Federalna Uprava za inspekcijske poslove putem svojih nadležnih inspektora u saradnji s inspektorima Kantonalne Uprave za inspekcijske poslove KS i Porezne uprave FBiH, u više navrata je od februara do maja ove godine, radila nadzore nelegalnih taxi prevoza.
"U navedenom periodu, samo federalni inspektori su na ime utvrđenih prekršaja neleganog obavljanja taxi prijevoza izdali ukupno 145 prekršajnih naloga. Iako inspekcije ulažu maksimum napora, loša zakonska regulativa, neuređeno stanje u pogledu izdavanja dozvola od Kantonalnog ministarstva za saobraćaj, te na kraju i blaga kaznena politika sudova, neki su od dodatnih razloga što ovaj problem svakim danom poprima sve veće razmjere", izjavio je za agenciju FENA direktor Federalne uprave za inspekcijske poslove Ibrahim Tirak.
U cilju rješavanja tog društvenog problema, zakonodavac je izmjenama Zakona o cestovnom prijevozu FBiH, pored inspektora proširio nadležnost nadzora nad sigurnosti cestovnog prevoza i u oblasti taxi prevoza i na policijske službenike.
"Međutim, ova zakonska odredba je pravnim stavom krivičnog odjeljenja Kantonalnog suda u Sarajevu, koje je obvezujuće za sudije prekršajnog odjeljenja Općinskog suda u Sarajevu, derogirana i rezultirala povlačenjem više od 100 izdatih prekršajnih naloga za prekršaje nelegalnog taxi prevoza od strane službenika policije", dodao je Tirak.
Ovakvo stanovište suda, po njegovim riječima, počinioce prekršaja čiji su nalozi povučeni, dodatno je stimulisalo na nastavak nelegalnog obavljanja prevoza, osporavanjem čak nadležnosti za postupanje u ovoj oblasti i federalnim inspektorima.
"Dakle, rješavanje ovog izuzetno složenog problema svedeno je na mali broj inspektora koji su nadležni za nadzor u oblasti saobraćaja", kazao je Tirak.
Policijski službenici, kako je dodao, kojih je znatno veći broj, nisu više nadležni da postupaju i sankcionišu nelegalni taxi prijevoz samo u Kantonu Sarajevo jer navedeni stav, tumačenje Kantonalnog suda Sarajevo ne obavezuje sudije ostalih sudova u Federaciji BiH.
Dalje, realna situacija koja se tiče kažnjavanja počinilaca prekršaja iz ove oblasti jeste da se većinom, prekršajni postupci obustavljaju iz procesnih razloga.
"Veliki broj postupaka po izdatim prekršajnim nalozima obustavljen je iz razloga jer tumačenjem Općinskog suda u Sarajevu, dostavu zapisnika o inspekcijskom nadzoru koji je uručen i ostavljen vozaču subjekta koji je kontrolisan, ovaj sud ne smatra urednom", kazao je Tirak.
Dakle sama činjenica, da je vozač uposlenik kod subjekta nadzora, za sud nije relevantna, niti je relevantno utvrđivanje stvarnog činjeničnog stanja da je prekršaj stvarno i počinjen, jer okrivljeni subjekt nadzora faktički ne posjeduje zakonom traženu dozvolu za obavljanje taxi prevoza, nego je relevantno da zapisnik nije dostavljen u skladu sa zakonom, pa se on ne može smatrati javnom ispravom.
"Čak i kada se zapisnik dostavi shodno zakonu, sud obustavlja postupak, ako dostavnica, koju je potpisalo okrivljeno pravno lice nema pečat pravnog lica. I ovaj propust koji je na strani okrivljenog, Kantonalni sud u Sarajevu, svojim konačnim rješenjem stavlja na teret ovlaštenom organu - inspekcijama i obustavlja prekršajni postupak", pojasnio je Tirak.
Također, sud obustavlja prekršajni postupak ako je prekršaj kod kontrolisanog subjekta utvrdio nenadležan inspektor.
U ovakvoj atmosferi, naglašava Tirak, postaje gotovo nemoguće kvalitetno popraviti stanje u ovoj oblasti posebno imajući u vidu, da se odnedavno umjesto taxi usluga, subjekti prebacuju na novu djelatnost tzv. obavljanje renta-car-usluga, gdje se vještim manipulisanjem s odredbama zakona kakav jeste, faktičko taxi poslovanje tumači kao obavljanje renta-car usluga za koje ne trebaju licence.
