Upute MMF-a
14

Svemoguće "akcize" i njeni nemoćni lobisti: Hoće li nepovjerenje nadglasati gradnju Koridora 5C

Piše: I. Č.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama BiH usvojen je na sjednici Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH održano u četvrtak, a da bi izmjene stupile na snagu potrebno je da 15. decembra budu usvojene u Zastupničkom domu. Iako je još uvijek neizvjesno da li će zastupnici usvojiti putarine, analitičari nisu optimistični da će biti ispunjena sva obećanja ako i kada se povećaju cijene goriva.

Nova radna mjesta, dodatni prihodi, strane investicije, poboljšanje standarda, razvoj turizma i privrede, izgradnja bolnica, vrtića, škola i domova za stare i iznemogle osobe te u konačnici možda i povećanje broja rođene djece, sve će to, ako je vjerovati bh. vlastima, biti omogućeno stanovnicima BiH samo ako se usvoji Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama BiH.

Ekonomski analitičar Muris Čičić izjavio je za Klix.ba da je neizvjesno da li će putarine biti usvojene u Zastupničkom domu, ali smatra da ima novih momenata budući da je priča o povećanju cijena goriva ponovo pokrenuta.

"Čitava inicijativa vezana za akcize, odnosno sada putarine, bila je ukomponovana u Reformsku agendu i kao takva je bila vrlo pozitivna jer je u suštini značila otvaranje novih radnih mjesta, započinjanje investicionog ciklusa, zapošljavanje građevinskih kapaciteta i realizaciju strateških ciljeva, a to je izgradnja Koridora 5C i mreže magistralnih puteva", kazao je Čičić, dodavši da to nije nikakav problem.

Međutim, navodi da je veliki problem politikanstvo stranaka od kojih je svaka gledala samo svoje mjesto u cijelom paketu.

"Političke stranke su gledale samo svoju ulogu i samo svoj interes u svemu tome, niko nije mislio na Bosnu i Hercegovinu. Pri svemu tome su zbunili veći dio javnosti koji se uglavnom opredijelio protiv. Smatram da je to veoma štetno i negativno. To ne znači nikakvo specijalno poskupljenje goriva, možda ne znači nikakvo poskupljenje... Ali bi imalo veliku korist za Bosnu i Hercegovinu i njene građane", istakao je Čičić.

Profesor Muris Čičić napominje da i u prethodnom tekstu zakona, kao i u trenutnom, stoji da su sredstva namjenska i da će se otvoriti poseban račun u Centralnoj banci Bosne i Hercegovine isključivo za te namjene.

"Cijene na svjetskom tržištu nafte su porasle u posljednjem periodu pa se niko ne buni, jer je to pitanje tržišta. Ovdje je riječ o vrlo malom utjecaju na cijenu goriva, a to je opravdanje onima koji pokušavaju srušiti taj paket", poručio je Čičić.

Klix.ba je ranije javio da je Bosna i Hercegovina u proteklih deset godina uspjela prikupiti skoro osam milijardi konvertibilnih maraka na osnovu postojećih akciza na gorivo i sredstava za putarine, ali da nisu utrošene za izgradnju puteva i autoputeva.

Profesor Čičić objašnjava da je uvijek bilo poreskih opterećenja, ali da prijašnji paket nije bio namjenski tako da sredstva nisu bila namjenska, već su ulazila u budžet, ravnopravno sa svim ostalim sredstvima.

"Ta sredstva su se raspoređivala kako se budžet raspoređivao. Budžet se troši na plate budžetskih korisnika i druge stvari, ali ta sredstva nisu bila namjenska. Ovo sada su isključivo namjenska sredstva, u okviru Reformske agende, za Koridor 5C. Tragedija je za ovu državu da za posljednje tri godine nismo napravili ni kilometar autoputa, prije svega za tragedija za građane Bosne i Hercegovine", rekao je Čičić za Klix.ba.

Napomenuo je da sredstva od putarina neće biti u potpunosti iskorištena za izgradnju Koridora 5C i magistralnih puteva, ali da će to biti dio koji će se iskombinovati sa sredstvima iz Federacije BiH, Republike Srpske pa i nepovratnim sredstvima Evropske unije, kreditima...

"Izglasavanjem seta zakona će se osigurati početna sredstva, a to je pretpostavka da bi sva ova druga sredstva mogla biti iskorištena za gradnju i sve što ide uz to", zaključio je Muris Čičić.