Šejh Urjan Kukavica: Post je jedan od najintimnijih ibadeta za koji znaju samo Allah i postač
Nakšibendijski i rufaijski šejh tekije na Blagovcu, nadomak Sarajeva, Edin Urjan Kukavica u intervjuu za Fenu govori o suštini ramazanskog mjeseca, značaju posta te duhovnim vrijednostima koje donosi za svakog vjernika.
Govoreći o duhovnoj i materijalnoj dimenziji posta, Urjan kaže da Allah, Uzvišeni, ni u Kur'anu Časnom, osim nekoliko ajeta kojima propisuje post, o postu puno ne govori.
Mišljenja je da je o zdravstvenim koristima od posta gotovo izlišno govoriti, jer je čak i savremena medicina u liječenju i najtežih bolesti odnedavno počela preporučivati uzdržavanje od hrane i pića određeni period.
Naravno, dodaje, tradicionalna medicina je post oduvijek držala na vrlo visokom mjestu dajući mu prije i poslije svega terapeutski i terapijski obol za liječenje duševnih i duhovnih, ali i fizičkih bolesti. Nadalje, tradicionalna medicina sve bolesti ljudskog bića smatra poremećajem ravnoteže uspostavljene stvaranjem čovjeka. Tu ravnotežu najlakše je i najbrže vratiti i uspostaviti postom. U islamu, post je institucionaliziran i na njega su, za svoje dobro, obavezani svi muslimani.
"Osim toga, treba spomenuti da nema autentične religijske tradicije u kojoj se ne prakticira neka vrsta posta, bilo kao dio obredoslovlja, bilo kao dio svojevrsnog samodiscipliniranja, a to nije ništa drugo nego uvođenje reda u vlastiti život i uspostava ravnoteže između svega onoga što čovjek ima i onoga što bi želio imati, između onoga što čovjek jeste i onoga što bi želio biti", istaknuo je.
Govoreći o svrsi iftara, šejh Urjan kaže da je imao priliku iftariti u nekoliko kulturoloških okruženja znakovito drugačijih od ovog našeg.
"Mogu vam reći da se u našoj zemlji, u usporedbi s nekim drugim, i ne priređuju tako raskošni iftari. U toj navici ima puno želje da se gosti nagrade i počaste, da se obraduju lijepim zijafetima, da okuse ono što su možda poželjeli. Doduše, treba biti iskren pa reći da se i u tome nemalo pretjeruje", kaže on.
Dodaje da je tekijski adet za iftar spremiti tri namirnice od kojih je jedna voda, te naglasio da se u tekijama i derviškim kućama, uglavnom sehuri onim što preostane od iftara.
"Insistiranjem na jednostavnosti iftara i sehura, kao i na umjerenosti u hrani i piću, postač prije svega zadovoljava osnovnu izvanjsku namjeru i namjenu posta - identifikaciju i suosjećanje s onima koji nemaju ni dovoljno, a kamoli previše. Potom, znakovito značajnije, jednostavnim jelima i pićima, hraneći i napajajući tijelo - hrane i napajaju duh. U jednostavnosti nema najopasnije zamke u koju upada savremeni čovjek: zavist i 'da mi je...'", pojašnjava šejh Urjan.
U tom silnom redukcionizmu, smatra, i ramazan i post kao ibadetska forma u svim sferama življenja svedeni su na samo jednu dimenziju, uz primjesu ostalih.
"Post je, ako ne najintimniji onda jedan od najintimnijih ibadeta za koji zna samo Allah i onaj koji posti. Javnim ga je učinio Stvoritelj svjetova, a ljudi su i tu ibadetsku intimu, nažalost, uspjeli profanirati i time je obezvrijediti", ocijenio je.
Vrijeme u kojem živimo, dodao je, nažalost, obilježeno je brojnim negativnostima od kojih je zasigurno najgora ta posvemašnja površnost, isključivost i redukcionizam. Prisutno je insistiranje na očiglednom i potpuno zanemarivanje onoga što je bitnije i što vjera doista jeste - duh i duhovnost.
"Uvijek sam samokritičan i 'metem ispred svojih vrata'. Treba, prije i poslije svega, ljude koji drže do vjere naučiti šta i kako vjeru treba čuvati, paziti i njegovati kod njih. Kod svakog vjernika napose i neće dugo trebati pa da i ljudi koji nisu skloni vjeri i prakticiranju steknu dojam i uvjere se u dragocjenost vjerovanja u Boga, Uzvišenog", mišljenja je on.
Šejh Urjan zaključuje promišljanje riječima - ramazan i post su nesaglediva riznica tajni, koristi ljepota koje je Allah, Uzvišeni, Stvoritelj svjetova, Svemilosni, Samilosni, sakrio u samo jednom mjesecu i u postu kao njegovoj osnovnoj značajki.