"Iako je notorna činjenica da građani dizanjem ruku na ulici i zaustavljanjem vozila ne traže renta-car usluge nego taxi prevoz u gradu, za loko vožnju, koju zakonodavac svakako nije smatrao renta-car uslugom, tvrdimo da će dokazivanje ovih prekršaja na sudu biti neizvodljivo", dodao je Tirak.
Govorimo dakle, pojasnio je Tirak, o faktičkoj situaciji u kojoj kontrolni organi postaju nemoćni u zaštiti onih subjekata koji ovu djelatnost obavljaju legalno kao i zaštiti imovinskih interesa države.
"Da bi se suzbila ova izuzetno negativna pojava u društvu, svi organi moraju podjednako da sarađuju i obavljaju svoj posao u istom cilju. Stoga bi Kantonalno ministarstvo za saobraćaj Kantona Sarajevo, odakle je izvor ovih problema, moralo da preispita zakonitost svojih odluka i da donese odgovarajuću regulativu kako bi kontrolnim organima omogućilo normalan rad", istakao je Tirak.
Pravosuđe bi, neosporavanjem njegove neovisnosti, kao jedan od tri ravnopravna stuba vlasti u državi, pored zakonodavne i izvršne vlasti, moralo imati isti cilj i snositi teret odgovornosti za stanje u društvu i zajedno raditi na suzbijanju ove pojave izuzetno štetne za društvo u cjelini.
Ovo posebno imajući u vidu, kazao je Tirak, da se finansiranje budžetskih korisnika vrši punjenjem budžeta isključivo od onih subjekata koji legalno obavljaju svoje djelatnosti i prema državi ispunjavaju sve zakonske obaveze.
"Naglašavam da za ovo društvo nisu problem male devijacije ali ova pojava, nelegalnog taxi prevoza posebno u Kantonu Sarajevo, te u zadnje vrijeme obavljanjem pod krinkom renta-car djelatnosti je takva, da određenoj grupi ljudi omogućava enormno bogaćenje i bezobzirnu eksploataciju radne snage koja radi za njih. Ovo je dakle krupan problem koji se ne smije i ne može dalje tolerisati", istakao je Tirak.
Iz Federalne uprave za inspekcijske poslove naglašavaju i činjenicu da je jedna dobra reforma koja je urađena u oblasti prekršaja, dovedena u pitanje.
"Iako je intencija zakonodavca kod donošenja Zakona o prekršajima u FBiH bila da ovlašteni organ, meritornim rješavanjem putem prekršajnih naloga izricanjem početne, minimalne novčane kazne za utvrđeni prekršaj riješi predmet, a na taj način smanji eventualno priliv prekršajnih predmeta na redovne sudove, kaznenom politikom sudova, počinioci prekršaja uglavnom traže sudsko odlučivanje jer sudovi najčešće izriču blaže kazne", dodao je Tirak.
Također, sudovi nerijetko izriču uvjetnu na uvjetnu kaznu, što je također signal počiniteljima prekršaja da po pravilu ne prihvataju odgovornost po izdatim prekršajnim nalozima jer i nisu u obavezi da dokazuju prekršaj.
"Izvjestan period kontrolni organi kako Federalna Uprava tako i kantonalna uprava Kantona Sarajevo, tražimo sastanak u Visokom sudskom i tužilačkom vijeću, gdje namjeravamo dokumentovati iznesene navode konkretnim sudskim rješenjima. Po nekima je već upućen prijedlog Uredu disciplinskog tužioca za utvrđivanje disciplinske odgovornosti za sudije koji su svojim rješenjima izvršili grube povrede odredaba procesnog i materijalnog prava. Mi nismo spremni kao Federalna Uprava više primati opravdane kritike na rad kontrolnih organa, a biti limitirani u radu odlukama čija je zakonitost manje više upitna", naglasio je Tirak.
Kod ovog izuzetno krupnog problema, zaključio je Tirak, niko ne može stajati po strani i biti posmatrač, nego se svi organi moraju aktivno uključiti u njegovo rješavanje.