Zabrinjavajući trend
94

Sve manje učenika u tuzlanskim školama, tehnološki višak 177 nastavnika

A. K.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Trend smanjenja broja učenika u osnovim i srednjim školama uz pad broja formiranih odjeljenja u Tuzlanskom kantonu su doveli do toga da je ove godine tehnološkim viškom proglašeno 177 prosvjetnih radnika.

Kada je riječ o upisanim učencima u prve razrede osnovnih škola u Tuzlanskom kantonu taj broj je svake godine u prosjeku manji za njih 200.

Nastavak lošeg trenda bit će primjetan i u školskoj 2019./2020. godini kada se očekuje da će biti upisano između 4.000 i 4.100 učenika, što također predstavlja smanjenje u odnosu na godinu ranije.

Šef Odsjeka za obrazovanje i nauku u Ministarstvu obrazovanja i nauke Tuzlanskog kantona Elmir Tukić za Klix.ba kaže da su pad broja učenika i smanjenje broja odjeljenja utjecali na izostanak potrebe za radnom snagom te je ove godine tehnološkim viškom u osnovim školama proglašen 121 nastavnik, stručni saradnik ili ostali zaposlenik, dok je u srednjem obrazovanju taj broj 56.

Međutim, prema njegovim riječima, 177 osoba neće ostati bez zaposlenja, s obzirom na to da je u skladu s programom zbrinjavanja Vlada TK ranije oformila dvije komisije za zbrinjavanje zaposlenika za čijim je radom prestala potreba u punim omjeru ili djelimično, popularno rečeno onih koji su proglašeni tehnološkim viškom. Komisije su bile sačinjene od predstavnika resornog ministarstva, direktora škola i sindikata, a postupak zbrinjavanja je okončan.

"Prema potrebama i pravilnom politikom zapošljavanja osoba na određeno vrijeme mi smo dovedeni u poziciju da smo ove godine mogli zbrinuti one koji su proglašeni tehnološkim viškom. Komisija je zaposlenike zbrinjavala na osnovu utvrđene bod liste i imala je tendenciju da ih pokuša zbrinuti najadekvatnije u odnosu na mjesto stanovanja, kako bi se smanjili troškovi prijevoza i slično", kaže Tukić za Klix.ba.

Elmir Tukić (Foto: A. K./Klix.ba)
Elmir Tukić (Foto: A. K./Klix.ba)

U osnovnom obrazovanju ove godine tehnološkim viškom najviše je proglašeno nastavnika iz predmeta Historija i Geografija, koji prema utvrđenom nastavnom planu i programu mogu raditi i na predmetima Religijska kultura i Građansko obrazovanje. Tukić naglašava da je ove godine 11 nastavnika razredne nastave proglašeno tehnološkim viškom, što je znatno više u odnosu na prošlu godinu.

Kao jedan od razloga za smanjenje broja učenika u osnovnim i srednjim školama Tukić vidi u odlascima cjelokupnih porodica iz Bosne i Hercegovine.

"Osnovno školstvo je jedan živi organizam i primjetno je da je u ruralnim sredinama došlo do smanjenja broja učenika u znatnoj mjeri, što nije prisutno u gradskim školama. Vjerovatno je to posljedica i unutrašnjeg kretanja stanovništva iz ruralnog područja u gradske sredine", navodi.

Koliko će manje odjeljenja biti formirano u školama u Tuzlanskom kantonu u odnosu na godinu ranije znat će se egzaktno tek u septembru, jer tada svoje izvještaje dostavljaju škole.

Odgojno-obrazovni proces u osnovnom školstvu u Tuzlanskom kantonu se realizira u 200 školskih objekata, odnono 88 centralnih škola i 122 objekta područnih škola.

S obzirom na to da se u 2020. godini očekuje iseljenje osoba iz kolektivnog centra u Mihatovićima tehnološkim viškom bit će proglašeno okvirno 15 osoba koje su zasnovale radni odnos na neodređeno u tamošnjoj Osnovnoj školi Podrinje. Ova škola će biti zatvorena, međutim, iz resornog ministarstva navode da već postoji rješenje za zbrinjavanje zaposlenika kroz konkurs koji se sprovodi svake godine u ljetnom periodu.

S druge strane, Tukić navodi da su nosioci školstva nastavnici i stručni saradnici za koje najveći izazov predstavlja reforma obrazovnog sistema koja je naprasno počela prije deset godina.

Mišljenja je da reforma u kompleksnom obrazovnom sistemu treba imati evolucioni, a ne revolucioni pristup s naglim rezovima, kako bi promjene koje se traže od nastavnika, škole i školstva bile vidljive i mjerljive.

"Nastavnici se zaista snalaze u svemu tome, ali je potrebno u kontinuitetu vršiti edukaciju te revidirati programske sadržaje, ne samo zbog pretrpanosti, već i modernizacije zastarjelih programa. Treba ići s ciljem da učenici imaju što kvalitetnije obrazovanje, a da im praćenje sadržaja bude što zanimljivije", kaže Tukić, koji je stava da nastavnike treba rasteretiti pretjerano velikih birokratskih obaveza koje su vezane za rješavnje raznih vrsta papirologije.

Inače, najveću pažnju javnosti u ljetnom periodu u Tuzlanskom kantonu privlači konkursna procedura koja je vezana za prijem nastavnika i stručnih saradnika na određeno vrijeme. Ove godine konkurs bi trebao biti objavljen krajem ovog, eventualno početkom idućeg mjeseca.