Pravne opcije: U slučaju raskida ugovora FUCZ vraća respiratore, a "Srebrena malina" novac
Advokat Armin Hadžić za Klix.ba kaže kako je ugovor koji je Federalna uprava civilne zaštite (FUCZ) potpisala sa "Srebrenom malinom", a koji je ranije objavio naš portal, klasičan ugovor i zaključuje se na osnovu Zakona o obligacionim odnosima.
"U slučaju da ugovor nije izvršen, da nisu kupljeni respiratori koji su trebali biti nabavljeni, ugovorna strana - FUCZ bi ih trebala pozvati da u nekom naknadnom roku, obično kraćem, izvrše ugovor, a u slučaju da ni tada ne bude izvršena preuzeta obaveza ostaje opcija raskida ugovora. Ugovor se raskida prostom izjavom volje", pojasnio je Hadžić.
Posljedica raskida ugovora je da svaka strana vrati ono što je po ugovoru preuzela, "Srebrena malina" trebala bi da vrati novac, FUCZ njima respiratore. "U slučaju da ugovorna strana nema dovoljno novca da može izvršiti povrat onda ostaje opcija sudskog spora, gdje bi se putem tužbe i suda tražio povrat novca. Slijede presude, izvršni postupak prinudne naplate i tako dalje", pojašnjava advokat.
Ako pretpostavimo da "Srebrena malina" nema dovoljno novca, jer je dio plaćen kineskom dobavljaču, drugi dio Upravi za indirektno oporezivanje, na osnovu Zakona o privrednim društvima, "Srebrena malina" kao društvo s ograničenom odgovornošću odgovara dalje samo u visini vrijednosti svoje imovine.
"Međutim imaju i izuzeci kad i vlasnik odgovara svojom imovinom, a oni su u slučaju da je vlasnik firme utjecao svojim radnjama da preduzeće preuzme obaveze za koje je znao da firma ne može ili neće moći da ih ispuni ili ukoliko koristi društvo za prevaru ili oštećenje svojih povjerilaca ili ukoliko koristi umanjenje imovine društva u svoju korist ili korist druge osobe, ili da je koristi kao apsolutno svoju imovinu... U slučaju da ni 'Srebrena malina', a ni njen vlasnik nemaju dovoljno sredstava, potraživanja FUCZ-a ostat će nenamirena", kaže advokat Hadžić.
Po zakonu o javnim nabavkama mogla se tražiti i bankarska garancija, ona za dobro izvršenje posla, i ona je obično do 10 posto vrijednosti nabavke, u ovom slučaju deseti dio od 10,5 miliona KM. Kako ona nije predviđena ugovorom, može se reći kako je i u tom segmentu FUCZ ovom poslu pristupio neadekvatno. Garancija bi bar jednim dijelom pomogla u zaštiti interesa građana Federacije BiH, čiji se novac u javnim nabavkama i troši.