Sve za kredit, budućnost na kocku: Uzet ćemo 550 miliona eura kredita od MMF-a, vratit će ko stigne
Mnogo novca ćemo dobiti. Obećali smo još više, a ko će vraćati kredit, o tome ćemo razmišljati "sutra". To bi u najkraćem bio opis novog kreditnog zaduženja naše zemlje kod MMF-a, bez kojeg, izvjesno je već godinama ne možemo funkcionisati.
Ekonomski analitičar Admir Čavalić u razgovoru za Klix.ba ističe kako je definitivno MMF najbolji kreditor, ali je problematično što se reforme rade pod pritiskom te finansijske institucije.
"Mi reforme sami moramo provoditi jer ovdje je MMF samo vanjski motivator, jer domaće vlasti u zadnjih 20 godina nikada ozbiljnije nisu ulazile u rekonstruiranje kompanija bez međunarodnog pritiska. Danas ako pogledamo najveće porezne dužnike u državi, to su javne kompanije. Najveći izvori korupcije i nepotizma su javne kompanije", ističe Čavalić.
BiH je do sada u četiri navrata imala stand by aranžman sa MMF-om, ali je ovo prvi put da je BiH tražila Extended Fund Facility (EFF) odnosno prošireni aranžman, koji je sličan stand by aranžmanu, osim što se razlikuje po dugoročnijem periodu otplate.
BiH u pismu namjere pristala na nastavak aktivnosti u sprovođenju Reformske agende, ali i na neke dodatne aktivnosti. Tako su se domaće vlasti obavezale na implementaciju ciljeva iz cjelokupne ekonomske politike BiH za period 2016-2019. godina. Ta politika podrazumijeva poboljšanje poslovnog ambijenta, privlačenje investicija, otvaranje novih radnih mjesta i ubrzanje ekonomskog rasta, zatim, nastavak fiskalne konsolidacije, smanjenje javnog duga, finansijsku disciplinu i ponovno aktiviranje bankarskog sektora.
Već odavno je poznato da slijedi privatizacija vlasničkog udjela Vlade FBiH u kompanijama Bosnalijek, Sarajevo osiguranje i Fabrika duhana Sarajevo.
Član fiskalnog vijeća BiH i savjetnik premijera Vlade FBiH Fadila Novalića Goran Miraščić najavio je i rekonstruiranje određenih kompanija poput Željeznica FBiH, Aluminija Mostar i Energoinvesta.
Predviđene su i ozbiljne poreske reforme koje će izazvati burne polemike. Između ostalog, promijenit će se i porez na plaće i to na način da će se uvesti diferencirana poreska stopa, pri čemu će se oporezivati i topli obrok.
"Cilj nam je proširiti poreznu osnovu, ali proporcionalno smanjivati stopu doprinosa", kazao je Miraščić.
Osim toplog obroka oporezivat će se i druge naknade koje nemaju karakter plate.
"Dobro je što se reforme poduzimaju ali nije dobro što se to radi pod pritiskom međunarodnih kreditora. Postavlja se pitanje zašto sami nismo krenuli s potrebnim reformama. Domaće vlasti sve ovo rade nevoljno kako bi održali budžetsku stabilnost, ali generalno niko od političara ne voli da radi bolne reforme. Međutim, kada je u pitanju EFF kredit problematično je što se ta vrsta kredita dodjeljuje državama koje imaju određene strukturne probleme zaduženosti, izostanka ekonomskog rasta i slično", kazao je Čavalić u razgovoru za Klix.ba.
Među mjerama koje su bh. vlasti obećale MMF-u nije isključena ni likvidacija određenih preduzeća koja negativno posluju, a jedna od najvažnijih stavki je kresanje administrativnog aparata države. Nova zapošljavanja u državnoj administraciji neće biti moguća u naredne tri godine, a plaće zaposlenih u tom sektoru neće se moći povećavati.
Generalno obećali smo mnogo, ali je pitanje jesu li političari sposobni sprovesti preuzete obaveze. Pored svih reformi koje nam predstoje ne treba zaboraviti da, bez obzira na grejs period novog zaduženja kod MMF-a, BiH ima prethodni dug kod te institucije iz 2012. i 2014. godine koji se mora otplaćivati.