Put od pažljivog praćenja izgovora svakog harfa, slova u arapskom pismu, desetaka Sarajki svih uzrasta, do još pažljivijeg učenja mukabele, učenja Kur’ana tokom mjeseca ramazana, svojevrsno je putovanje kroz vrijeme do časa stoljećima unatrag kada je začeta ta tradicija.
Devet hafiza proučit će 30 džuzova, tridesetih dijelova Kur’ana do dana Bajrama, kada će biti okončan dnevni ramazanski post od zore do zalaska sunca, u Hadžijskoj džamiji, koja je ime sačuvala po tradiciji da hadžije baš iz nje kreću na put prema Mekki, kako bi posjetom svetom hramu Kabi obavili petu dužnost muslimana, hadž.
Mlade hafize već šestu godinu zaredom, 30 dana mjeseca ramazana, uče odlomke iz Kur’ana u okviru ženske mukabele, dijela ramazanske tradicije u Sarajevu.
Mjesec ramazan, kao mjesec u kojem je počela objava poslaniku Muhammedu, među muslimanima poznat je i kao mjesec Kur’ana, a tradicija u Hadžijskoj džamiji nalaže da se mukabela održava do dana uoči Ramazanskog bajrama, jednog od dva najveća islamska praznika.
Ekipa agencije Anadolija posjetila je Hadžijsku džamiju i na mukabeli zatekla desetine Sarajki svih uzrasta.
Hafiza Ehlimana Godinjak kazala je Anadoliji kako već šestu godinu zaredom, u Hadžijskoj džamiji, hafize uče mukabelu tokom ramazana, te da ove godine imaju najveći broj hafiza.
“Ove godine je najveći broj hafiza koje uče mukabelu, znači devet nas je ove godine, dok je prošle bilo sedam. To je jedan od dokaza kako se, hvala Bogu, sve više žena druži sa Kur’anom, uče hifz kako bi nam se pridružile. Mogu reći kako je ovo jedinstvena prilika da mi žene ponovimo svoj hifz, da se družimo sa Kur’anom jer obično u svim drugim džamijama su muške mukabele”, kaže Godinjak.
Govoreći o historiji ženske mukabele, Godinjak je istakla da se u Hadžijskoj džamiji i prije rata devedesetih godina učila ženska mukabela.
Ženska mukabela, u ovoj sarajevskoj džamiji, bila je privremeno prekinuta, napomenula je Godinjak, da bi je ponovo prije šest godina, pokrenuo hafiz Muriz Mešić u saradnji sa Medžlisom Islamske zajednice.
Godinjak je naglasila važnost rasta broja hafiza iz godine u godinu.
“Prve godine nismo bile sve hafize, bilo nas je četiri hafize i tri mualime koje su učile gledajući u Kur’an. Nakon toga je bilo pet-šest hafiza, kako koje godine. Prošle godine nas je bilo sedam, a ove devet”, prisjetila se.
Prema njenim riječima, sve hafize su mlađe starosne dobi i uglavnom studentice koje su godinama, kako se uče mukabele, postale majke, tako da danas, žensku mukabelu, slušaju i njihova djeca. Danas nije moguće ne primijetiti djevojčice uzrasta od pet do 15 godina, koje su pažljivo držeći Kur’an u rukama pratile učenje mukabele.
“Najdragocjenija publika naše mukabele jesu djevojčice koje dolaze svaki dan, sjede pored nas, slušaju mukabelu. U početku su bile male, dolazile su sa svojim majkama, a sada dolaze same i prate mukabelu iz Kur’ana, te su naučile čitati ovu svetu knjigu”, kazala je Godinjak.
Želja hafiza je očuvati žensku mukabelu u Hadžijskoj džamiji, jer žene na taj način imaju svoj kutak, druže se sa Kur’anom, i kako je rekla, imaju nešto što je samo njihovo.
U posljednje vrijeme mnogo više žena nego muškaraca se odlučuje na učenje hifza, tako da u BiH, kaže Godinjak, ima preko 100 hafiza.
Prema njenim riječima, muški hafizi su oni koji su hifz položili ranije, a danas je mnogo više mladih djevojaka i žena koje se odlučuju na polaganje hifza.
Jedna od djevojčica koja svaki dan dolazi slušati žensku mukabelu je i petnaestogodišnja Amra Fočo.
Amra na mukabelu dolazi već šest godina, a željela bi da i ona jednog dana bude dio mukabele, tačnije jedna od hafiza koje je uče.
“Dolazimo, slušamo mukabelu i dosta smo poboljšale čitanje Kur’ana od kako dolazimo na mukabelu”, kazala je Amra Fočo.
Mukabela je učenje (čitanje) po deset ili 20 stranica Kur'ana, svakog dana u džamiji ili na mjestu gdje se obavlja teravih-namaz, zajednička molitva muslimana karakteristična za mjesec ramazan.