Rezultati PISA-e
735

Svaki drugi petnaestogodišnjak u BiH funkcionalno je nepismen, vapimo za reformama

E. Lj.
Foto: T. S./Klix.ba
Foto: T. S./Klix.ba
Svaki drugi petnaestogodišnjak u BiH funkcionalno je nepismen, a BiH je među najgore rangiranim zemljama u regiji, pokazalo je PISA istraživanje. Ovi poražavajući rezultati sugeriraju da su reforme u obrazovnom sistemu BiH neophodne.
Od 79 zemalja koje su učestvovale u PISA-i, najvećem svjetskom istraživanju u obrazovanju koje se svake tri godine provodi na globalnom nivou, BiH je zauzela nezavidno 62. mjesto.

Bh. učenici najbolje rezultate imaju iz matematike, a najgore iz prirodnih nauka. BiH generalno ima slabiji prosjek u poređenju s referentnim zemljama regije, a slabiji rezultat ostvarile su samo Sjeverna Makedonija i Kosovo.

"Svaki drugi petnaestogodišnjak u BiH ne može funkcionisati u oblasti matematike, prirodnih nauka i čitanja ni u školskom sistemu, ni u privatnom okruženju, kao ni u nastavku školovanja. S obzirom na to da imamo loše rezultate iz čitalačke pismenosti, činjenica je da se oni reflektuju na pismenost iz prirodnih nauka. Ono što pismenost iz prirodnih nauka podrazumijeva kao uži sadržaj znači da učenici elementarne prirodne fenomene ne znaju pojasniti, niti znaju zašto se oni događaju", rekla je Žaneta Džumhur, pomoćnica direktorice Agencije za predškolsko, osnovno i srednjoškolsko obrazovanje.

Situacija jeste loša, rekla je ističući kako još uvijek ima mjesta za intervencije.

"Samo Sjeverna Makedonija i Kosovo imaju gore rezultate, sve druge zemlje regiona i Zapadnog Balkana imaju bolje rezultate. BiH je bolja od Sjeverne Makedonije u matematici i čitalačkoj pismenosti, ali je gora u pismenosti iz prirodnih nauka. Ostale zemlje koje su iza nas na listi nisu iz evropskog konteksta", rekla je Džumhur.

Za loše rezultate, istakla je, ne treba kriviti složen sistem obrazovanja.

"Složen sistem obrazovanja imaju i Njemačka i Švicarska, SAD, Argentina, Španija... U isto vrijeme Srbija i Albanija imaju centralizovan obrazovni sistem. Poenta je da promjene možemo napraviti ako smo dovoljno osviješteni i spremni da ih napravimo. Pitanje je naše volje", rekla je.

Direktorica Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH Maja Stojkić rekla je da su rezultate PISA istraživanja već predstavili nadležnim ministrima obrazovanja koji su, ističe, iskazali volju i spremnost za reformama.

"Najvažnije je da nakon 25 godina prestanemo tražiti krivce i usmjerimo se na poboljšanje obrazovanja", poručila je Stojkić.

Ministar obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK Rašid Hadžović rekao je da je evidentno da BiH treba državno ministarstvo obrazovanja i kontrolu rada na terenu.

"Rezultati su takvi kakvi jesu. uvijek smo postavljali pitanje kakvim znanjem naši učenici raspolažu, ovo su funkcionalna znanja koja manjkaju, dok činjenična znanja naša djeca posjeduju. Mi ćemo morati raditi na svim mogućim preporukama OECD-a i unapređivanju našeg obrazovnog sistema. Ključna stvar je promjena nastavnog plana i programa", rekao je Hadžović.

Naredno PISA istraživanje trebalo bi biti provedeno 2021. godine, no još uvijek nije poznato da li će BiH biti dio njega.

"Međunarodne ugovore potpisuje Predsjedništvo BiH, a zahtjev za učešće BiH u PISA-i 2021. stoji u Predsjedništvu već godinu. Time je dovedeno u pitanje da li će istraživanje na terenu uopće biti provedeno", upozorila je Džumhur.