Projekt je odobrilo Ministarstvo prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS-a u saradnji s BIHAMK-om s ciljem redukcije emisije motornih vozila.
Mersiha Imširović iz BIHAMK-a kazala je da prikupljeni podaci govore da je saobraćaj najveći zagađivač zraka, te, kako je navela, u Kantonu Sarajevo je u 2014. godini registrirano 130.025 vozila, a 64 posto vozila starije je od 15 godina.
"Jedna od mjera je uvođenje eko zona u užem jezgru grada, a jedan od načina su vinjete za vozila i naplata takse za vozila koja ulaze u užem centru grada", kazala je ona i dodala da postoje i drugi načini kao što su korištenje biciklističke staze, službena vozila sa alternativnim gorivima, nabavka eko vozila, promjena svijesti građana da se ne voze vlastitim automobilima i drugo.
Kantonalni ministar prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Čedomir Lukić je kazao da je smanjenje zagađenosti zraka kompleksan problem koji se preko noći teško može riješiti, ali i da prirodni uslovi doprinose ovakvom stanju, te da i pojedinačni odnos ljudi je takav da čine stanje gorim nego što bi moglo biti.
Rekao je da prezentirani projekt je samo jedan od segmenata koje ovo ministarstvo čini u pogledu poboljšanja stanja zagađenosti zraka, a da su predložene mjere u segmentu saobraćaja samo manji dio onoga što utiče na zagađenje zraka, jer saobraćaj ima 10 posto udjela u zagađenju zraka.
"I kada bismo u punom kapacitetu razriješili problem saobraćaja, ostalo bi 90 posto problema ložišta koja imaju emisije polutanata zraka. Ali i pored toga, opredijelili smo se za izradu ovakve analize koju su radili stručni ljudi i predložili niz mjera. Teško je očekivati da ćemo te mjere primijeniti već sutra, ali iz njih će proizaći prioriteti za naredni period", naglasio je ministar Lukić.
Međutim, Martin Tais, stručnjak za kvalitetu zraka i klimatske promjene smatra da uticaj koji ima saobraćajna koncentracija, sitne čestice prašine je ispod 10 mikrona i to je problem, ali sada se pojavio i problem sumpor-dioksida, jer se više loži na ugalj koji je lošeg kvaliteta.
"U ovaj projekt je uloženo dosta truda, sagledano je stanje u saobraćaju, ali ukoliko je uključen samo BIHAMK to nije nešta. Mi smo ograničeni i prirodnim uslovima, ne samo statističkim", naglasio je Tais i ponovio da su zone u Sarajevu apsurdne.
Smatra da se ne može zabraniti ulazak u Sarajevo, a da je osnovna moguća mjera smanjiti emisiju, ubrzati saobraćaj kroz grad, „da ne vozimo auto ukoliko ne moramo, jer mi smo prirodno ograničeni geografskim položajem“, te da sve to treba uzeti u obzir, pa tek onda napraviti dugoročne mjere.
"Suština je i prijedlog da se pređe na plin, jer dizel goriva izbacuju opasnu prašinu", rekao je Tais.
Amir Prohić iz Eko akcije smatra da je mjera svih mjera javni prevoz „ako nemate javni prevoz saobraćaj sve ostalo je nemoguće implementirati, a naš javni saobraćaj je sistematski uništen, da je njegovo vraćanje barem u stanju koje smo imali 90-tih godina bilo bi bolje.
Vrijednost projekta „Analiza uticaja cestovnog saobraćaja na kvalitet životne sredine u KS sa prijedlogom mjera za poboljšanje“ je 17.000 KM, od čega je Ministarstvo prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS odobrilo 12.000 KM, a BIHAMK je 5.000 KM osigurao iz vlastitih sredstava.
Ministarstvo je također odobrilo sredstva za rekonstrukciju kotlovnica i utopljavanja objekata, a sve s ciljem smanjenja emisija u zraku, a sva rješenja za poboljšanje zraka svode se na smanjenje emisija zagađujućih materija poduzimanjem različitih aktivnosti.