Semir Efendić: Iza sebe imamo vidljive rezultate, SDA će morati promijeniti način djelovanja
Želite i treći mandat na čelu Općine Novi Grad. Šta ćete ponuditi građanima?
Nudimo nastavak razvoja općine, koji je u proteklim godinama bio impresivan i prepoznatljiv u svim oblastima našeg rada. Građanima je predstavljen sasvim konkretan program rada pod nazivom "Nastavljamo zajedno", baziran na potrebama svih dijelova općine i našem iskustvu rada u proteklom periodu.
Smatramo da svi projekti koji su iza nas prave vidnu razliku između nas i ostalih koji se nude građanima. Umjesto priče, mi imamo rezultate koji su vidljivi na svakom koraku. Pamtimo vrijeme kada nije bilo tako i one koji sada u drugačijem pakovanju nude "stare vrijednosti". Vidimo dobro šta su taj blok i njegovi protagonisti uradili od Kantona Sarajevo u prethodnim godinama, i neka o svojim sposobnostima i dobrim namjerama pričaju nekome drugom ko ih ne poznaje dobro kao mi.
Kako se planirate adaptirati na posljedice pandemije i razvoj općine u skladu s tim, prije svega mislim na budžet. Imate li projekcije, da li će biti manji u narednim godinama?
Niko još ne zna do kada će trajati pandemija i problemi koje ona izaziva po zdravstvo i ekonomiju. Ipak, sam početak je bio najteži, kada se desio potpuni lockdown za veliki broj djelatnosti, i nadamo se da do toga neće ponovo doći. Morat ćemo više pažnje obratiti na očuvanje postojeće privrede u odnosu na prethodni period, kada se najviše pažnje posvećivalo programima otvaranja novih radnih mjesta, sada će se morati učiniti sve da se zadrže postojeća. Na tome moraju raditi svi nivoi vlasti, pa nekada, ukoliko bude potrebno, i na štetu nekih drugih programa u budžetima, jer sve je uzalud kada ljudi ostanu bez posla.
Koliko ste ljudi zaposlili u administraciji Općine od kada ste načelnik?
Otprilike je isti broj ljudi koji su prestali raditi u administraciji općine Novi Grad u proteklih 8 godina i broj ljudi koji su zasnovali radni odnos. To je ukupno oko 80 državnih službenika i namještenika, ali mnogo važnija od toga je činjenica da je u istom periodu u našoj općini otvoreno oko 5 hiljada novih radnih mjesta. Općina trenutno ima 262 uposlenika u svojoj administraciji. U prosjeku za 10-ak ljudi godišnje prestane radni odnos radi odlaska u penziju ili iz nekih drugih razloga, i to se popunjava kroz nešto duže procedure prijema. I sada su neke procedure u toku, pa zbog toga brojevi nisu potpuno precizni. Neki zaposlenici su i počeli i prestali raditi u posljednjih 8 godina. Zanimljivo je da su dvije trećine zaposlenih žene, i da neke druge općine, koje imaju znatno manje stanovnika, imaju isti ili veći broj zaposlenih.
Žestoko ste se suprotstavili uredbi kantonalnog ministra prostornog uređenja o tzv. ventilacionim koridorima, što bi se na infrastrukturne projekte u općini Novi Grad naročito odrazilo. Šta će dalje biti u vezi s tom pričom?
Priča o ventilacionim koridorima je bajka za neupućene i slična je onoj da se Sarajevo treba provjetravati bušenjem tunela i postavljanjem ventilatora ispod Ivan Sedla. Uspostavljanje tzv. ventilacionih koridora nakon što je Sarajevo urbanistički uglavnom završen prostor je nemoguće. Unutar tih "koridora" već se nalaze stotine objekata, pa bi ih, ako se hoće biti dosljedno, trebalo sve srušiti, počevši od zgrade Predsjedništva BiH, preko zgrade Parlamenta BiH i Vijeća ministara, Zemaljskog muzeja, sve do zgrade Radiotelevizije BiH u Novom Gradu itd. Naravno za tim nema potrebe, jer su koridori nepostojeća kategorija.
