Analiza
620

Priprema li se teren Schmidtu za novo nametanje kako bi zaobišli SDA u Domu naroda

Senja Mahinić
Foto: I. Š./Klix.ba
Foto: I. Š./Klix.ba
Početkom oktobra visoki predstavnik je nametnuo izmjene Izbornog zakona BiH i Ustava Federacije BiH kojima je, vjerovatno trajno, zacementirao poziciju etnonacionalnih stranaka u vlasti.
Čini se da nije bilo puno onih kojima je to smetalo sve do momenta kad je postalo jasno da će SDA s DF-om imati 13 delegata u Domu naroda FBiH.

Kako je SDA došla do tog broja je posebno pitanje i stavovi da se ta stranka bavila trgovinom, kupovinom zastupnika je priča koja zavređuje pažnju i ukoliko postoje dokazi tužilaštvo se treba baviti tim pitanjem.

I nesporno je da postoji parlamentarna većina Osmorke i HDZ-a koja radi na formiranju vlasti na osnovu sporazuma, ali i dalje ostaje pitanje uloge klubova naroda koja pokazuje da Schmidt nije odblokirao formiranje vlade i da prema Ustavu klubovi i dalje imaju moć.

Međutim vratimo se aktuelnom stanju. Trenutno Osmorka i HDZ, traže način kako da zaobiđu SDA u formiranju vlasti, što je u suštinski prema važećem Ustavu FBiH nemoguće upravo zbog odluke Christiana Schmidta, pa se zbog toga krenulo drugim putem, u smjeru novog, zapravo netačnog, tumačenje odluke visokog predstavnika i pripremanju javnosti na moguću novu intervenciju OHR-a.

Zbog toga su pojedinci iz politike, akademske zajednice pa i nekih medija, ali i nevladinih organizacija krenuli sa pogrešnim tumačenjem Schmidtove odluke. Drugi su u isto vrijeme počeli pozivati visokog predstavnika da interveniše i spriječi SDA da onemogući formiranje Vlade FBiH.

I SDA vjerovatno zaslužuje biti izvan vlasti s obzirom na sve afere i ostavštinu te stranke u prethodnim decenijama, međutim ovdje je pitanje tumačenja Ustava.

Odluka Schmidta

Podsjećamo, odluka Schmidta u dijelu koji se tiče izbora rukovodstva Federacije BiH je kristalno jasna. Postoje dvije faze u izboru predsjednika i dva potpredsjednika FBiH u Parlamentu BiH.

U prvoj fazi klubovi naroda u Domu naroda FBiH, svaki za sebe, predlažu, a ne biraju, kandidate za predsjednika i potpredsjednike u prvom, drugom i trećem krugu (vremenski rokovi). U slučaju da unutar jednog kluba, stranka ili koalicija stranaka, u prvom krugu skupi 11 ruku za predlaganje kandidata, drugi i treći krug unutar tog kluba neće biti provedeni.

Kada i u drugim klubovima taj proces bude završen u drugoj fazi Predstavnički dom potvrđuje ili odbacuje zajedničku listu kandidata koje su predložila sva tri kluba. Ako lista bude odbačena proces se ponavlja i opet se ide u fazu predlaganja gdje je opet potrebno 11 ruku za predlaganje u svakom od klubova.

Malo o etici i nepristranosti

Ipak, profesor ustavnog prava Nedim Ademović rekao je da ako SDA bude imala većinu, može predložiti listu, ali da lista mora biti odobrena od proste većine u Domu naroda.

"Ako Dom ne podržava Klub Bošnjaka, desit će se novi krug glasanja. U tom slučaju se prag spušta na sedam delegata i onda oni koji ranije nisu mogli da predlažu liste to će moći da urade. Ovaj sistem se prvi put dešava u praksi, ukoliko jedna lista ne može da dobije parlamentarnu većinu, vraća se na ponovno glasanje i smanjuje se broj potrebnih delegata za predlaganje. U drugom krugu listu mogu predložiti i SDA i Osmorka, proći će lista onih koji imaju većinu u Domu iako nemaju većinu u Klubu", rekao je Ademović.

Istovremeno predsjednik Strateškog odbora Koalicije za fer i poštene izbore Pod lupom Vehid Šehić kazao je da bi prijedlog, odnosno lista tri kandidata, za predsjednika i potpredsjednika FBiH uopšte otišao pred Predstavnički dom na glasanje, mora biti usaglašen među klubovima naroda u Domu naroda.

"Ukoliko se ne mogne postići saglasnost, onda se ide na odredbe da predsjednika i potpredsjednike može predložiti po sedam delegata iz svakog kluba, a potom i po četiri delegata. Ako se i dalje nastave blokade, onda će morati reagovati visoki predstavnik, kako bi mijenjao svoje izmjene Izbornog zakona, s ciljem potpunog otklanjanja blokada", rekao je Šehić u izjavi za Oslobođenje i O kanal.

