne postoji nigdje u svijetu
Zvaničnom usvajanju izmjena zakona prethodila je žestoka rasprava političara na način da su na jednoj strani bili oni koji dolaze iz bh. prijestolnice, dok su se na drugoj nalazili svi ostali, a među njima i predstavnici regija za koje tvrde da su ranije bile zakinute zbog neravnomjerne podjele javnih prihoda, poput Tuzle.
Tuzlanska inicijativa iz 2015. godine
Upravo iz Tuzle te Mostara prije sedam godina pokrenuta je inicijativa za izmjene spomenutog zakona, a jedan od začetnika te priče bio je univerzitetski profesor iz grada soli Vedad Pašić. U razgovoru za Klix.ba kaže da je u to vrijeme skupa s tadašnjim samo profesorima Zlatanom Begićem i Edinom Delićem tražio zaustavljanje privrednog uništavanja Tuzlanskog kantona, kroz dalji način raspodjele prihoda na osnovu spomenutog zakona.
"Već tada je postalo jasno da dolazi do velikog dispariteta između kantona, posebno u smislu raspodjele sredstava koja su se koristila za osnovne potrebe. Treba uvijek naglasiti da je navodni povlašteni položaj Kantona Sarajevo bio zbog toga što je u zakonu postojalo nešto što se eksplicitno zove 'posebne rashodovne potrebe Kantona Sarajevo', a koje nisu bile definisane. Zbog toga su prosječne plate u obrazovanju, zdravstvu, sudstvu i policiji bile mnoge veće u tom kantonu, nego u drugim mjestima. Na takav način standard života postao je neusporedivo bolji u mjestu koje je najbliže vatri u odnosu na ostale dijelove FBiH. Taj disparitet se konačno morao prestati sprovoditi, posebno ako želimo biti u skladu s nekim normama koje su općeprihvaćene u Evropi, odnosno zapadnom svijetu", kaže Pašić.
Usvajanje izmjena zakona, prema njegovim riječima, neće dovesti do potpunog uklanjanja nepravedne raspodjele sredstava između svih građana Federacije BiH. Ali je to, kako navodi, dobar početak, odnosno signal da se takvim djelovanjem svih elemenata društva, odnosno akademskih građana, civilnog društva, nevladinih organizacija i predstavnika građana u parlamentu, stvari ipak mogu pomjeriti u pravom smjeru.
Oblik zakona koji je još uvijek na snazi, prema Pašićevim riječima, dosad je imao negativan utjecaj na Tuzlanski kanton. Prema slobodnoj procjeni on je najmnogoljudniji kanton u FBiH godišnje zakidao za cifru između 40 i 50 miliona KM.
"Bitno je reći da se ovdje isključivo govori o indirektnim porezima, odnosno PDV-u, carinama i slično. Direktni porezi se ovim zakonom apsolutno ne diraju, tako da su sve nebulozne izjave koje čujemo od određenih političara, posebno iz Kantona Sarajevo, apsolutno neistinite i argumentacija koju koriste u smislu da se najviše treba vratiti tamo gdje se najviše i uplaćuje, je nepoznata praksa bilo gdje u svijetu. Sama činjenica da se više od 30 posto industrije nalazi u Tuzlanskom kantonu, a manje od 20 posto u Sarajevskom kantonu, što uključuje BH Telecom i Elektroprivredu BiH, koja niti jedan kilovat sat struje ne proizvodi tamo, pokazuje da je implikacija takvog kriterija protivna bilo kojem uzusu koji se koristi bilo gdje u svijetu za raspodjelu javnih prihoda", naglašava Pašić.
Stanovnik Sarajeva vrijedi dva puta više od ostalih građana
Sporno zakonsko rješenje, kako ističe Pašić, eksplicitno je dovodilo do toga da stanovnik jednog dijela države vrijedi dva puta više od ostalih.
"To je stvarno predstavljalo ubod u oči i svako ko se iole želi boriti za društvenu pravdu i pravičnost je trebao i morao biti protiv ovakve vrste zakona. Prije nekoliko godina budžet Sarajevskog kantona iznosio je okvirno 920 miliona KM, a Tuzlanskog kantona okvirno 380 miliona KM, što je skoro 2,5 puta više. To, naravno, nije bila posljedica samo ovog zakona, već i Zakona o otplati javnog duga i slično, ali ovo je jedan od najočitijih apsekata koji je direktno stavio diskriminaciju", dodaje Pašić.
Osim šire bh. javnosti, izmjene aktuelnog zakona podijelile su i članove političkih stranaka, a prema Pašićevim riječima, tokom sjednice u određenim aspektima došlo je do pucanja partijskih šavova.
"Nažalost, to je neuobičajeno u našem političkom svijetu jer smo navikli, još jednom na žalost, da se većina ozbiljnih odluka u ovoj državi donosi na sastancima političkih šefova, oligarhija, a ne u parlamentima koji su manje ili više bili ikebane. Danas (u ponedjeljak, op.a.) to nije bio slučaj te je bilo interesantno za gledati. Primjera radi, iako su SDP i Naša stranka na vlasti u Tuzlanskom i Sarajevskom Kantonu, došlo je do potpunog pucanja po partijskim linijama, tako da su neki članovi bili čak i predlagači ovoga zakona, dok su drugi, koji su dolazili iz Sarajevskog Kantona bili vehementno protiv", ističe sagovornik portala Klix.ba.
Argumentaciju koja se koristila s obje strane ocijenio je neadekvatno pojašnjenom, istaknuvši da se izmjene zakona ne smiju pretvoriti u "osvetu" bilo koje političke stranke naspram glasačkog tijela, u smislu koje se stranka nalazi na vlasti u kantonu.
"Ali, indikativna je činjenica da se očito budžet Sarajevskog Kantona godinama tretira kao zlatna koka u BiH, odnosno kao budžet koji ima najviše prostora za manevar. Malte ne ispalo je ubjedljivo da je najvažniji nivo vlasti u Federaciji BiH, pa skoro i u cijeloj BiH, onaj ko je na vlasti u Sarajevu, što sasvim sigurno ne bi smjelo biti slučaj", zaključio je Pašić.
Vrijedi na kraju kazati da će izmjene Zakona o pripadnosti javnih prihoda FBiH stupiti na snagu samo ukoliko ih usvoji i Dom naroda Federalnog parlamenta.