Treba voditi računa o urbanističkom razvoju grada da se ne bi dešavali incidenti u prostoru poput Tibre na Stupu ili Sarajevo Towera u blizini zgrade Hitne pomoći, ali to se ne radi izmišljanjem tzv. ventilacionih koridora, nego donošenjem modernog Urbanističkog plana grada. Pozadina cijele te priče je sasvim druga.
A što se tiče zagađenja u zimskim mjesecima, u našem gradu imamo desetine hiljada ložišta na čvrsta goriva bez postojanja ikakvog propisa o kvalitetu tih goriva i dozvoljenoj emisiji čestica ili gasova koji nastaju prilikom sagorijevanja. Ovo pitanje mora se riješiti zakonom i podzakonskim aktima. Pored toga, mora se poboljšati javni gradski prijevoz kako bi se smanjila upotreba automobila koji su nakon individualnih ložista drugi najveći zagađivač.
Član ste SDA Novi Grad. Ipak, niste se pojavili na zajedničkom predstavljanju kandidata u organizaciji KO SDA Sarajevo. Kakav je vaš odnos s centralom stranke? Vidite li se i dalje u SDA i da li uopće imate neku komunikaciju?
Dali smo prednost lokalnom predstavljanju kandidata i press konferenciji koja je tim povodom organizovana, u odnosu na zajedničko predstavljanje za svih devet općina. Kako se radi o lokalnim izborima, smatrali smo da zajedničko predstavljanje na nivou kantona nema poseban značaj kod glasača.
Imamo oficijelnu komunikaciju s organima stranke na višim nivoima, kao i sve druge općinske organizacije, ali na lokalnim izborima najveća je uloga, ali i odgovornost lokalnih organizacija i izbornih štabova.
Prema mom mišljenju, SDA će morati promijeniti način djelovanja kroz organe države u budućnosti, jer građani koji nam daju povjerenje moraju jasno vidjeti da funkcioneri koji se imenuju postižu rezultate i rade za opće dobro, a ne za sebe, ili uopće ne znaju raditi. Vrijednosti koje proklamujemo u našim deklaracijama moraju biti vidljive kroz djelovanje pojedinaca. To je direktno vezano za kadrovsku politiku i rad stranačkih organa koji bi trebalo da usmjeravaju i kontrolišu sve izvršioce u njihovim poslovima. Ukoliko SDA ne počne raditi na ovakav način, počet će neko drugi.
Često ste kritikovali i Vladu KS. Šta im zamjerate, naročito u posljednjih 6 mjeseci i borbi protiv pandemije. Kako se to održava na saradnju s lokalnim zajednicama?
Kanton Sarajevo je postao krajnje neefikasan u većini svojih osnovnih funkcija. To izaziva ogromne probleme u svakodnevnom životu građana. Od zdravstva, preko javnog gradskog prijevoza i javne higijene, do obrazovanja i sigurnosti, sve je na neki način blokirano. Nestabilna skupštinska većina i česte promjene vlade još od 2014. godine ostavile su svoje posljedice na sve institucije sistema. Posebno su koban učinak imali tzv. moratoriji na zapošljavanje kojima su kadrovski uništene ustanove, preduzeća i organi Kantona.
Šteta je da je nakon općih izbora 2018. počelo formiranje nedemokratske vlade od stranaka koje su izgubile izbore. Time je i ovaj četverogodišnji mandat upropašten. Da su imali dovoljno demokratske političke kulture, oni što se sada zovu "Četvorka", a onda su bili neki blok, i prepustili da vladu formiraju oni koji su dobili najveće povjerenje građana, danas bi kanton izgledao sasvim drugačije.
Nažalost, kanton je u teškom stanju, posebno jer je narušenog zdravstvenog sistema dočekao pandemiju i s njom se teško bori. Ipak, treba učiniti sve da se pomogne, kadrovski i materijalno, onima koji nose najveći teret borbe, a to su zdravstveni radnici, i to nikako ne bi smjelo biti predmet političkih obračuna i nadmudrivanja, a posebno moratorija.