Politička moć leži u Domu naroda i to je tačka ključnih problema, ali i rješenja
Svi žele rješenje za Izborni zakon, ali ne pod svaku cijenu i ne dok vlast entiteta RS ne povuče zakone i zaključke koji podrivaju državu. U trenutnim okolnostima, protiv nastavka pregovora su evidentno SDP i DF. Pozicija SDA nije najkristalnija, s obzirom na izjave pojedinih zvaničnika. SDA je evidentno svjesna da je na njoj najveći teret i da stranci od predstavnika te stranke očekuju iskorak.
Međutim, iz te stranke su isto tako kazali da neće ići ispod linije neprihvatljivog, a to je redukcija Doma naroda FBiH.
U tom kontekstu znakovite su poruke koje su jučer odaslane iz Hrvatskog narodnog sabora (HNS), koje pak nije saopćio Dragan Čović (HDZ) kao prvi čovjek hrvatske politike u BiH, već sekundarni ili tercijarni igrači u liku Ilije Cvitanovića. Oni su jasno poručili da nisu za redukciju uloge Doma naroda te i dalje insistiraju na svojim zahtjevima, a to je tzv. legitimno predstavljanje u Predsjedništvu BiH i u Domu naroda.
Pat pozicija Izbornog zakona se trenutno ogleda u situaciji da je ista meta i isto odstojanje. HDZ želi sve kao i na početku. Iz SDA su ranije stigle poruke da ako neko želi nešto dobiti, onda nešto mora i dati. U tom kontekstu SDA je kao zahtjev iznijela prijedlog redukcije Doma naroda, institucije koja je godinama jedna od najmoćnijih pozicija u državi. Predsjednik SDA Bakir Izetbegović je nakon sastanka s premijerom Hrvatske kazao da želi Dom naroda svesti na poziciju odlučivanja o vitalnom nacionalnom interesu, kako bi se u budućnosti otklonile blokade i onemogućilo bilo kome da u toj instituciji blokira procese u FBiH.
Iz toga se da zaključiti da bi se eventualni dogovor o Izbornom zakonu trebao tražiti na toj poziciji. Međutim, poruke iz HNS-a, ali i HDZ-a ukazuju na to da će biti otpora.
Zašto je bitan Dom naroda FBiH
Zakonodavna vlast u FBiH je dvodomna. Svaki zakon koji se usvaja mora proći proceduru oba doma i bez potrebne većine neće stupiti na snagu. Upravo zbog blokiranja u Domu naroda veliki broj izuzetno važnih zakona je blokiran. Naprimjer, Zakon o zabrani pušenja na javnom mjestu, Zakon o porezu na dohodak i Zakon o doprinosima, koji su reformski, godinama se nalaze u ladicama, gdje skupljaju prašinu, jer politika ima taj luksuz.
Godinama je BiH odbijala investicije jer nije mogla popuniti Komisiju za vrijednosne papire, što je također zapelo na Domu naroda. Poluge moći u FBiH su upravo u ovom zakonodavnom tijelu, koje diktira prohodnost zakona, imenovanja i većinu procesa. Tu leži politička moć koja strankama poput HDZ-a daje krila u političkoj utakmici. Tako dolazimo do činjenice da je usvajanje zakona u FBiH mnogo zahtjevniji proces u odnosu na Republiku Srpsku, gdje Vijeće naroda raspravlja isključivo o zaštiti vitalnog nacionalnog interesa. Stoga postoje zahtjevi da se i Dom naroda FBiH reducira i da bude nadležan isključivo za pitanja od vitalnog nacionalnog interesa.
U cijeloj priči o nastavku pregovora za Izborni zakon treba znati da će glas opozicije biti veoma važan, ali i pravac koji će usmjeriti stranci. Do tada bi jedni pregovarali i zahtijevali maksimum, drugi bi pregovarali uz određene uslove, dok treći nikako ne bi pregovarali. Iz pozicije međunarodne zajednice, analizirajući dosadašnje poruke, krivac će biti onaj ko odbije bilo kakav kompromis i šansu za dogovor. A vrijeme će pokazati.