Najpoznatiji prevoj
37

Sve je počelo krajem 1880-ih: Pogledajte kako je kroz historiju izgledao tunel Ivan

B. T.
Tunel Ivan na pragu XX stoljeća (Foto: Autoceste FBiH)
Tunel Ivan na pragu XX stoljeća (Foto: Autoceste FBiH)
Povodom jučerašnjeg proboja tunela Ivan, zanimljivo je osvrnuti se na historiju saobraćajnih veza preko možda i najpoznatijeg planinskog prevoja u našoj državi.

Planina Ivan predstavlja, u neku ruku, slovo "i" u nazivu Bosne i Hercegovine. Na ovom prostoru su postojali ključni putevi tokom mnogo proteklih stoljeća.

Prvi tunel dužine 645 metara kroz planinu Ivan izgradila je Austro-Ugarska monarhija krajem 1880-ih godina u sastavu izgradnje željezničke pruge uskotračnog kolosijeka.

Drugi tunel dužine 3.230 m izgradila je Kraljevina Jugoslavija ranih 1930-ih godina u cilju unapređenja Austrougarske pruge. Ovaj tunel je tokom nekoliko narednih desetljeća bio najduži saobraćajni tunel u Bosni i Hercegovini. Tunel je danas u upotrebi za željezničku prugu normalnog kolosijeka.

Izgradnja drugog tunela Ivan (Foto: Autoceste FBiH)
Izgradnja drugog tunela Ivan (Foto: Autoceste FBiH)

Kasnih 1970-ih godina prvi tunel je doživio potpunu preobrazbu kada ga je SFRJ proširila i prepravila u dvosmjerni cestovni tunel magistralne ceste M-17.

Prvi tunel nakon prerade u cestovnu izvedbu (Foto: Autoceste FBiH)
Prvi tunel nakon prerade u cestovnu izvedbu (Foto: Autoceste FBiH)

"Jučerašnjim probojem tunela Ivan dužine 1.741 m imamo treći po redu i to dvocijevni tunel autoceste A1 na Koridoru 5C, čiji početak korištenja očekujemo na ljeto 2022. godine", navode iz Autocesta FBiH.

Novi tunel u izgradnji (Foto: Autoceste FBiH)
Novi tunel u izgradnji (Foto: Autoceste FBiH)

Okončanjem izgradnje dionice autoceste A1 Tarčin – Konjic preko Ivan-sedla postojat će sljedeće prometne veze:

  • Srednjovjekovni karavanski put

  • Stari kolski drum

  • Željeznička pruga Sarajevo – Ploče

  • Magistralna cesta M-17

  • Autocesta A1