Na stranici Koalicije Pod lupom tvrdi se da u svom radu Koalicija poštuje sljedeće principe: nepristrasnost i etičnost. Nakon svega možemo jedino kazati da se Koalicija direktno uključila u politiku pod krinkom nepristranosti i etičnosti.

Broj delegata komentirao je i član SDP-a Zukan Helez sa sličnim tumačenjem načina biranja predsjednika i potpredsjednika FBiH rekavši da 13 delegata SDA/DF-a ne znači puno.

"Možda će malo prolongirati formiranje. Mogu samo blokirati procese. Morate imati većinu u Predstavničkom domu gdje se to potvrđuje. SDA i DF nemaju tu većinu. Mogu jedno vrijeme blokirati i onda se to spušta na niži broj delegata u Domu naroda tako da će se odblokirati", rekao je Helez.

Uloga Dragana Čovića

Na prvi pogled, skoro pa nevjerovatno, u sve to su se uključili i mediji bliski HDZ-u koji su svojim tumačenje zapravo indirektno poručili da je moguće izbaciti iz vlasti i HDZ, što je potpuno u suprotnosti sa interesom ove stranke.

U tom smislu novinar Večernjeg lista Zoran Krešić komentarisao je moguće scenarije pri izboru predsjednika i potpredsjednika FBiH.

"Vlast se pravi bez SDA, nezavisno od toga koliko će SDA imati delegata u Domu naroda FBiH. Moguća su tri scenarijia ili najmanje tri. Da do dana održavanja sjednice Doma naroda kada se bude birao predsjednik FBiH neko iz redova SDA odluči promijeniti dres. Da se izabere predsjednik ili potpredsjednik FBiH iz reda SDA. Treća kombinacija da se ode u drugi krug. Tu treba HDZ pristati na jednu situaciju da se u prvom krugu ne izabere sa kvalificiranom većinom od 11, odnosno da se u Predstavničkom domu to sve sruši i da se onda krene u proceduru drugoga kruga, tada će biti dovoljno 7 ruku. To bi bila malo nesretnija kombinacija", rekao je Krešić.

Isto tako Hrvatski medijski servis u tekstu od 2. decembra na identičan način tumači kako se bira predsjednik i potpredsjednici FBiH rekavši da kad Predstavnički dom FBiH odbije listu tri kandidata, broj potrebnih ruku za predlaganje kandidata za predsjednika i potpredsjednika pada na 7.

Nova intervencija OHR-a

U isto vrijeme pojavila se informacija da bi visoki predstavnik navodno na dva načina moga riješiti pat poziciju novom odlukom. Prvi je da donese privremenu odluku po kojoj bi makar u ovom ciklusu važila drugačija pravila i čime bi SDA bila zaobiđena.

Drugi bi bio takav da donese trajnu promjenu načina izbora rukovodstva Federacije BiH. Zašto dva scenarija?

Jedan od mogućih ciljeva je stvoriti percepciju da zaista postoji mogućnost da se oslabi utjecaj Klubova naroda i time javnost uvjeriti da bi još jedno nametanje ili neka vrsta autentičnog tumačenja bilo opravdano. S obzirom da je sve što je Schmidt uradio do sada bilo s ciljem da osigura poziciju HDZ-a nemoguće je očekivati da će sada ići kontra prvobitne odluke.

To potvrđuje i sva priča u tom smjeru o pogrešnom tumačenju odluke i zbunjivanju javnosti, jer ona nikad ne bi bila puštena kao opcija da postoji ikakva mogućnost da HDZ trajno izgubi političku moć slabljenjem ingerencija Klubova naroda u Domu naroda FBiH. Podsjetimo, da HDZ tokom pregovora nije želio pristati na smanjivanje ovlasti Doma naroda, jer je svjestan koliku moć ima.

Ako Schmidt ikako interveniše bit će to jedino u smjeru da privremeno onemogući da SDA preko potpredsjednika FBiH zaustavi formiranje nove Vlade FBiH.

Šta je krenulo po zlu pa je odluka koju je OHR donio postaje sporna, samo nakon dva mjeseca?

S jedne strane Schmidt je želio uvjeriti javnost da je odblokirao proces formiranja vlasti tako što će vlade na svim nivoima biti uspostavljene u najkraćem roku, a s druge dio zapadnih zemalja ne želi vidjeti SDA u vlasti da bi se pokazala ispravnost politike koju vode u posljednje vrijeme, da je ona zapravo donijela promjenu izbacivanjem jedne od tri najjače nacionalne stranke.

U ovakvoj situaciji nemoguće je istovremeno ispuniti oba cilja.

Niko nije ni slutio u strankama Osmorke niti u međunarodnoj zajednici, iako je Klix.ba na to mjesecima upozoravao, da će jačanje HDZ-a kroz dizanje praga za izbor predsjednika i potpredsjednika Federacije BiH sa trećine (6 od 17) na skoro polovinu (11 od 23) značiti isto u suprotnom smjeru, jačanje SDA ili generalno nacionalnih stranaka.