Zaboravljene saglasnosti
112

Šta je to izvorni Dejton kojim Dodik obmanjuje javnost

Piše: Semir Hambo
Foto: Wiki Commons (Potpisivanje Dejtonskog sporazuma u Dejtonu)
Foto: Wiki Commons (Potpisivanje Dejtonskog sporazuma u Dejtonu)
Od trenutka presude Suda Bosne i Hercegovine Miloradu Dodiku, prvostepeno presuđeni Dodik u pokušaju političkog opstanka ne propušta priliku da naglasi kako on suštinski brani Ustav BiH te paralelno poziva na tzv. izvorni Dejton.

Sve poteze koje je Dodik povukao preko Narodne skupštine entiteta Republika Srpska su u suprotnosti sa Ustavom BiH, odnosno direktno narušavaju ustavni poredak države. No, čelnik SNSD-a ignoriše da je u velikom zamahu direktnog udara na ustavni poredak te pokušava nametnuti narativ da je on politička žrtva i da poseže prave i pravne poteze.

U tom političkom bunilu Dodik svakodnevno, a evidentno za međunarodnu političku javnost pokušava sebe predstaviti kao ustavobranitelja, iako ruši državni ustav. Također, u izjavama se redovno poziva na tzv. izvorni Dejton. Šta to znači?

Izvorni Dejton, kako ga naziva Dodik je faktičko stanje koje je vladalo u BiH neposredno nakon rata, odnosno nakon potpisivanja Dejtonskog sporazuma, kada je većina ingerencija bila na nivou entiteta, a na nivou države su postojala tri ministarstva. Nije bilo ni državnih institucija poput Suda ili Tužilaštva BiH, VSTV-a, a naravno ni Uprave za indirektno oporezivanje, Oružanih snaga BiH i tako dalje.

Dakle, Dodik želi stanje vratiti na početak, pokušavajući uvjeriti javnost da je to jedini ispravan put, a da je sve spomenute i još neke državne institucije nametnuo visoki predstavnik. No, predsjednik entiteta RS prešućuje ključnu stvar. Termin izvorni Dejton je nešto čime vješto manipuliše. Zašto?

Tačno je da nakon potpisivanja Dejtonskog sporazuma nisu postojale institucije Sud BiH, Tužilaštvo BiH ili Oružane snage BiH. Međutim, sve te institucije koje su naknadno formirane, formirane su uz saglasnost oba entiteta. Tačno je da su visoki predstavnici nametali određene odluke kojima su uspostavljane neke od nabrojanih institucija, ali je svaka odluka bila prošla kroz Parlament BiH i ne bi bile formirane da nije bilo saglasnosti iz oba entiteta. Dakle, stanje koje imamo sad je izvorni Dejton, a evo i zašto.

U članu 3 Ustava BiH pod odjeljkom "dodatne nadležnosti" je navedeno: Bosna i Hercegovina će preuzeti nadležnost u onim stvarima u kojima se o tome postigne saglasnost entiteta; stvarima koje su predviđene u Aneksima 5 - 8 Opšteg okvirnog sporazuma; ili koje su potrebne za očuvanje suvereniteta, teritorijalnog integriteta, političke nezavisnosti i međunarodnog subjektiviteta Bosne i Hercegovine, u skladu sa podjelom nadležnosti među institucijama Bosne i Hercegovine. Dodatne institucije mogu biti uspostavljene prema potrebi za vršenje ovih nadležnosti.

Sve ono što je navedeno u Ustavu BiH, koji je dio Dejtonskog sporazuma, je suštinski tzv. izvorni Dejton. Zadnja rečenica citirane odredbe Ustava BiH glasi: Dodatne institucije mogu biti uspostavljene prema potrebi za vršenje ovih nadležnosti.

Drugim riječima, sve ono što je uz saglasnost entiteta uspostavljeno kao državna institucija, a za potrebe nadležnosti koje su neophodne za funkcionisanje države prema tome je dio izvornog Dejtona, kako ga Dodik naziva. Pa je s tim u vezi Dodikova teza o vraćanju na izvorni Dejton neodrživa i pravno besmislena. Jer su uspostavljene institucije i njihove nadležnosti formirane upravo po izvornom Dejtonu, a entiteti su tome dali saglasnost.